Bukefalos 28 år!

Vad säger ni om den här stammen?

Nixehen

Trådstartare
Fick hem ett nytt sto här som enligt utsago har god stam. Jag kan absolut ingenting om Halvblod (Svenskt Varmblod) och tänkte höra med er som är hemma i det här vad som anses av denna stammen:

e.Tabac ee. Bonaparte eu. Thalia eee.Utrillo eeu: Boniana eue. Figaro euu. Titiania VI

u. Zinnia (9) ue. Arram uu. Zindi Fair (9) uee.Nepal ueu. Aida uue. Prince Fair xx uuu. Souvenir

:laugh:
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Fick hem ett nytt sto här som enligt utsago har god stam. Jag kan absolut ingenting om Halvblod (Svenskt Varmblod) och tänkte höra med er som är hemma i det här vad som anses av denna stammen:

e.Tabac ee. Bonaparte eu. Thalia eee.Utrillo eeu: Boniana eue. Figaro euu. Titiania VI

u. Zinnia (9) ue. Arram uu. Zindi Fair (9) uee.Nepal ueu. Aida uue. Prince Fair xx uuu. Souvenir

:laugh:

Så där skriver man inte ut stammen....:angel:

Hon är alltså e. Tabac - Arram. DET är inte vad jag skulle kalla god stam. Tabac blev väl sänkt till C (jag kan ha fel) och arram har inte direkt rosat marknaden:o.

De hingstar jag gillar i stammen är isåfall, Utrillo och Prince Fair**, det är de som har gjort mest i svansk varmblodsavel av dessa, enligt mig.

Denna häst kommer väl från Västmanland och har varit ute länge på annons som problemhäst/lite riden??? Vet att jag såg annonsen och tänkte My Good, vad hemskt! Det stod typ problemhäst med superstam....... Kanske någon tycker det men inte i min värld iallafall, snarare tvärt om. Men alla tycker vi olika, det kommer säkert vara flera som inte håller med mig:D.
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Det är en äldre "östgötastam". Jag känner flera hästar från mödernet och flera av mina vänner har släktingar till din häst! Trevliga allroundhästar som dock inte är några direkta "stjärnor"!
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Vid lite mer eftertanke så äger nog en kompis mamman till din häst!
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Ungefär vad jag trodde då. Hon har heller inte exteriören hos en sporthäst, utan är mer den lilla kompakta typen, lite kraftig typ med kort rygg och vackert huvud. Perfekt westernmodell! :angel:

Nej men vad kul! Vore jätteroligt att se en bild eller två på mamman och se om det finns några direkta likheter. :)
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Jag ska kolla med kompisen.

Flera av hästarna hon är släkt med har gått som skolhästar på ridläger där de passat mycket bra. Jag red in två av dem när jag var yngre, och de var väldigt lätthanterliga. (Flera av syskonen till ditt stos mamma.)

Ett annat syskon till ditt stos mamma är avelssto hos en kompis. En av hennes avkommor går 1,20-hoppning och den andra är 2 år och visades på rådgivande i höstas med fina omdömen!

Här har du det stoet som är "stamsto" till alla de jag känner/har känt:

http://www.blup.se/sv-SE/horses/8322-zindi-fair-9

Därifrån kan du klicka på hennes avkommor och deras avkommor och se vilka de är och vad de gjort. (Om du inte hittat den sidan tidigare.)
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Så där skriver man inte ut stammen....:angel:

Hon är alltså e. Tabac - Arram. DET är inte vad jag skulle kalla god stam. Tabac blev väl sänkt till C (jag kan ha fel) och arram har inte direkt rosat marknaden:o.

De hingstar jag gillar i stammen är isåfall, Utrillo och Prince Fair**, det är de som har gjort mest i svansk varmblodsavel av dessa, enligt mig.

Denna häst kommer väl från Västmanland och har varit ute länge på annons som problemhäst/lite riden??? Vet att jag såg annonsen och tänkte My Good, vad hemskt! Det stod typ problemhäst med superstam....... Kanske någon tycker det men inte i min värld iallafall, snarare tvärt om. Men alla tycker vi olika, det kommer säkert vara flera som inte håller med mig:D.

Jag kollad upp Tabac och enligt Blup sidan så var han INTE sänkt till C, så där hade jag fel;).

Det man undrar med hästen är ju varför hon inte har gjort något, jag menar hon är 14år och är knappt riden? Är det för att ingen har försökt eller är det att många har försökt men ingen har lyckats?

Bra att hon är hos dej nu då och blir hanterad och stimulerad. Men jag skulle inte rekommendera henne till avel om man går på härstamningen ......
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Hon gick på lösdrift hos uppfödarna i 12 år, tydligen tog de några föl men inga som är reggade. Sen köptes hon upp och skulle tydligen ridas in, för att säljas för snabba pengar.. :grin: Det gick väl inge vidare och så såldes hon igen för att gå som avelsto, tjejen ångrade sig och ville bara ha presationsston och ja.. på den vägen är det.
Det är alltså en liten ohanterad och ganska osäker tjej, som någon gick för fort fram med vid en otroligt sen inridning för att sedan kassera när det inte gick som det skulle..

Vi ska börja om och här ska hon förhoppningsvis få lära sig grunderna i western och nh - det tror jag hon kommer gilla!

Haha, nej kanske inte som rent avelsto, men att ta ett föl för lättare allroundridning senare borde funka fint. Om jag förstod Cyllene rätt så har hon ändå många trevliga allroundhästar i släkten, inga tok-talanger, men schyssta och trevliga kompisar. :)
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Stammen är inte den mest eftertraktade idag.

Tabac gick svår dressyr och hans far Bonaparte gick svår hoppning (hans helbror Bordeaux gick msv).
Arram tävlades inte men hans mamma gick msv hoppning på 60-talet. Har lämnat mest hoppinriktade hästar, om än grova med dagens mått mätt.
Prince Fair xx är mycket eftertraktad främst för sina hoppanlag!
Har för mig att Souvernir var e Tokajer - Ingiald, vilka båda lämnade hoppanlag. Tokajer var far till Illuster (individuellt guld i fälttävlan OS -56).

Skulle jag avla på henne skulle jag välja en intressant hopphingst, dels för att ta tillvara anlagen i släkten och dels för att ge avkomman ett bättre marknadsvärde.
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Känner stoet Zoega som tydligen är syster till din häst, kom hit till Finland för ca ett år sedan. Ska tipsa hennes ägare om den här tråden!
Zoega e fin, vacker å lite virrig :rofl:, blev tyvärr inte dräktig i somras. Även hon var visst mycket lite hanterad innan hon kom.
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Nej men vad kul! :) Vore jättekul att se bilder på henne också.
 
Sv: Vad säger ni om den här stammen?

Hon gick på lösdrift hos uppfödarna i 12 år, tydligen tog de några föl men inga som är reggade. Sen köptes hon upp och skulle tydligen ridas in, för att säljas för snabba pengar.. :grin: Det gick väl inge vidare och så såldes hon igen för att gå som avelsto, tjejen ångrade sig och ville bara ha presationsston och ja.. på den vägen är det.
Det är alltså en liten ohanterad och ganska osäker tjej, som någon gick för fort fram med vid en otroligt sen inridning för att sedan kassera när det inte gick som det skulle..

Vi ska börja om och här ska hon förhoppningsvis få lära sig grunderna i western och nh - det tror jag hon kommer gilla!

Haha, nej kanske inte som rent avelsto, men att ta ett föl för lättare allroundridning senare borde funka fint. Om jag förstod Cyllene rätt så har hon ändå många trevliga allroundhästar i släkten, inga tok-talanger, men schyssta och trevliga kompisar. :)


Har köpt en häst som är släkt med din och uppfödd på samma ställe hon är E: Tabac ue: Patrice. Hon såldes också som oinriden till ett ryttarcenter där hon enl uppgift reds in och sedan såldes till tjejen jag köpte henne av. Hon försökte rida henne men gick inte pga sadeltvång. Har ridit in henne nu men tror inte hon har varit riden innan då hon inte kunde nånting och var väldigt obalanserad...
Här är min häst http://faran.zoomin.se/A67869
Har träffat en till avkomma till Tabac, hon ser ut som en kopia av min häst. Lite som en förvuxen ponny...
 

Liknande trådar

Western Då jag inte har en aning vad för stam min häst har så tänkte jag kolla om det är någon här på buke som känner igen namnen bättre än jag...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: lillaida
·
  • Låst
Avel Nu är jag nyfiken på fölfärg, någon duktig som kan det där med färg? Såhär ser stammen på fölet ut: e. leverfux ee. svart eu...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: ameo
·
E
Avel Har letat både här och på Nf's egna sidor men hittar inget om hur man räknar ut sitt egnas stos procent antal för GW-blod. Då mitt...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Matti
·
D
  • Låst
Avel ..eller jag vet i princip vilken färg det blir på mitt föl.. brun.. men jag tänkte höra med er om hur chanserna ser ut. u. mörkbrun...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp