vad ska jag ha för bett till dressyrridning??

jenny82

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ett träns o bett att bara ha när jag tränar dressyr med min unghäst på 4 år. Han lyssnar inte alls bra längre på 2-delat bett eller 3-delat bett i paddocken, men ute i skogen gör han det. Så nu undrar jag om någon har nått bra förslag till annat bett som man kan rida dressyr på? Jag vill inte rida honom på kandarträns då jag ej kan det. OBS: Han är raspad så det är inte tänderna det är fel på, och ej sadeln.
Snälla nån med förslag???

Sv: vad ska jag ha för bett till dressyrridning??

Tycker han att bettet är för skarpt eller för milt? Jag vet inte om man kan tävla på detta, men ett rakt smalt järnbett kanske skulle funka? Jag är inte bra på detta med skarpare bett, jag har tvärtom istället, måste ha jättemilda bett (tredelade applemouth med latex lindat runt). Men jag ska försöka leta runt lite om du vill...

jag vet inte vad han tycker om bettet, men han fick ju tänderna raspade för ett tag sedan o innan det använde jag 3-delat tränsbett och pullarträns, efter det vart han typ "stum" i munnen, då gick jag över till 2-delat tränsbett och achenträns, men han är fortfarande lite "stum", men inte lika mycket, så han behöver nog ett skarpare bett. Men ute i skogen lyssnar han mycket bättre än i paddocken. Konstigt:confused:

Hur raspades hästen, och av vem? Det låter ju lite skumt att den blev sämre efter tandkollen...
Något kan ha gått fel, så kolla med en annan tandkunnig veterinär för ett utlåtande.

Hur rider du när du rider i padocken? Har du hjälp av tränare?

Vet själv att jag i "yngre dagar" satt och red runt runt på volter och blev mer och mer spänd ju mer jag "jobbade". Hästen var alltid trevligast i början av passet för att blir tyngre och mer motsträvig mot både bett och skänklar mot slutet.

Så ta hjälp av en tränare och sätt upp som mål att hästen ska bli mjukare och lättare när du rider på banan, inte tvärtom.
Så länge man är på utbildningsnivå strävar man ju alltid efter att plocka bort utrustning, inte lägga till mera nosgrimmor eller skarpare bett.

Men det finns såklart hästar som har åsikter om det där med bett, och gärna vill ha något annat i munnen än vad TR säger...;)

Jag tycker att han blir lite mjukare efter ett tag när jag rider honom i paddocken, och lite mjukare i munnen. Men han lyssnar inte helt o hållet, stretar emot min hand så det blir jobbigt att rida för mig.
Han som raspade tänderna är typ hästtandläkare vid sidan av, han har gjort det på många hästar under många år, så han vet vad han gör. Det var första gången han fick sina tänder raspade, det kan ju kanske vara ovant för honom.?
Men det skulle vara kul att testa nåt annat bett som han lyssnar på, men jag kan ju inte gå o köpa flera stycken olika bett, det blir dyrt, så därför skulla jag vilja ha förslag.

Om du betslar upp för att hästen inte lyssnar som 4-åring så hamnar du kanske i en ond cirkel. Pröva heller att rida bettlöst ett tag med t ex sidepull. Det kan ju vara så att hästen har nya tänder på gång och därför inte känner sig riktigt OK i munnen. Det händer ju mycket i unghästars munnar.

Håller med pinky också - ta hjälp av en bra tränare och fundera på att kolla tänderna en gång till hos annan veterinär/tandläkare. Analysera varför hästen stretar emot din hand. Fundera t ex på om du är tillräckligt känslig i handen så att du tar resp ger eftergift i rätt ögonblick? Behövs mera bakbensaktivitet? Mera ridning med säte och ben? Etc etc.

Eftersom hästen funkar bra ute i skog och mark och är 4 år, så skulle jag försöka bortse från raspningen såvida du inte har extrema problem, och hellre se till min egen ridning och inverkan.

Har något hänt på senaste tiden i ditt ridsätt - rider du för tränare? har du lagt upp/förändrat kraven på hästen under dressyr arbete? Är han färdigväxt/hundra procent ok i kroppen? unghästar kan ha svackor och behöva mentala vilo perioder, mer än så behöver det inte vara, eftersom han fungerar ute.

du får inte tävla på rakt bett, men det är inget som hindrar att du rider dressyr på det för hemmabruk ett tag. Hästen är ung, och om du varvar med ett tredelat när du rider ut, så kan det vara allt som behövs.

Framför allt utvärdera din egen ridning och inverkan.
vad kräver du av honom?
hur långt är han kommen rid och utbildningsmässigt?
tränar du för någon?

Betsa inte upp... för det första så har det mycket litet att göra med om hästen är "stum" eller inte, och för det andra så blir det som Pinky sade bara en tillfällig genväg. en unghäst ska ridas för säte och skänklar och mycket lite för handen för att bygga upp och balansera sig rätt från grunden samt bli lyhörd för mycket små hjälper med tyngdpunkt från säte/skänkel.
Kandar låter helt vansinnigt att ens överväga. det rider man en mycket välutbildad häst på som är påväg steget upp i minst LA....

Kan inte annat en instämma. Tycker mackan kom med mycket bra synpunkter som är tänkvärda och tål att fundera på. Kan helt enkelt vara helt andra orsaker en betslingen som är grundorsaken.

Mackan har gett jättebra tips.
Runt dig finns en mängd bra tränare du kan ta hjälp av, lycka till :)

Tack så mycket för alla svaren. Jo jag ska tänka på vad ni alla säger. Jag har tänkt att rida för instruktör men han har hittat på ursäkter för att inte komma ett antal ggr nu så jag får nog hitta nån annan som är pålitlig.

Det ända som är förändrat sedan han gick bra på 3-delat är ju som sagt raspningen och att jag har bytt sadel, men sadeln jag har nu passar jättebra, jag har inte ändrat min ridning nått.
Ska fundera lite på vart felet kan vara.;)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 472
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 231
Senast: linlar1
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 839
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet... 6 7 8
Svar
146
· Visningar
32 440
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka