Vad ska jag ha för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mirac_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 724
M

Mirac_

Har en halvblods kille på snart 10 år som fortfarande beter sig som en unghäs mellan varven. jag vet inte riktigt vad jag ska använda för bett på honom. Hade ett vanligt 3-delat bett från början men de fungerade inte alls. Fick inte honom till att göra halt ens en gång. Var precis som om han inte kände av att jag ville att han skulle stanna. Just nu använder jag ett pessoabett. Det fungerar relativt bra. Han lyder och gör som jag vill nu iaf. Frågan är bara om han jobbar rätt med kroppen? Väldigt osäker på det här med bett.

Någon som har något bra förslag? :bump:

Sv: Vad ska jag ha för bett?

Nä, de har jag oxå blivit klok på... :smirk:

Har du provat ett rakt tränsbett? + träna på att rida så mycket som möjligt med sitsen. Som när du ska stanna tillexempel luta dig lite bakåt ö höj handen. Då pratar du med kroppen till hästen likväll som tyglarna. Vi har suttit med ridlärare många år nu som föredrar sitsridning framför tygelridning.

Jo, sitsen försöker jag alltid använda mig av i första taget.Min andra häst (har två) Rider jag i stort sätt bara med sitsen. Han är väldigt lyhörd för detta och de fungerar knappt å använda tygeltag på honom. Tvärr så är inte halvblodet lika lyhört för sitsen. Ine än iaf. Vi försöker träna upp det iaf. Ska pröva med ett rakt bett.
tack för tipset!

I träningsväg, kolla att hästen förstår signalerna och respekterar ledaren. Även om man skiljer på "halt" och "stanna" så bör en 10-åring kunna göra det - och detta kommer ofta före att kunna jobba rätt med kroppen. För vad är vitsen med det om signalerna inte går hem?

För utrustningen så är en tandkontroll om sådan inte är gjord kanske en bra idé? Kolla också att du har rätt storlek på bettet - både i längd och tjocklek! Rätt bettläge, höjdmässigt? Rätt nosgrimma?

Okej, då blir det ju lite tufft. Förstår precis vad du menar med att han inte lysnar till sits. Min kommer ifrån en ridskola (hon trivdes inte där men tvingades att stå kavr i 4 år stackarn) hon är ganska döv för det där med sits ibland kan man lägga alll tyngd åt ena hållet utan att hon svänger :(

Min häst var likadan förut, jag kunde inte heller göra halt utan att såga till eller liknande. Då hade jag tvådelat och när jag dagen efter bytte till tredelat så gick det kanon. Jag kunde göra halt hur lätt som helst.

Så pröva tvådelat, tredelat med fasta ringar, tvådelat med fasta, rakt osv. Han kanske vill ha ett mindre bett? Men jag tycker att du först ska pröva att bara byta bettyp, tvådelat eller rakt alltså.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 035
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 202
Senast: super
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 346
Senast: Luff
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 977
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V