Vad ska jag göra?!

Heulwen

Trådstartare
Min hund(Welsh Corgi, 2,5 år) vill inte gå ut, hon gillar det inte alls. Förrut när vi hade en annan hund för 1,5 år sedan så gick det bättre. Men det senaste året går hon bara bakom och "släpar" tassarna efter sig. Det är inte för att hon har ont utan hon verkar paranoid. Hon liksom tittar överallt runt omkring sig och så bara hänger hon efter så att man nästan får släpa fram henne. Det konstiga är att hon är en väldigt dominant hund, större hundar ser upp till henne och hon styr t o m med katterna hemma! :D
Hon är alltså ingen liten fegis!
Det brukar inte vara något problem när man är 2 som går ut med henne heller.
Jag vet inte vad jag ska göra, promenaderna är absolut inget som helst roliga som det är! :(
Har någon haft/har något sådant problem och har någon något tips om hur man får bort det?? :bow:
 
Berätta mer!

Är det en Cardigan eller Pembroke?
Corgisar är knepiga att förstå sig på! Man vet aldrig vad som rör sig i deras känsliga huvuden. Det som är typiskt för alla corgisar (speciellt Cardigans) är att de är otroligt känsliga och intelligenta hundar. De kommer ihåg "läskiga" händelser månader efteråt och är även väldigt känsliga för stämningar etc. Hur beter hon sig; ser hon rädd ut med svansen mellan benen och huvudet sänkt? Har det hänt någonting så hon tappat förtroendet för dig?

Eller ser hon bara slö ut? En slö corgi brukar det vara något fel på. Det är vanligare att dom är hyperaktiva ;). Akiverar du henne på något annat sätt än bara promenader? Det är ju väldigt arbetsamma och smarta hundar som behöver vettiga arbetsuppgifter för att må bra. Tänkte om hon kanske är deprimerad (?).
 
Re: Berätta mer!

Hejsan!
Det är en cardigan.
Hon ser rätt rädd ut när vi är ute, med svansen neråt fast inte mellan benen. Jag kommer inte ihåg att det har hänt något läskigt fast vi kanske har olika syn på vad läskigt är! :D
Och det konstiga är att hon inte är rädd eller slö på något speciellt ställe utan under hela promenaden utom på hemvägen då hon går snabbare. :confused:
Jag tränar lite lydnad och olika tricks med henne, det tråkiga är att hon inte koncentrerar sig, utan bara går runt och nosar istället för att lyssna på mig :(
 
Re: Berätta mer!

Hade åkt till vetrinären.
Det finns en hel rad sjukdommar som kan ge "konstiga" beteenden.
 
Re: Berätta mer!

Hur är förhållandet mellan er två? Är hon starkt kuvad eller lite mer självständig? Det är ju en svår balansgång med Cardigans. De kan vara väldigt hårda mot sin omgivning men samtidigt extremt förarveka mot sin ledare. Har märkt på mina egna Cardigans att om jag råkar ta i lite för mycket (lätt att göra när dom är så fulla i bus) beter dom sig som din. Dom vill inte vara med längre och "tjurar ihop"....

Annars tycker jag att du ska gå till veterinären och bl a ta prover och kolla upp leder, höfter etc.
 
Re: Berätta mer!

Kan du nämna några exempel vore det bra. Men jag tror inte det rör sig om sjukdom eftersom hon beter sig helt annorlunda när man är 2 som går ut.
 
Re: Berätta mer!

Man kan nog säga att hon är rätt självständig mot mig när vi är ute. Men samtidigt så lyder hon mig rätt bra. Det räcker alltid med att säga nej i de flesta situationer(dock inte alla) utan att jag behöver "ta tag" i henne.
 
Re: Berätta mer!

Om hon beter sig annorlunda när en annan person är med måste "problemet" bero på dig. Antingen att hon känner sig för kuvad eller inte känner sig trygg eller också att hon lever ett tråkigt liv och blir deppad...
 
Re: Berätta mer!

Det är inte bara mig det gäller dock. När min mamma eller min brorsa går ensamma beter hon sig likadant. Men så fort man blir två så..vips så blir hon bättre! :confused:
 
Re: Berätta mer!

Jag gick ut på en kort kvällspromenad för att hon skulle kissa ikväll och hon var glad ute! :D
Hon var inte lika paranoid alls(fast hon morrade på en person som bor i huset för att han kom utstormande framför henne :o
 
Re: Berätta mer!

Blev hon normal ikväll helt plötsligt efter att ha varit konstig i ett år :confused:. Vad bra!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 749
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 217
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp