P
ponnyryttaren
Som jag har berättat i tidigare tråd.. så har hon ju haft mugg i ca 8 månader. Vi har försökt få bort den. Den har gått bort, kommit igen, gått bort, kommit igen osv. Hon har varit hos veterinären ca 7 ggr för detta. Hon har stått hos veterinären i 3 veckor sammanlagt.. Sista gången vi hämtade henne för 2 veckor sedan. Så sa dem att hon hade fått KRONISK ÄRRVÄVNAD I KARLEDERNA. (Alltså, att så fort det kommer inte lite smuts/bakterier på karlederna så svullnar hon upp, och i värsta fall får hon lymfangit. Som hon har haft 3 ggr redan)
Nu när hon kom hem så sa veterinären att vi skulle ha bandage på i hagen+ när jag rider, för att det inte skall komma in smuts! Vi har gett henne jäst, B-vitaminer, E-vitaminer, lusern+hö. Vi har hållt det tort hela tiden, och hon har inte gått ut när det har varit jätte slaskigt väder. Hon står på spån som vi håller väldigt rent. Vi tar också febern varje dag, men hon har inte haft nån feber än så länge iaf!
Nu har hon svullnat upp lite igen.. Vissa dagar är ena benet svullet. Andra dagen är båda benen lite svullna osv.. Vissa dagar gör det ont när man trycker på det, vissa dagar inte.
I torsdags skulle vi hoppträna för första gången på 1 månad. Hon hoppade inte ordentligt
Hon gick med kosta steg igen.. som om det gjorde ont.. jag var inte med på hela hoppträingen utan avbröt..
Jag vet ju inte om hon har ont????????
De är jääte svårt!! I boxen är hon så otroligt lung?? Hon bara står och tittar? Hon brukar alltid vara lite surig, och ha ett hett temprament! Men nu är hon så himla snäll?? Och ser lite trött ut lixom.. I hagen står hon på exakt samma plats hela tiden, hon ser så lugn och snäll ut..
Vad ska jag göra? Vi har ju tänkt på att ta föl. MEN, om hon har ont? Då vill jag ju inte det? Och om vi tar föl, så kommer hon ju få lymfangit och så lite ibland och vi kommer då behöva behandla med antibiotika, kortison osv. Vilket kankse inte är jäääte bra för fölet
Men jag menar? vad tror ni? Tankarna kan ju inte låta bli att gå till.. avliva?
Kan det vara så illa?
Snälla hjälp mig..
Nu när hon kom hem så sa veterinären att vi skulle ha bandage på i hagen+ när jag rider, för att det inte skall komma in smuts! Vi har gett henne jäst, B-vitaminer, E-vitaminer, lusern+hö. Vi har hållt det tort hela tiden, och hon har inte gått ut när det har varit jätte slaskigt väder. Hon står på spån som vi håller väldigt rent. Vi tar också febern varje dag, men hon har inte haft nån feber än så länge iaf!
Nu har hon svullnat upp lite igen.. Vissa dagar är ena benet svullet. Andra dagen är båda benen lite svullna osv.. Vissa dagar gör det ont när man trycker på det, vissa dagar inte.
I torsdags skulle vi hoppträna för första gången på 1 månad. Hon hoppade inte ordentligt
Jag vet ju inte om hon har ont????????
Vad ska jag göra? Vi har ju tänkt på att ta föl. MEN, om hon har ont? Då vill jag ju inte det? Och om vi tar föl, så kommer hon ju få lymfangit och så lite ibland och vi kommer då behöva behandla med antibiotika, kortison osv. Vilket kankse inte är jäääte bra för fölet
Men jag menar? vad tror ni? Tankarna kan ju inte låta bli att gå till.. avliva?
Snälla hjälp mig..