Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag har varit ganska säker på att socionom är grejen för mig, men ju närmare antagningsbesked jag kommer (jag är så gott som säker på att jag kommer in) desto osäkrare blir jag...

Egentligen vill jag ha något mer fysiskt/estetiskt arbete än så. Problemet för mig är att jag vet vad jag tycker är roligt och skulle kunna tänka mig att göra flera timmar om dagen, men jag kommer inte på många yrken som stämmer överens med det... Sånt jag tycker om att göra är till exempel inreda/dekorera, hålla på med hästar (men det är jag både för och emot att jobba med), lyssna på musik, vara på konserter och festivaler, köra bil (utan passagerare), måla väggar och möbler, leka med smink och kläder, se filmer, gå på museum och titta på gamla saker, läsa reseböcker på bibliotek, spela teater osv.
Yrken jag kan komma på som eventuellt kan passa mig (efter utbildning) är t.ex. turistguide, köra budbil, skådespelare, dekoratör, jobba med inredning, stylist. Men hur utbildar man sig till såna yrken och hur ser arbetsmarknaden ut? Köra budbil är väl det mest sannolika att det är relativt "lätt" att lyckas inom, men det är också det jag tror minst på för mig :crazy:

Övrigt som kan vara bra att veta är att jag inte direkt är en ledare, jag är definitivt inte omhändertagande och jobbar gärna individuellt med mina arbetsuppgifter, men med andra runt omkring.
Det jag tror att jag skulle gilla absolut mest, som skulle passa mig bäst, är något inom teater/film/tv/musik, bakom eller på scenen/kameran, men jag tror också det är svårast. Eller?

Jag söker efter alla möjliga tips på yrken, utbildningar och vägar att lyckas.

Tillägg: Jag vill helst av allt ha ett yrke som ger ombyte. Alltså olika arbetskamrater, olika uppgifter/projekt, resa i arbetet.... Någon sådan sorts variation. Inte samma kontor, samma arbetskamrater och samma papper att vända på vecka efter vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

Jag tror att du kan glömma områden som media och kommunikation. Det finns inga jobb.

Biolog i fältarbete?
Frisör?
Florist?
 
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

men du har väl lyckats bra inom det?

för den som är driven och ambitiös och brinner för det bör det väl inte vara omöjligt?
 
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

Biolog, nej usch! Den typen av arbeten (höskolekrävande, naturinriktade) är så långt bort från rimligt för mig som det går att komma, bortsett från typ uska :p
Frisör är nog inte heller rätt, jag älskar att klippa/färga/styla mitt eget hår, men tycker att andras hår är lite för äckligt för att vilja jobba med det :o Jag tror det iallafall, men samtidigt är det en del som lockar med frisöryrket också.
Jag har verkligen noll koll på blommor, och inget intresse heller, så florist går också bort.
Men tack för förslagen ändå :)
 
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

Här är det över 100 sökande till varje utannonserad tjänst = inte helt lätt att ta sig igenom alla filter.

För mig går det bra eftersom jag har samlat på mig ett grymt bra nätverk, är "om mig och kring mig" och har lyckats armbåga mig fram.
 
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

Bara för att förtydliga förresten, vilka yrkesområden räknar du till "media och kommunikation"?
Jag tänker typ journalist och PR och sånt, men det måste finnas mycket mycket mer va...?
 
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

Över 100 sökande till varje tjänst är det i många branscher. Jag tror ändå att är man driven och ambitiös och villig att satsa så ska man göra det.
 
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

Förr var det vanligt att man i all enkelhet rådde till fortsatta studier, ämne/inriktning var underordnat.
Det var ändå inte hela världen, eftergymnasial utbildning har generellt varit en gynnsam faktor när det kommer till arbetssökande.
Nu råder lite andra tider, arbetsmarknaden är tuff för alla utom individerna som satsar på bristyrke.


De senaste åren, inte minst i dag, är rådet från de allra flesta håll tydligt:
Välj med både hjärta och hjärna. Beakta fakta dvs hur ser framtidsutsikterna ut, leder utbildningen till jobb?
Vilken typ av jobb? Hur ser lön och löneutveckling ut? Karriärsmöjligheter? Ger utbildningen chans till jobb utomlands?

Ser arbetsmarknaden dålig ut för det som intresserar dig - välj något annat.
Ser lön, löneutveckling och karriärsmöjligheter dåliga ut men är för dig viktigt - välj något annat.
Ingen kommer hjälpa dig att betala dina studielån eller dina räkningar bara för att du obetänksamt valde en utbildning som i slutänden inte hjälpte dig att uppfylla dina krav.
 
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

De senaste åren, inte minst i dag, är rådet från de allra flesta håll tydligt:
Välj med både hjärta och hjärna. Beakta fakta dvs hur ser framtidsutsikterna ut, leder utbildningen till jobb?
Vilken typ av jobb? Hur ser lön och löneutveckling ut? Karriärsmöjligheter? Ger utbildningen chans till jobb utomlands?

Precis den typen av råd är det jag har "vuxit upp med", och nu alltså har problem att ta till mig...
Hög lön och att kunna göra karriär (karriär som i chefsposition eller liknande, självklart vill jag göra karriär så sett att jag lyckas med jobbet) är inte det viktigaste för mig, utan viktigast är att det är ett arbete jag kan stå ut med eller helst gilla. Lönen bör räcka till boende (billig lägenhet), levnadskostnader (inklusive billig bil och ytterst få restaurangbesök, krogbesök etc.), eventuellt en häst (som bor billigt) och (billiga) resor ibland. Alltså räcker en ganska låg lön och det är inga behov jag tror kommer ändra sig.

Så det viktigaste för mig bör alltså vara att det är något där det går att få jobb. Nu går det ju förvisso att få jobb som precis vad som helst, någon är ju t.ex. statsminister även om det bara är en enda som kan ha den tjänsten ;) Men det viktigaste är alltså yrken där det är någorlunda rimligt att få jobb (frilans eller anställd) och som passar mina övriga behov i ursprungsinlägget.

Då är det stora problemet att jag inte vet hur jag tar reda på det :crazy: Hur vet jag vilka yrken som har minst okej chans till arbete?
 
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

Vet inte var du bor men i Trollhättan finns det YH-utbildningar i samarbete med Film i Väst, med inriktning då på olika yrken inom filmbranschen. Kanske kunde det vara något? Jag tror det varierar mellan vilka utbildningar som erbjuds varje år, efter behovet på arbetsmarknaden.
 
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

Jag vet inte hur det är med dig, men jag blir ofta intresserad av sådant jag håller på med.

Jag skulle helst jobba ute, jobba mycket fysiskt, gärna med mina hästar.
Nu pluggar jag teknisk fysik och det största fysiska problemet som väntar är väl musarm :p Mitt resonemang är att mitt framtida yrkesliv är säkrat, jag kommer ha en hög inkomst och således mycket pengar för att göra allt det där roliga i livet. Om jobbet är roligt eller ej tror jag snarare beror på vilken arbetsplats det är, än vilket yrke det är.


Varför inte ge det en chans? Det kanske är jätteroligt?


Angående det du vill jobba med så tycker jag det mesta låter som rena fritidsaktiviteter. Hur många jobbar med att gå på konsert/festival? Lyssna på musik? Se film? Att jobba med att måla väggar känns som ett otroligt enformigt yrke, det är säkert roligt första veckan. Samma sak med att sminka folk. Samtidigt beror det ju på vilka man sminkar..

Såga mig gärna, för så här pessimistisk kanske man inte bör vara? :cool:
 
Sv: Vad ska jag "bli", och hur blir jag det?

Jag är ju lika pessimistisk jag, eftersom jag (i likhet med dig) inte precis ser det jag vill göra som tänkbara yrken :p
Det jag tror att jag helst vill jobba inom (musik/film/teater) är ju fritidsintressen för de allra flesta. Bara ytterst få av alla utövare som kan leva på det, men de finns ju... Eller ja, som konsertbesökare jobbar man väl inte, men inom den branchen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp