Vad såg ni senast? Del 3

Har också sträcktittat på den. Stark och väldigt berörande. Och hur det kan gå helt snett för en tonåring trots att hen kommer från en ok familj. Verkligen ett känslodrama om hur utsatta tonåringar och deras familjer är.
Fast en del av grejen är väl att familjen egentligen Inte är ok? Särskilt inte pappan.

Samt samället i stort förstås.

ff549d6f5f3a69b6b993f44cfefc9cf7.webp

@Tonto på tal om de dåliga kostymerna i The wheel of time. Detta är alltså från när Egwane är i drömmen och ofrivilligt byter klädstil, varpå tanterna med henne säger att "it's because you are afraid so the dream gave you an armor"

RUSTNINGEN är alltså en svinlång guldig klänning (med släp!) med några små pyttiga metallplattor på. Redo för vilken strid som helst nu så länge det är en battle of fashion typ.

Gillade också att Moraine har en stor solhatt i ett par avsnit i Aielöknen, säkert praktiskt när det är soligt men det känns också fruktansvärt out of place att hon byter lite fram och tillbaka mellan fantasy maiden och medelålders vit kvinna på solsemester.

Toxic Town (Netflix UK). En verklighetsbaserad miniserie som handlar om invånarna i Corby där ovanligt många barn föddes med fosterskador under 80- och 90-talet. Så småningom kunde man knyta detta till de många byggnadsarbeten som skedde i stan under denna period och som missköttes av den korrupta kommunledningen så till den milda grad att en massa giftiga ämnen frigjordes, och serien handlar om de drabbade familjerna samt rättsfallet som följde. Den var riktigt riktigt bra, bland det bästa jag sett på senaste!

Såg Glaskupan igår på netflix
Läckbergs koncept
Sådär, den var spännande, ett fall iaf inte jag stött på innan i krimserier. Vissa skådespelare är mje...
7/10
Vi har ett avsnitt kvar. För mig blev det nog en 5/10.
Ganska förutsägbar. Stundtals rätt krystad dialog och vad jag stör mig på stockholmskan som pratas av de infödda norrlänningarna 😄
Men finns inte så mycket att se just nu så den var väl ändå lite underhållande.

High pontential på Disney +. Har sett 11/13 avsnitt så bra.
Handlar om en cool städerska som blir konsult hos polisen.

Devil may cry på Netflix. Inne på sista avsnittet as we speak. Gillart'! I synnerhet musiken från tidig -00 pch nostalgitripparna 😅🫠

The curious case of Natalia Grace
Dokumentärserie i flera säsonger, tror det är 3 avsnitt/säsong. Jag har sett den på TV och Tele2 play.
Skildrar livet för en kortväxt flicka från Ukraina som adopteras till USA, flyttar runt mellan några familjer varav en får myndigheterna att ändra hennes ålder och hyr en bostad där hon som ca 9-åring får klara sig själv.
Hon blir beskylld för en massa saker.
När hon är 19 men registrerad som 33 så blir hon adopterad av en religiös familj som utnyttjar henne ekonomiskt.
Väldigt snurrig historia, vet inte om de spetsat till den eller om allt är sant.
Den var bra iallafall.

The Pitt på Max.
S U V E R Ä N sjukhusserie. Väldigt realistisk och legit sjukvård i serien. Bra karaktärer både huvudpersonerna och bakgrundskaraktärerna (som när de kommer in är fullständiga personer med riktig personlighet direkt). 1 säsong, men en andra är confirmed. 1 säsong är ett skift.

https://www.imdb.com/title/tt31938062/?ref_=nm_knf_t_1
Den är grym! Vi var helt tagna. Älskar den blonda sköterskan, så cool! (Glömt hennes namn).

Den är grym! Vi var helt tagna. Älskar den blonda sköterskan, så cool! (Glömt hennes namn).
Dana! Jaa verkligen.
Men gillar verkligen att alla som kommer in är färdiga karaktärer sas, som om de varit där hela tiden (tänker ffa i slutet av säsongen när det kommer in fler läkare).

Vill gärna ser mer av Abbot nästa säsong 😍

Dana! Jaa verkligen.
Men gillar verkligen att alla som kommer in är färdiga karaktärer sas, som om de varit där hela tiden (tänker ffa i slutet av säsongen när det kommer in fler läkare).

Vill gärna ser mer av Abbot nästa säsong 😍
Just det Dana! Bästa.
Jag håller helt med, karaktärerna är alla väldigt välskrivna. Abbot var cool han med. Väldigt intressant hur han kunde dra nytta av sina kunskaper från militärmedicinen.
Läste någonstans att nästa säsong utspelar sig 6 månader fram i tiden.

Lite mer film då :)

Companion (2025)

"När en miljardär dör sätts en kedja av händelser igång för Iris och hennes vänner under deras weekendresa till hans egendom vid sjön."

Den här var helt okej. Det är svårt att säga för mycket utan att spoila handlingen dock. Vad jag kan säga är att jag faktiskt inte riktigt fattade förrän efter jag sett filmen att det faktiskt skulle vara en "hemlighet" vad som egentligen försegick i filmen, jag tyckte att det var så uppenbart redan från start att det liksom.. var själva premissen redan från början.

Som skräck är den rätt tam, det är mest komedi. Den blir aldrig läskig men det är en del blod och grejer. Slutet helt okej. Jag tror man kan se denna om man bara vill slökolla på något en kväll som är lite roligt, lite blodigt och inte kräver speciellt mycket tankeberksamhet.

MadS (2024)

"En tonåring stannar till för att träffa sin langare för att testa en ny drog innan han ger sig iväg för en festnatt. På vägen hem plockar han upp en skadad kvinna och natten tar en overklig vändning."

Nu är jag lika tråkig igen men den här tycker jag verkligen man ska se utan några förkunskaper alls. Det är ganska mycket action, den är lite läskig emellanåt men inget utöver vad som brukar finnas i de flesta typ "zombiefilmer" så är man fessig som jag är det ändå lugnt. Den är otroligt snyggt filmad där hela filmen nästan ser ut att vara i en enda tagning, det gör att den också känns ganska stressande vilket passar temat väldigt bra.

Mycket bra! Rekommenderar.

Haunt (2019)

"Det är Halloween och en grupp vänner finner ett "extremt" spökhus som lovar att livnära sig på deras mörkaste rädslor. Natten blir dödlig när de kommer till den skrämmande insikten att vissa mardrömmar är verkliga."

En film jag trodde jag redan sett men den hade tydligen flugit under radarn. Jag vet faktiskt inte varför den här rekommenderas så pass ofta som den gör i "skräckforum" för jag tyckte inte den var något särskilt. Själva iden är bra, och den börjar väldigt bra, men sen känns det lite som att de överger det hela och det övergår i någon sorts generisk slasher möter SAW.

Rekommenderas till hardcore-fan av skräck med halloweentema antar jag, annars kan man nog hoppa över denna.

Har sett den nya dokumentären av Louis Theroux, The Settlers, som inte helt överraskande innefattar intervjuer med fanatiska bosättare, bla. Daniella Wiess och visar hur verkligheten ser ut för palestinier på västbanken. Dessutom återfinns fluktande bosättare på gränsen till Gaza, som tittar drömskt på förödelsen där när de planerar utökade bosättningar.

Egentligen lämnade dokumentären en enorm känsla av hopplöshet som är svårhanterlig som jag inte riktigt pallar att återge, så väljer att fokusera på Daniella Weiss unhinged! Tanten verkar utöver den fanatiska delen vara helt oberäknelig, vilket Louis fick ta del av när hon uppmanade honom att följa efter hennes bil vid gränsen av Gaza. Hon är såklart under militärt skydd när hon härar runt, men hon fick något ryck och försökte skaka av sig militären för att kunna åka ännu närmare Gaza. Efteråt sa hon att hon gjorde det för att visa att Gaza var inom räckhåll. I slutet av dokumentären blir hon också lite ställd när hon får fler motfrågor än hon räknat med, blir lite ställd och gör vad alla normala människor skulle gjort i den situationen, knuffar till Theroux hårt i hopp om att han ska slå tillbaka, för att göra en poäng. Något han inte naturligtvis inte gjorde, så argumentet föll föga förvånande platt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka