Vad ska man ha för häst när man är lång?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sassa_S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 69
  • Visningar Visningar 12 499
S

Sassa_S

Hej kunniga fritidsryttare och forumister!
Jag tänkte be om att få ställa en ödmjuk fråga igen, nämligen vilken typ av häst eller vilken storlek bör det vara på en framtida häst min ägo?
Jag har nyligen börjat rida igen efter ett längre uppehåll och funderar på att skaffa egen häst om sisådär två år när min ekonomi tillåter.
Saken är att jag är väldigt lång (182 cm) och väger väl en 68-70 kilo nåt sånt. Tidigare red jag islänning men jag funderar om jag verkligen skulle känna mig bekväm på en sådan nu när jag rider stora ridskolehästar. Men jag vet inte...
Hur hög bör hästen vara för att inte bli för vinglig med min relativt långa kroppshydda på ryggen? :D Kan jag skaffa en nordsvensk om den är av högre modell? Eller ska jag försöka få tag på en jättelik ridhäst med typ 1.75 i mankhöjd? Det känns bara så hiiimla högt! *svindel* :D Ni andra som är långa, vad rider ni?
Tacksam för kommentarer!

Sv: Vad ska man ha för häst när man är lång?

Man brukar, generellt, säga att hästen ska vara 10-20 cm lägre än ryttaren.
Sen kan man också räkna med att en häst bär en ryttare som väger max 1/6 av hästens vikt. 70 kg = 420 kg häst.
Det här är väldigt generellt och man bör alltid se till hästens egenskaper och kroppsbyggnad, samt hur välmusklad hästen är.

Oftast kan man rida en lägre, men grövre häst och ändå inte få några balansproblem.
Själv är jag 182 och rider en kraftig haflinger på 147!
Innan haflingern red jag en varmblodstravare på 175, och det var högt!

darwin_061119-2.jpg

Det du först och främst ska bestämma är vad du vill med hästen. Efter det kan du börja kika på lämpliga hästar.

Jag är 174 och ahr en Clydesdalehäst på ca: 180 nånnting
och en vbl travare på 168. Travaren är enligt mig helt perfekt i str:)
Clydesdalen kan kännas lite stor ibland

Jag har nog ungefär samma kroppsvolym som du. Väger lika mycket och är 180 lång. Tidigare hade jag ett halvblod på 173 men jag upplevde faktiskt honom som för stor. Han var dessutom lång i både kropp och ben och det blev ganska svårt att få ihop - för att inte tala om hanteringen... Nu har jag köpt mig en ny fyraåring och hon är bara 161 cm hög men ganska djup i bålen. Vikten är ju inte ett problem utan det handlar om att man inte ska känna sig för stor. Fast jag har lite svårt att rida islandshästar, ponnymått där går nog en gräns för mig.

Är det en fjording med lång man? Inte ofta man ser, väldigt gulligt. Sen kanske din man behöver jobba lite med sitt skänkelläge, hihi :D . Men var glad att han alls sitter till häst, mer än vad min gör.

Innan har jag också nojat lite övermin längd i förhållande till hästens storlek, men nu verkar det gått över! ;)

Jag är 183 och väger för tillfället ngt mer än dig, har ridit hästar i allahanda storlekar, mellan 172 och 150. Min ridhäst nu är en medelgrov bruksnsv på 155,5cm och jag känner mig faktiskt inte alls för lång för henne. Hon är alldeles lagom! Tycker inte jag ser så stor ut heller... (men visst, snyggast ser man väl ut på en jättehäst när man är i våran längd, men men...)

5758318.jpg

Skaffa dig du en nsv när det väl är dax, det är underbara hästar!

Jag är 1.79 och har ett fullblod på 1.70 som, rastypiskt, är på den lättare sidan i typen. Är aldeles lagom för mig, och då har jag ändå väldigt långa ben i förhållande till min överkropp.

du behöver inte alls ha någon mastodont häst eller ens kraftigare häst för att hitta en som passar.

(på bilderna är han lite väl sommar tjock, men det är ingen större skillnad omfångsmässigt i vilket fall i förhållande till min längd.)

004COPY.jpg

012COPY.jpg

Jag är en 183:a och har en häst på 168 cm. Funkar men nästa häst jag kommer införskaffa lär vara över 170 strecket.

*kl*

Jisses, jag är inte ensam alltså.:D Är 183 och har ingen häst alls. ;) Rider allt från 170+ till en cob på 156. Känner mig dock bekvämast på hästar som är runt 165-170, men har så att säga inga problem med mindre eller större hästar heller. Eller ja, en smäcker en på 156 hade jag nog inte kunnat rida, men denna kraftiga cob känns helt ok.:d

Jag är 182 och väger cirka 80 kg (när jag inte bantar):smirk:
Jag har en nordsvensk som är cirka 155 och jag känner mig inte så lång på honom (han är ju lite rund om magen). Jag har ett varmblodssto också som är cirka 162 och det känns helt okej, men visst skulle det vara kul att få sitta på en riktigt hög häst och känna hälen mot sidan....;)

Kolla mer på hästens kroppsbyggnad än mankhöjden!
En del riktigt höga hästar är bara långa ben, och är man själv lång sitter man då lik förbaskat och dinglar med fötterna en bit under hästens mage :crazy:
Jag 180 cm, min nuvarande häst vbltravare på 160:
mm15.jpg

...vi passar bra i storlek tack vare att hon är så kraftig i kroppen. Ibland rider jag en kompis häst som är några cm högre men spensligare byggd, på honom känner jag mig lite för lång...det blir vingligt eftersom mina ben blir för långa.
Rider tom D-ponny då och då, en kraftig liten connemarahingst på 147 cm...det funkar faktiskt skapligt! Fast inte för regelbunden ridning förstås :p

Jag är 180 och har en häst på ca 167 cm i mkh.
Men rider gärna fjordingar som är d-ponnyer.
Så det beror ju helt på hästen hur hästen är byggd också.

Jag är 1.76 och mitt fullblod 1.63. Funkar men jag känner mig lång om jag tittar på andra ekipage där proportionerna ryttarens längd/hästens mankhöjd är de omvända.

Och tja, ska jag ha sporrar till dressyrläder är uppåtvinklat att föredra. Har 51 i ridstövlar :crazy:

Nor svenska är ju bra för tungd och längd
Dom är rätt starka nord svenska.

Kul att se att det finns fler långa ryttare!

Jag är lång men ganska lätt, vilket gör att en alltför maffig häst kan kännas tung. Jag rider hästar av alla storlekar, sätter mig t.o.m. på B-ponny emellanåt, och det är faktiskt sällan jag känner mig för stor. (OK, när det gäller B-ponny är det bara kortare stunder...) En islandshäst eller ett litet kallblod kan kännas lika bra storleksmässigt som en 1.75-bjässe.

Jag brukar gilla hästar som är lite snabbare i sitt rörelsemönster och som känns pigga i kroppen, vilket gör att jag väljer bort många maffiga hästar av halvblodstyp.

Haka inte upp din på din längd och hästen höjd. Jag är 176 cm och har väldigt långa ben. Min förra häst var 164 cm hög, arab/halvblod och jag kände mig alltid för lång på honom. Min nuvarande häst är 162 cm, betydligt kraftigare och jag känner mig inte alls lång. Hästen kroppsbyggnad spelar större roll än dess höjd och ryttarens benlängd spelar större roll än den totala längden. Prova olika hästar. Du hittar säkert någon du trivs med utan att de behöver vara över 170 cm.

OJ så många svar! :)

Och tack alla för fina bilder av er till häst.
Det var roligt att se hur olika hästar ni hade och att det ändå såg väldigt bra ut.
Det var mycket bra tips det där på en gång. Att ta fasta på hur hästen är byggd är naturligtvis väldigt smart. Igår red jag en jätte på över 170 men ändå dinglade mina låååånga ben under magen. *Skratt* Hur är det möjligt liksom?:D Men har hästen en grövre kroppsbyggnad funkar det såklart ändå med lite lägre mankhöjd. *nickar*
Jag blev ännu mer sugen på en nordsvensk så det kanske blir det längre fram. En stadig en...
Men nog hade det varit praktiskt att vara runt 1.70 *hehehe*.

Du behöver ju inte ha någon nordsvensk bara för att du är lång och tung. Jag tror att det räcker med ett helt vanlligt varmblod/halvblod. Eftersom du är lång kommer du ju åt med skänklarna lättare och kanske tillochmed arbetar hästen bättre än om du rider en nordsvensk.
Det är svårt att säga vad för häst du bör ha, eftersom alla passar på olika sorters hästar. Så frågan är väl mer om du passar på lugna, trygga, stabila hästar eller mer hispiga?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 203
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 493
Hästmänniskan Hej! (Kanske skriver i fel forum..) Jag är 15 år, slutade rida för ett och ett halvt år sen och då hade jag ridit i 4 och ett halvt år...
Svar
0
· Visningar
600
Senast: becka44
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 995
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka