Vad såg ni senast? Del 3

Mina senaste som jag plöjt igenom sedan jag bröt benet innan påsk:

Serier:
One Day (Netflix) relationsdrama som följer två huvudkaraktärer under en dag varje år. Bra skådespel, varning för frustration och tårar.
Ronja Rövardotter del 1 (Netflix) fint foto, bra skådespel av barnen och huvudkaraktärerna, lite cringe på sidokaraktärer ibland men tyckte det var lagom blandning av nytt och nostalgi.
Renegade Nell (Disney+) med Louisa Harland (Orla i Derry Girls). Kostymdrama med fantasy-inslag, gillade! Lite Wynona Earp - vibbar i tonen fast i 17-1800 talets England.
Heartbreak High S2 (Netflix), lagom skruvad australiensisk highschool-drama med ganska mörka teman emellanåt.

Filmer:
Players (Netflix) med Gina Rodriguez (Jane the Virgin bl.a.), Damon Wayans Jr (New Girl) och Tom Ellis (Lucifer). Klassisk romcom, tjej som jobbar som sportjournalist och är kompis med 3 killar, gänget brukar hjälpas åt att haffa tillfälliga förbindelser men nu behöver hon istället ha hjälp att få en kille att gå från ett ONS till ett förhållande.
Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet (Netflix), en kille och en tjej träffas på en flygplatsen men tappar sedan bort varandra i tullen, försöker hitta varandra med den lilla iformationen de vet. Lagom mysig feelgood-film.
 
Mina senaste som jag plöjt igenom sedan jag bröt benet innan påsk:

Serier:
One Day (Netflix) relationsdrama som följer två huvudkaraktärer under en dag varje år. Bra skådespel, varning för frustration och tårar.
Ronja Rövardotter del 1 (Netflix) fint foto, bra skådespel av barnen och huvudkaraktärerna, lite cringe på sidokaraktärer ibland men tyckte det var lagom blandning av nytt och nostalgi.
Renegade Nell (Disney+) med Louisa Harland (Orla i Derry Girls). Kostymdrama med fantasy-inslag, gillade! Lite Wynona Earp - vibbar i tonen fast i 17-1800 talets England.
Heartbreak High S2 (Netflix), lagom skruvad australiensisk highschool-drama med ganska mörka teman emellanåt.

Filmer:
Players (Netflix) med Gina Rodriguez (Jane the Virgin bl.a.), Damon Wayans Jr (New Girl) och Tom Ellis (Lucifer). Klassisk romcom, tjej som jobbar som sportjournalist och är kompis med 3 killar, gänget brukar hjälpas åt att haffa tillfälliga förbindelser men nu behöver hon istället ha hjälp att få en kille att gå från ett ONS till ett förhållande.
Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet (Netflix), en kille och en tjej träffas på en flygplatsen men tappar sedan bort varandra i tullen, försöker hitta varandra med den lilla iformationen de vet. Lagom mysig feelgood-film.

Har PRECIS samma uppfattning om Ronja :)
 
Blev inspirerad av @Gabby_Ossi så kör liknande upplägg om serier jag sett på senaste:

3 Body Problem (Netflix)

Mänskligheten får kontakt med aliens, det går sådär.

Lite av en vattendelare vad jag sett från reviews. Det är ganska mycket filosoferande och fokus på den lilla människans val och hur det kan påverka många, handlar mycket om mänskliga relationer på gott och ont. De som förväntar sig mer typ Independance day kommer bli besvikna. Ett avsnitt innehåller dock en riktigt cool actionscen som verkligen var en FRÖJD att se. Rekommenderas till alla som gillar lite mer lågintensiv sci-fi och drama.


A Gentleman in Moscow (Paramount+)

En greve på tidigt 20-tal blir under revolutionen istället för avrättad bannlyst till ett hotell där han måste stanna resten av sitt liv.

Kul att se Ewan McGregor igen, det var ett tag sedan. Jag har sett de tre avsnitten som kommit och känner.. sådär. Det är lite tråkigt? Att alla är britter med den brytningen när de ska vara ryssar är störigt början men man vänjer sig. Hellre det än fejk-rysk brytning. Ger den ett par avsnitt till.


The Regime (HBO Max)

Saxat: "The Regime tells the story of one year within the walls of the palace of an authoritarian regime as it begins to unravel."

Denna hade funnits på min watchlist LÄNGE. Tycker ploten lät oerhört intressant, framförallt med KAte Winslet i huvudrollen! Blev mäkta besviken när jag insåg ganska snabbt att detta inte är ett tungt, mörkt drama utan.. komedi och satir. Det KAN vara så att jag är för färgad av min besvikelse och förväntningarna jag hade men jag orkade inte ens se klart första avsnittet, det var för dumt. Men den har heller inget lysande betyg på imdb med 6.1. Synd!!


Veronika (Sky Showtime)

Trött polis hallucinerar döda barn

Denna blev jag varse om när Alexandra Rappaport (huvudroll) gästade P3 och pratade om denna. Hon beskrev den som mörk, annorlunda och ett drömprojekt hon velat gjort länge. Hennes baby typ som nu äntligen skulle ha premiär.
Blev lite besviken av (med tanke på intervjun) hur billig den känns. Alexandra är ju bra men hennes karaktär är otroligt störig på ett sätt som gör att det känns som att hon skådespelar dålig, manus överlag känns rätt kasst.
Jag har sett 2,5 avsnitt, kommer säkert se klart men tycker den känns som att den verkligen följer A1-format av "skräck-krim" att jag redan känner mig rätt säker på hur den kommer sluta. Kul ändå med något i genren efter det inte blev något mer av Jordskott.
 
Fallout (Amazon Prime)
Denna har jag väntat på länge, med skräckblandad förtjusning eftersom filmatisering av spel sällan blir bra. Nu har jag sett hälften av avsnitten och än så länge överträffar den alla förväntningar!

Musik, klädsel och miljöer är bra och känns verkligen förankrade i det universum som spelen byggt upp. Även effekterna är mestadels bra, jag gillar att de använde en hel del praktiska istället för att helt förlita sig på CGI. Starkt skådespel av de flesta medverkande, med en bra balans av allvar och den stundtals bisarra humorn som är typisk för Fallout.

Minus för det överdrivna våldet. Det är en sak från spelen de kunde utelämnat utan att det påverkade den övriga upplevelsen. Också ett litet minus för att de valde en malinois till hundrollen. Det har sin förklaring i storyn, men ser bara framför mig hur det riskerar att bli en Lassie-situation där alla ska ha en för att den på TV var så häftig...
 
Har tittat på FROM på Netflix. Gillar den sortens lågintensiv skräck. Men en blir alltid nervös över hur det kommer sluta😅. Säsong 1 finns på Netflix och säsong 2 hittade vi på vår ip-tv. Dessutom kommer säsong 3 nu i april.

Har även sett 3 body problem och den var ok, bitvis lite för pretentiös. Störde mig mest på att musiken är typ identisk med Westworld. Särskilt introt.
 
Har tittat på FROM på Netflix. Gillar den sortens lågintensiv skräck. Men en blir alltid nervös över hur det kommer sluta😅. Säsong 1 finns på Netflix och säsong 2 hittade vi på vår ip-tv. Dessutom kommer säsong 3 nu i april.

Har även sett 3 body problem och den var ok, bitvis lite för pretentiös. Störde mig mest på att musiken är typ identisk med Westworld. Särskilt introt.
Jag gillade också From men är lite orolig att den är påväg mot samma håll som Lost, känns som att det är väldigt få svar men frågorna bara läggs på.
 
Jag har sett de tre första avsnitten av "Sugar" (Apple tv+) och jag rekommenderar den till alla som gillar film noir a la LA. Visuellt är den riktigt vass, och Colin Farrell är fantastisk i huvudrollen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp