Vad ska man göra?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare AmandaL
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 245
A

AmandaL

Hej,
Det är en tjej i stallet som jag tycker missköter sin häst.
Egentligen ska man väl inte lägga sig i men med detta kan jag inte låta bli.

Hon mockar inte varje dag vilket jag tycker är förfärligt.
Flera dagar i veckan nu när jag varit där sent och gett hästarna mat har hon gjort iordning en hink med havre men han har inget kvällshö.
Det har varit mellan -5 och -10 på dagen och troligtvis kallare på natten så är det vekrligen rimligt att en häst står utan någonting att äta i 12timmar?
De har fri tillgång på hö i hagen men jag tycker endå att det är för lång till med 12 timmar utan mat.
Är jag bara fjompig eller hur tycker ni?

Sv: Vad ska man göra?

helt oacceptabelt....

tycker att du ska tala med stall chef eller stall ägaren. i stallet där jag står hade det varit helt oacceptabelt....:mad:

hästar ska ha mat, vatten o rent torrt strö!!!

Håller med remmis; Helt oacceptabelt!
Hade det gällt ett barn som blev behandlat så hade socialen kopplats in.
Vi har ansvar för våra djur, de ska må bra! Om du inte vill prata med henne själv tycker jag att du ska gå till stallägaren/chefen, så får han/hon ta det snacket.

Jag tycker inte det är hela världen om man hoppar över mockningen någon dag. (Själv har jag permanentbädd med halm, och mockar inte alls.) Däremot att den inte får grovfoder på natten tycker jag är för länge att vara utan. Vad har hon för förklaring till det?

Att det inte mockas varje dag hade jag inte brytt mej om. Bara bädden inte är våt är det ok.
Men hästen ska ha grovfoder även på natten.

Det är bedrövligt.. Jag har varit i samma sits. Sett "stallkamrater" missköta sina hästar.. Allt verkar så bra när man bestämmer sig för stallplats, men sen dyker det ena efter det andra upp. Basala hyresövernskommelser fungerar ofta fortfarande. Men man missköter sina hästar. Allt ifrån att strunta i att ta ut vetriären vid långvariga hältor... Till att svälta dem eller låta de ha samma täcke utan att ta av det på 2 månader! (värme exem). Jag har inte kommit till nån lösning som fungerar, man mår ju dåligt av att se djur lida. Pratar man med verbörande så trampar man dem på tårna.. Det blir bara otrevligt i stallet... Men det är det ända man kan göra. Är det för illa med misskötsel får man helt enkelt flytta och ringa till djurskyddet...

Jag skulle stilla fråga vederbörande om hon vet hur hästens fysiologi fungerar,bla hur magen fungerar.Med tanke på att 2/3 av foderförbränningen används till att hålla hästen varm,så behöver den mycket grovfoder för att klara detta när det är kallt.12 timmar utan är djurplågeri.Och sen med tanke på att den står inlåst i en box ,så har den ju ingen chans att röra sig för att alstra värme.:( Sorgligt..

Håller med remmis; Helt oacceptabelt!
Hade det gällt ett barn som blev behandlat så hade socialen kopplats in.
Vi har ansvar för våra djur, de ska må bra!

:bow:

Usch!! Att det finns sådana människor!! Och jag fårstår att man inte vill anmäla henne direkt helller, om det är en persom man umgås med!!

Normalt sett (med växelströbädd) är det faktiskt inskrivet i Djurskyddsmyndighetens regler att det ska gödslas dagligen (se nedan). I övrigt håller jag med övriga svar; kontakta stallägaren. Det är inte rimligt att hästen inte får grovfoder över natten. En gång av misstag - möjligen, men inte p g a slarv.

--------
Renhållning i stallet
Stall och andra förvaringsutrymmen för hästar ska hållas rena. Stallutrymme ska rengöras och utgödslas minst en gång dagligen, om inte systemet för djurhållning är uppbyggt för andra rutiner som också ger god hygien. Ströbäddar och ströade liggplatser ska hållas torra. Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet. Vid kontinuerlig djurhållning ska stall eller stallavdelning rengöras noggrant minst en gång årligen.

maten är oacceptabelt men mockning beror ju på hur grisig hästen..
min ponny kunde man mocka varannan dag till och det var ändå inte mycket att ta ut..

helt oacceptabelt....

tycker att du ska tala med stall chef eller stall ägaren. i stallet där jag står hade det varit helt oacceptabelt....:mad:

Håller med!!
Visst det kan hända någon dag att jag inte hinner åka ut eller att det händer något oförutsett MEN då fixar jag ALLTID så att stallägaren gör iordning maten och ev tar ut "pluttarna". En dag omockat.. OK men alltid mat!!!

helt oacceptabelt....

Håller med i sak men hon ska väl prata med tjejen själv isåfall? :)

Usch:crazy:

Jag skulle aldrig strunta i att mocka och skulle aldrig någonsin lämna min häst utan mat en hel natt:eek:

Herregud, havren tar ju bara några minuter att äta upp!

Tycker också då ska ta upp det med stallägaren, hade det varit mitt stall hade hon fått sköta sin häst eller flytta...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 035
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 493
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -... 2
Svar
34
· Visningar
4 532
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka