Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra?

Sv: Vad ska jag göra?

Det låter helt klart som du kan ha ett roterat bäcken eller annat problem just i bäcken/höftregionen. Mkt typisk ställning som du beskriver att din häst ställer sig i. Hältorna kommer sedan som sagt av att de felbelastar. Skulle gissa att detta uppkom redan när hon välte med vagnen. Det du skriver om en spänd svans är ytterligare ett symtom för detta. Med rätt kiropraktor (finns en del som inte är så bra) så brukar det gå att lösa på en behandling dock är återfallsrisken ganska stor när de haft det så länge vilket gör att man kan behöva göra vid det några gånger. Det du kan se till är att hästen är verkad/skodd precis innan kiropraktorn kommer. Det är något man speciellt skall undvika att göra strax efter en tillrättaläggning (det är lätt att det glider fel igen när hovslagaren håller på) sedan skall hästen ta det helt lugnt i ca 1 vecka efter (boxvila) så att den inte brallar det fel igen i hagen. Kroppen är så dum så att har det legat fel så har ju muskler och ligament ställt in sig på att så skall det vara och strävar tillbaka i det felaktiga läget och det är det man skall undvika genom att låta det stabilisera sig så lugnt som möjligt.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Man kan spekulera och tillslut leder det bara runt igen..inrikta dig först på höftleden/ bakdelen på hästen.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag tror som du, att detta problem kom när hon välte med vagnen för ca 3 år sedan...gud vad lång tid! Det var ju därefter som hon fick en väldigt spänd svans och blev "bakskygg". Om jag bara kunde vrida tillbaka tiden....

Under alla de år hon nu har haft de här symptomen har vi använt oss av olika hovslagare (5-6 olika). Jag kan inte tänka mig att alla dessa skulle ha varit "dåliga" men givetvis så kan problem finnas här också. Hon slår ju faktiskt ihop hovarna när hon springer (hon är linjegångare). Bra att ha i bakhuvudet!

Tänderna är regelbundet kollade varje år av en vet. (ej hästtandläkare) som tycker att hon nöter tänderna bra och har fina tänder och bett. Jag litar på denne eftersom jag inte har några kunskaper i att rota i pållans mun... :angel:

Efter vad ni har berättat om roterade bäcken, känns det nästan som att problemet kan finnas där. Måste bara försöka hitta någon bra kiropraktor (bor i Umeå förresten) och skramla i hop pengar... :smirk:

Ska som sagt ut till stallet och kika lite på henne i kväll, kommer med mer rapport då som kanske kan vara till hjälp.

Mvh/Lina
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Nova123
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 015
Senast: mamman
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp