Vad ska vi göra med de stackars männen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Expo skriver att näthataren ofta är man som sitter framför skärmen och rycks med att hatstämningen.
Eller, använder näthat som en ventil för frustration och ilska.

https://expo.se/2018/12/de-står-bak...N1Nk_vJ0acOyWDbt_pUrEO9xZK_QGy597XI1qW_-KyIgk

Vad ska vi göra med de stackars impulsstyrda och inbundna männen? Hur ska vi få dem att börja agera som vuxna.

Ge dem voododockor?
Skattefinansierade boxsäck och obligatoriska lååånga träningspass?
 
Folk måste börja uppfostra sina pojkar att upprätthålla fler nära relationer (mindre machovrålande och ryggdunkande och mer mjukhet), att sluta säga att "boys will be boys" och sluta att begränsa pojkar så mycket som de begränsas genom att machoidealet upprätthålls. Flickor får gråta, pojkar får inte.

Kvinnor har fler nära relationer än män. Vilket gör att kvinnor har ett större skyddsnät om de mår dåligt än vad män har. Generellt sett. Jag ser det i min närhet. Socialt kompetenta män men likväl är de urusla på att skaffa och upprätthålla nära relationer med andra än sin partner. De ringer sällan/aldrig en vän och pratar om sina problem. De ska alltid ha en anledning att träffa sina vänner. Jag och mina vänner träffas ofta bara för att. Går en runda eller fikar bara för att träffas och prata. Detta leder till att de män som inte har en partner blir väldigt ensamma och sitter man ensam och mår dåligt så är det lätt att skylla på någon annan/samhället och sitta på nätet och näthata. Då hittar de ett sammanhang bland alla de andra näthatande männen och blir bekräftade.

Manligheten har ett stort problem i dagens samhälle. Kvinnorna är på väg framåt och männen håller på att halka efter. Det krävs en mentalt stark och trygg man för att inte känna sig hotad av att bli omsprungen av kvinnor. Alla är inte trygga i sig själva. Alla får inte de förutsättningarna hemifrån.
 
Jag har ändå ett visst hopp om framtiden, jag har just tillbringat 5 veckor på en gymnasieskola och upplever att killarna är oändligt mycket mjukare och öppnare med sitt mående än tidigare. I en jobbig situation var det killar som erbjöd en manlig lärare en kram och det var ofta jag såg killar sitta och stryka varandra över ryggen och faktiskt prata med varandra. Uppdelning killar och tjejer var mindre uppenbar utan de satt tillsammans och umgicks mer blandat än vad jag upplevt tidigare.
 
Jag har ändå ett visst hopp om framtiden, jag har just tillbringat 5 veckor på en gymnasieskola och upplever att killarna är oändligt mycket mjukare och öppnare med sitt mående än tidigare. I en jobbig situation var det killar som erbjöd en manlig lärare en kram och det var ofta jag såg killar sitta och stryka varandra över ryggen och faktiskt prata med varandra. Uppdelning killar och tjejer var mindre uppenbar utan de satt tillsammans och umgicks mer blandat än vad jag upplevt tidigare.
Underbart!!!
Så glad jag blir.

På väg till jobbet hörde jag ett radiorepotage om just machokultur bland unga killar. Inslag från högstadieskolor, med både lärare och elever. Det var deprimerande. Ditt inlägg ger hopp!

Mitt jobb är placerat på en gymnasieskola med många invandrarkillar. Jag ser massor av ryggdunk, låtsasbråk etc mellan dem. Det gör mig beklämd.
 
Expo skriver att näthataren ofta är man som sitter framför skärmen och rycks med att hatstämningen.
Eller, använder näthat som en ventil för frustration och ilska.

https://expo.se/2018/12/de-står-bakom-hetsen-på-nätet?fbclid=IwAR250fCrf_dA2AN1Nk_vJ0acOyWDbt_pUrEO9xZK_QGy597XI1qW_-KyIgk

Vad ska vi göra med de stackars impulsstyrda och inbundna männen? Hur ska vi få dem att börja agera som vuxna.

Ge dem voododockor?
Uppfostra som små och lära dem saker i skolan?

Sent för vissa kanske.
 
Jag tror det är kört. Att prata om att "vi" ska uppfostra dem är att ta ifrån dem deras ansvar - de är för sjutton tänkande individer med förmåga att göra konsekvensanalyser och förstå att handlingar kan skada andra.
 
Jag tror det är kört. Att prata om att "vi" ska uppfostra dem är att ta ifrån dem deras ansvar - de är för sjutton tänkande individer med förmåga att göra konsekvensanalyser och förstå att handlingar kan skada andra.

Uppenbarligen inte... se bara på brottsstatistiken... :banghead:

Och med uppfostra dem menar jag inte att man ska uppfostra vuxna män. Det är de små pojkarna som ska uppfostras på ett annat, modernare och hälsosammare sätt. Så att de inte växer upp och blir likadana.
 
Uppenbarligen inte... se bara på brottsstatistiken... :banghead:

Och med uppfostra dem menar jag inte att man ska uppfostra vuxna män. Det är de små pojkarna som ska uppfostras på ett annat, modernare och hälsosammare sätt. Så att de inte växer upp och blir likadana.
Jag blir helt uppgiven inför just det resonemanget. Dels för att det snuddar vid att ge fribiljett åt dagens vuxna män. Dels för att de som uppfostrar barn bland annat är just de där hopplösa männen.

Dessutom gör det barn till en sorts projekt: lerklumpar att forma.

Och det handlar dessutom bara om föräldrar, inte om resten av samhället.

Men nej, jag har ingen lösning. Det jag kan se som teoretiskt möjlig lösning är att kvinnor omedelbart slutar belöna de här männen. Uppmuntra dem inte, lyssna inte på dem, gift er inte med dem, gå inte i säng med dem och få för guds skull inte barn med dem. Kärleksstrejk, som i Sparta och Athen, det är mitt förslag!
 
Jag blir helt uppgiven inför just det resonemanget. Dels för att det snuddar vid att ge fribiljett åt dagens vuxna män. Dels för att de som uppfostrar barn bland annat är just de där hopplösa männen.

Dessutom gör det barn till en sorts projekt: lerklumpar att forma.

Och det handlar dessutom bara om föräldrar, inte om resten av samhället.

Men nej, jag har ingen lösning. Det jag kan se som teoretiskt möjlig lösning är att kvinnor omedelbart slutar belöna de här männen. Uppmuntra dem inte, lyssna inte på dem, gift er inte med dem, gå inte i säng med dem och få för guds skull inte barn med dem. Kärleksstrejk, som i Sparta och Athen, det är mitt förslag!

Jag håller med dig. Till viss del. En del i problemet är hur pojkar vs flickor uppfostras och har uppfostrats.

Men hela lösningen är ju inte att folk börjar uppfostra sina pojkar bättre! Männen måste själva ta tag i det och visa andra män att vissa beteenden är inte acceptabla. Jag tror att de blundar för det i hög utsträckning och gör det som är bekvämast i stunden. Samt att "boys will be boys" gör att folk inte förväntar sig ett bättre beteende från pojkar och män än så.
 
Men nej, jag har ingen lösning. Det jag kan se som teoretiskt möjlig lösning är att kvinnor omedelbart slutar belöna de här männen. Uppmuntra dem inte, lyssna inte på dem, gift er inte med dem, gå inte i säng med dem och få för guds skull inte barn med dem. Kärleksstrejk, som i Sparta och Athen, det är mitt förslag!

Det är nog lättare sagt än gjort.
Många kvinnor faller ju för bad boys...
https://www.psychologytoday.com/us/blog/head-games/201310/why-do-women-fall-bad-boys
"Indeed, research has established that Dark Triad men demonstrate more sexual success by comparison to their peers. "
 
Uppenbarligen inte... se bara på brottsstatistiken... :banghead:

Och med uppfostra dem menar jag inte att man ska uppfostra vuxna män. Det är de små pojkarna som ska uppfostras på ett annat, modernare och hälsosammare sätt. Så att de inte växer upp och blir likadana.
Uppenbarligen är det undantaget att folk, även män, begår brott. Om det var regel skulle väl flertalet män få domar på sig.

Det är unga män som utmärker sig, men inte så att flertalet begår brott, inte enligt statistiken åtminstone.
 
Uppenbarligen är det undantaget att folk, även män, begår brott. Om det var regel skulle väl flertalet män få domar på sig.

Det är unga män som utmärker sig, men inte så att flertalet begår brott, inte enligt statistiken åtminstone.

Av de som begår brott är en väldigt stor majoritet män. En så stor majoritet att jag anser att man måste göra något åt det. Man kan inte säga "inte alla män" som man gjort hur länge som helst. Någon anledning till att de flesta brott begås av män måste finnas.
 
Av de som begår brott är en väldigt stor majoritet män. En så stor majoritet att jag anser att man måste göra något åt det. Man kan inte säga "inte alla män" som man gjort hur länge som helst. Någon anledning till att de flesta brott begås av män måste finnas.

Vad tror du att det är ?
Kan det ha med biologi att göra ?
 
Jag blir mest uppgiven av att den här tråden inte ens är en sida lång och orsaker/lösningar som diskuteras har redan tagit upp 1) inte alla män 2) kvinnorna får inte uppmuntra dem 3) kan det vara biologiskt
Dvs inget är på något vis de stackars männens ansvar. :arghh: Vi måste ju för fasiken ha kommit längre än så här!
 
Vad tror du att det är ?
Kan det ha med biologi att göra ?

Ingen aning. Men jag börjar bli jävligt trött på män som grupp faktiskt. Enskilda individer är toppen! Missuppfatta mig inte där! Jag älskar min man och det finns många, många män som jag tycker mycket om och som jag beundrar otroligt mycket! Men gruppen män.... usch!

Den, som jag uppfattar det, fjantiga machokulturen och aggressiviteten står mig upp i öronen!
 
Men jag börjar bli jävligt trött på män som grupp faktiskt. Enskilda individer är toppen! Missuppfatta mig inte där! Jag älskar min man och det finns många, många män som jag tycker mycket om och som jag beundrar otroligt mycket! Men gruppen män.... usch!
Det där skrev jag här på Buke för några år sen och jääähäävlar vilket liv det blev då :D. Eller ja, jag skrev att jag inte är så imponerad av män som grupp. Inte ens feministerna höll med mig.

För mig är det inte det minsta konstigt att känna så, snarare en rimlig reaktion på den värld vi lever i.
 
Var det det där ett skuldbeläggande av kvinnor, dvs att det är vårt fel att män inte kan uppföra sig som folk?

Jag säger bara att kvinnor har en lika stor del i det hela. Dvs, för att de hjälper till att föra vidare generna från aggressiva män. Precis som @Petruska var inne på...
Och eftersom kvinnor dras till dessa män så finns det liksom ingen quick fix.


https://www.forskning.se/2016/02/24/darfor-ar-unga-man-argast-oavsett-var-de-kommer-ifran/

"
Forskning visar att det är just från aggressiva och starka män som vi härstammar eftersom det var de som besegrade sina rivaler och fick föra sina gener vidare.

På grund av biologiska skillnader i styrka är det även mannen som har fått rollen som hemmets beskyddare och den som ska skydda gruppen från rovdjur, vilket innebär att män uppvisar en högre grad av aggressivitet än kvinnor.

– Att överleva faror handlar inte bara om att fly utan om att ibland ta en fajt. Att försvara sitt revir hade ju aldrig gått utan aggressivitet, säger Åke Pålshammar.
"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp