Hanhund blir bossad över

Gruvan

Trådstartare
Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven.

Han ska nu börja på dagis. Då det nu var ett tag sen vi umgicks med andra hundar så vi har låtit honom leka lite med någon hund, gått promenader med andra hundar osv just för att vänja honom lite. Jag har då såklart gjort mina iakttagelser.

Han blir osäker och obekväm av skällande hundar, och tar avstånd från dessa.

Men de gånger han vill leka med någon hund som faller honom i smak så har jag märkt att andra hundar bossar mycket över honom. Speciellt hanar. Dom kan göra nästan vad som helst mot honom och han försvarar sig inte. Han låter dom bara vara ”elaka” mot honom. Dom kan bitas, morra, jucka på honom, ställa sig över honom, vad som helst, och han står bara där och ser obekväm ut. Det gör ju ont i hjärtat att se..

Jag ska även informera om att detta vanligtvis är en ganska tuff ras som inte tar någon skit. Vilket också har märkts på andra hundar vi träffat av samma ras.

Jag gör allt för och med min hund, vi tränar med positiv inlärning, vi leker, vi går långa promenader i skogen, han aktiveras som han ska, vi gosar, osv osv. Han är verkligen det bästa jag har, och jag vill att allt ska vara så bra som möjligt för honom, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga här. Jag funderar på vad det kan vara som gör att han blir så försiktig direkt någon annan (speciellt hanhund) dominerar över honom. Vad kan det bero på? Vad ska jag göra åt saken?
 
Du kan låta bli att låta honom leka med andra hundar om han blir obekväm av det?

Eftersom det är din första hund är du säker på att du tolkar signalerna korrekt? Hundar kan leka ganska hårdhänt och vissa av mina hundar morrar även när de leker, samt bits eller hänger i varandras nackskinn, det är ett naturligt hundspråk. Det du läser som att han ser obekväm ut är inte att han sänder ut andra signaler till hundarna han träffar? Ibland kan signaler vara väldigt subtila hundar emellan och det inte så att andra hanhundar upplever honom som kaxig så fast han för ögat ser spak ut? Han är i en ålder då de brukar börja testa lite, och oftast kan det vara väldigt subtilt för människoögon när en unghund utmanar en äldre hund. Jag säger inte att det är så men jag säger undrar om det finns en möjlighet?

Antingen låter du honom inte umgås med andra hundar eller bara hundar som känns okej (mina hundar får sällan leka med helt främmande hundar utan träffar de hundar som finns i familjen och de är nöjda med det). Jag tänker att som ägere så går jag ju in och styr upp om jag tycker att hundarna inte uppför sig bra, vad säger de andra hundägarna?
Angående att han ska börja på hundagis så är det nog inga problem, alla hundar brukar i regel inte umgås där och personalen brukar vara vana att "läsa" hund. Hundarna brukar ha egen box för det mesta att vara i.
 
Du kan låta bli att låta honom leka med andra hundar om han blir obekväm av det?

Eftersom det är din första hund är du säker på att du tolkar signalerna korrekt? Hundar kan leka ganska hårdhänt och vissa av mina hundar morrar även när de leker, samt bits eller hänger i varandras nackskinn, det är ett naturligt hundspråk. Det du läser som att han ser obekväm ut är inte att han sänder ut andra signaler till hundarna han träffar? Ibland kan signaler vara väldigt subtila hundar emellan och det inte så att andra hanhundar upplever honom som kaxig så fast han för ögat ser spak ut? Han är i en ålder då de brukar börja testa lite, och oftast kan det vara väldigt subtilt för människoögon när en unghund utmanar en äldre hund. Jag säger inte att det är så men jag säger undrar om det finns en möjlighet?

Antingen låter du honom inte umgås med andra hundar eller bara hundar som känns okej (mina hundar får sällan leka med helt främmande hundar utan träffar de hundar som finns i familjen och de är nöjda med det). Jag tänker att som ägere så går jag ju in och styr upp om jag tycker att hundarna inte uppför sig bra, vad säger de andra hundägarna?
Angående att han ska börja på hundagis så är det nog inga problem, alla hundar brukar i regel inte umgås där och personalen brukar vara vana att "läsa" hund. Hundarna brukar ha egen box för det mesta att vara i.
Du satte ord på det jag tänkte när jag läste trådstarten. Det är inte alltid så enkelt att tolka hund, lek kan se ut och låta ganska brutalt. Unghundar kan också vara väldigt kassa på det sociala utan att vi människor uppfattar signalerna – det är så subtilt och går så fort. Mänskliga tonåringar är ju ofta inte heller alltid så smooth i sociala sammanhang, de har inte erfarenhet och mognad att veta hur man för sig i olika situationer, och hundtonåringar kan vara likadana. Min hund är också unghund och han får bara leka med extremt noga utvalda kompisar, för han är hopplös med det där. Han är framför allt dålig på att läsa andra hundars ”nej, låt bli!”. Kan det vara så att du, TS, misstolkar leken eftersom du upplever att i princip alla hundar är elaka?
 
Jag har en snäll och försiktig hane.
Han får inte leka med andra hundar som inte är snälla mot honom.
Skulle aldrig släppa i rastgård med okända hundar, litar inte på andra människor för fem öre 😅

Dagis hade jag inte varit orolig för.
 
Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven.

Han ska nu börja på dagis. Då det nu var ett tag sen vi umgicks med andra hundar så vi har låtit honom leka lite med någon hund, gått promenader med andra hundar osv just för att vänja honom lite. Jag har då såklart gjort mina iakttagelser.

Han blir osäker och obekväm av skällande hundar, och tar avstånd från dessa.

Men de gånger han vill leka med någon hund som faller honom i smak så har jag märkt att andra hundar bossar mycket över honom. Speciellt hanar. Dom kan göra nästan vad som helst mot honom och han försvarar sig inte. Han låter dom bara vara ”elaka” mot honom. Dom kan bitas, morra, jucka på honom, ställa sig över honom, vad som helst, och han står bara där och ser obekväm ut. Det gör ju ont i hjärtat att se..

Jag ska även informera om att detta vanligtvis är en ganska tuff ras som inte tar någon skit. Vilket också har märkts på andra hundar vi träffat av samma ras.

Jag gör allt för och med min hund, vi tränar med positiv inlärning, vi leker, vi går långa promenader i skogen, han aktiveras som han ska, vi gosar, osv osv. Han är verkligen det bästa jag har, och jag vill att allt ska vara så bra som möjligt för honom, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga här. Jag funderar på vad det kan vara som gör att han blir så försiktig direkt någon annan (speciellt hanhund) dominerar över honom. Vad kan det bero på? Vad ska jag göra åt saken?
Min hund är också lite försiktig och känslig framförallt och ger sig sällan in i lekar med hundar han inte känner. Han fick upp sitt självförtroende när han var yngre genom att han träffade äldre hundkompisar som lät honom ta för sig lite och "vinna" i brottningsmatcher osv.

Ingenting kommer bli bättre att utsätta honom för andra hundar som han inte fungerar med eller tycker om. Hitta kompisar som stärker honom istället.
 
Min hund är också lite försiktig och känslig framförallt och ger sig sällan in i lekar med hundar han inte känner. Han fick upp sitt självförtroende när han var yngre genom att han träffade äldre hundkompisar som lät honom ta för sig lite och "vinna" i brottningsmatcher osv.

Ingenting kommer bli bättre att utsätta honom för andra hundar som han inte fungerar med eller tycker om. Hitta kompisar som stärker honom istället.

Ja men precis.. Min kille hade en tik han ofta lekte med tills dom flyttade för ungefär 8 månader sedan. Hon lät honom ofta vinna och lekte på samma nivå som han själv, det fungerade jättebra. Jag vill ingenting annat än att han ska få en vän att leka med som stärker honom, och som han trivs bra med. Han älskar ju andra hundar egentligen, och tackar aldrig nej till lek.. Men det verkar vara svårt att hitta dom där guldkornen till kompisar..

Jag har bekanta som har en hane av samma ras som vi brukar promenera med, förr har det ändå fungerat helt ok, och varit trevligt att promenera ihop, men senast verkade deras hund vilja testa gränserna lite, där min som vanligt inte säger ifrån alls. Jag hade ju önskat att han åtminstone kunde markera tydligt, och sen gå undan om sådana situationer uppstår. Men han blir verkligen bara stillastående och obekväm, sen går han på lite efter ett tag igen och vill försöka bjuda in till lek igen. Han är ju inte så gammal än, så jag vill ju gärna hjälpa honom att få förtroende för sig själv, men jag vet inte hur eftersom det bara är i dessa situationer han blir sån..
 
Du satte ord på det jag tänkte när jag läste trådstarten. Det är inte alltid så enkelt att tolka hund, lek kan se ut och låta ganska brutalt. Unghundar kan också vara väldigt kassa på det sociala utan att vi människor uppfattar signalerna – det är så subtilt och går så fort. Mänskliga tonåringar är ju ofta inte heller alltid så smooth i sociala sammanhang, de har inte erfarenhet och mognad att veta hur man för sig i olika situationer, och hundtonåringar kan vara likadana. Min hund är också unghund och han får bara leka med extremt noga utvalda kompisar, för han är hopplös med det där. Han är framför allt dålig på att läsa andra hundars ”nej, låt bli!”. Kan det vara så att du, TS, misstolkar leken eftersom du upplever att i princip alla hundar är elaka?
Självklart kan det vara jag som misstolkar också! Men i min uppfattning så blir han stel som en pinne, och ibland lite rädd, men efter ett tag går han på och försöker leka igen- trots att den andre bara markerar dominans över honom. Han har tidigare lekt mycket med en tik, där det funkade jättebra, hon ”lät honom” vinna brottningsmatchen ibland, och dom lekte på samma nivå. Tyvärr flyttade dom för ett tag sedan, och sen dess har vi inte hittat någon ny vän som det funkar lika bra med. Han uppskattar ju verkligen sällskap av andra hundar, vilket märks när vi går promenader ihop med andra hundar, och därav vill jag ju egentligen inte annat än att hitta en kompis som han kommer bra överens och känner sig trygg med. Jag hade bara önskat att han faktiskt kunde markera tydligt för den andre hunden när någonting känns obekvämt istället för att bli stel och titta på mig med stora förvirrade ögon.. inte en enda gång har han morrat, juckat, eller på något sätt sagt ifrån- eller ens försökt visa någon dominans över någon annan…
 
Jag tror du önskar fel saker. En tydlig markering från hans håll skulle kunna innebära att det blir slagsmål.
Det du beskriver "att han blir stel som en pinne" kan vara nog utmanande för andra hundar och därför vill de sätta honom på plats. Mina unghundar utmanar de äldre hundarna just på det sättet att de blir stelare i sitt kroppsspråk och står kvar och utmanar istället för att gå undan direkt tex.
Att "alla" hundar vill sätta åt din hund tyder på att han på nåt sätt utmanar dem och de känner att de måste sätta honom på plats. En unghund ska ju gå undan och visa äldre hundar respekt har iallafall de flesta av mina äldre hundar ansett.
 
Jag hade bara önskat att han faktiskt kunde markera tydligt för den andre hunden när någonting känns obekvämt istället för att bli stel och titta på mig med stora förvirrade ögon.. inte en enda gång har han morrat, juckat, eller på något sätt sagt ifrån- eller ens försökt visa någon dominans över någon annan…
Var glad för det istället, var snäll mot honom istället och träffa inte sådana hundar som han inte är tillfreds med och blir osäker. Respektera att han inte är typen som säger ifrån och sätt honom inte i situationer han inte klarar av.
 
Var glad för det istället, var snäll mot honom istället och träffa inte sådana hundar som han inte är tillfreds med och blir osäker. Respektera att han inte är typen som säger ifrån och sätt honom inte i situationer han inte klarar av.
Du får det att låta som att jag skulle tvinga honom, vilket jag definitivt inte gör. Han har varje gång självmant gått in i dessa situationer. Men jag förstår din poäng.
 
Du får det att låta som att jag skulle tvinga honom, vilket jag definitivt inte gör. Han har varje gång självmant gått in i dessa situationer. Men jag förstår din poäng.
Du tvingar honom inte men det är du som går dit med honom och ansvaret ligger på dig att sätta honom i situationer som han klarar av. Han litar ju på dig, därför har du också ett stort ansvar med vilka du presenterar honom för.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 786
Senast: ako
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 198
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 669
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp