Häst som inte trivs i boxen

Det finns jätteduktiga etologer i Östergötland men jag tror inte de skulle vilja komma ut förrän veterinärundersökning är gjord. Det problem du beskriver nu låter ju inte som att det ”endast” skulle vara ett beteendeproblem.. Jättemärkligt av din veterinär att inte undersöka. Bra att du kontaktar någon annan!
 
Det finns jätteduktiga etologer i Östergötland men jag tror inte de skulle vilja komma ut förrän veterinärundersökning är gjord. Det problem du beskriver nu låter ju inte som att det ”endast” skulle vara ett beteendeproblem.. Jättemärkligt av din veterinär att inte undersöka. Bra att du kontaktar någon annan!
Jag tack, ska förhoppningsvis komma ut en privat vet nästa vecka.

Har hittills i 2 nätter låtit henne gå lös i stallet. Inget stressigt gnäggande, ingen oro. Natt 1 åt hon lite, hade bajsat och legat/rullat i sin öppna box. Stod utanför sin son och sov/vilade benet när jag kom på morgonen. Natt 2, inatt, åt hon ur sin krubba fast ute från gången, än en gång bajsat och rullat i sin box. Däremot kvällen till igår, då ville hon inte komma in. Jag lämnade hagen vidöppen så hon kunde följa efter sin son som hon brukar. Men nu vägrade hon. Hon brydde sig inteom att han gick och gick till bortre hörnet av hagen.🥺🥺🥺 Försökte smita tills hon trodde jag hade godis när jag drog upp dragkedjan. Sen väl inne åt hon müsli, började äta ur höet i hans krubba och var lugn ute i gången.

Blir så orolig och ledsen när jag inte kan klura ut felet. Men hoppas nästa vet kan hitta nått❤️
 
Jag tack, ska förhoppningsvis komma ut en privat vet nästa vecka.

Har hittills i 2 nätter låtit henne gå lös i stallet. Inget stressigt gnäggande, ingen oro. Natt 1 åt hon lite, hade bajsat och legat/rullat i sin öppna box. Stod utanför sin son och sov/vilade benet när jag kom på morgonen. Natt 2, inatt, åt hon ur sin krubba fast ute från gången, än en gång bajsat och rullat i sin box. Däremot kvällen till igår, då ville hon inte komma in. Jag lämnade hagen vidöppen så hon kunde följa efter sin son som hon brukar. Men nu vägrade hon. Hon brydde sig inteom att han gick och gick till bortre hörnet av hagen.🥺🥺🥺 Försökte smita tills hon trodde jag hade godis när jag drog upp dragkedjan. Sen väl inne åt hon müsli, började äta ur höet i hans krubba och var lugn ute i gången.

Blir så orolig och ledsen när jag inte kan klura ut felet. Men hoppas nästa vet kan hitta nått❤️
Jättekorkad fråga, men varför kunde de inte gå i samma hage? Missade den biten?

(tänkte att han var hingst först, sedan att han betäckte trots att han var valack, men de kunde stå i samma box? om den varit stor nog? Så jag har missat något? Eller gick de i samma?).
 
Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag.

I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade det mest med att hon inte ville bli fångad i hagen, kunde hota osv. Hon verkade sakna sin 2åriga son i enn annan hage och inte trivas

De släpptes som alltid ihop på bete vid vårt "sommarstall" och hon blev sig själv igen. Nu står vi i detta stall permanent och hon har varit sig själv. Inget arg i hagen eller så. Och hösten inne har gått bra.
Nu däremot är det något med henne. Hon är stressad inne, går bara runt och gnäggar. Äter typ ingenting utom müslin hon får med mineraler.🤔 Ett tag ville hon inte bli fångad och gå in. Jag har trott att det beror på att sonen står mittemot, det är ett gammalt stall så de kan inte stå brevid varann.
Om jag släpper henne lös i stallet går hon först till honom, sen knallar runt och sen ut. Och då kan hon springa runt och greja långt bort från sin son i 15 minuter. Alltså kan hon ju inte sakna honom direkt och att det är felet.

Jag börjar ana att hon inte trivs i boxen men vet inte vad jag ska göra. Hon har trivts hittills alla år på sommaren, och hela hösten. Nu kan jag lägga in 10kg hö och hon äter knappt 1 hg🥺🥺 Bara vandrar runt och gnäggar. Men har spån ibland på ryggen så har iaf någon gång om nätterna legat ner.

Hon bajsar lite, 2-3 högar så nått av lunch och frukost ute får hon i sig även om hon inte varit aspå maten ute heller. När vi promenerar är hon pigg och glad. Men blir så frågvill för vet inte vad jag ska göra. Har bara 2 boxar att använda. Ska man testa byta mellan henne och sonen?
Men jag tror det är något annat som gör henne missnöjd🥺 orkar snart inte med detta😭

Idag och igår har hon gått och ställt sig som att kissa/bajsa men inget kommer direkt🥺 Som om hon gör momentet.
Det kan inte vara råttor eller någon el eller något i stallet som stör henne? Något som gör henne osäker? Låter som hon är stressad.
 
Jättekorkad fråga, men varför kunde de inte gå i samma hage? Missade den biten?

(tänkte att han var hingst först, sedan att han betäckte trots att han var valack, men de kunde stå i samma box? om den varit stor nog? Så jag har missat något? Eller gick de i samma?).
De gick i samma hage och storbox i början tills förra stallägaren spontant köpte en 2årshingt, ponny, och frågade om de kunde sällskapa (min valack och han). Jag tänkte att det var ett gott utbyte av stimulans för min kille att få leka för hans mamma är inte så lekig av sig. Innan det gick ponnyerna med de stora halvbloden men från då gick mitt sto med dem medan hennes son gick med hingsten och en äldre valack, typ nordsvensk. Det gick jättebra, likaså perioden då han vandes av från henne och gick med nordisen.

Mitt sto har gått med dessa hästar sedan 2018 så kände dem liksom sedan länge men började visa i januari/februari i år att hon inte trivdes. Vägrade bli fångad av mig, kunde hugga och bitas. Till och med bitit ett barn en gång. Inne stod hon jämte sin son och hon klarade vara ensam inne utan honom med. Hon är cool i box vanligtvis, kunnat vara ensam utan andra när de rids osv i alla år. Men något hände i våras och jag ville få mina att gå ihop igen. Sommaren kom och mina åkte på magert bete där vi är nu medan de andra fort till sina beten (beten ingick inte i stallhyran). Tog några veckor så var mitt sto sig själv igen. Jag sa på stallmötena inför hösten att veterinären från i våras rekommenderade att mina gick ihop, de sa att vi skulle försöka lösa det.

Men så tog dom in fler och fler hästar i stallet. Så när vi kulle flytta tillbaka i höstas så fick vi liksom inte plats mer. De kunde inte låta mina gå ihop för det blev för mycket hästar i hagarna, men mina kunde ju inte gå med hingsten som de inte ville kastrera än och det fanns inga hagar för bara mina. Vill inte dra alla detaljer men det kändes som de tvingade ut oss då de till skillnad från andra år inte under hela sommaren frågade hur mina ponnyer mådde, besökte dem eller så (deras barn red min ponny i alla år vi stod där, de fick låna min häst gratis och se henne som sin). Och under somrarna har de haft sina egna boxar här under heta sommardagar och stallats in i samma boxar nu under hösten. Allt har flutit på, hon var sig själv och allting. Men så nu har hon börjat igen, gnäggar, vandrar runt i sin stängda box, vill inte komma och äter mindre.

Har ändrat från endast fri tillgång på halm och foderstatsanpassat hö (givor 4ggr/dag) till fri tillgång på hö, de äter fortfarande inte upp men börjar tro de är mätta för samma gäller min valack. Sedan mitt sto börjat ha öppen boxdörr gnäggar hon inte längre, känns lugnare, äter lite mer inne. Idag sov hon ståendes i sin box när jag kom, bajsar, rullar och sådär där.

Men i hagen vill hon ännu inte komma fram, igår sprang hon ett varv runt mig, idag stod hon still och lät mig hämta henne. Så fort grimman är på, är hon sig själv typ. :/
 
Det kan inte vara råttor eller någon el eller något i stallet som stör henne? Något som gör henne osäker? Låter som hon är stressad.
Jag har försökt klura. Hon hade ett mushål i sin box i spånet såg jag i förrgår. Som om de kommit in den vägen, vilket jag satt igen nu. Det är ett gammalt stall med typ kullerstensgolv i boxarna. Men i gamla stallet hade hon ofta en mus i sin box, såg jag när jag fölvakade med kamera, den kunde springa på hennes rygg och (till min chock) sov med henne stundvis. Hon brydde sig inte.

Men kanske är något sådant? I förrgår chockades jag av att en räv kommit in i stallet, kom ut ur hennes box (det var då jag upptäckte mushålet). Men inte sett räven där innan eller efter så tror inte det är räven för den kan inte komma in om dörren är stängd som på natten, denna dag hade jag glömt stänga den helt.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
871
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
678
Senast: Cattis_E
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 014
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 962
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp