Vad ska vi ha för (drag)bil?

FlipTheFrog

Trådstartare
Snälla hjälp oss med förslag på bilar som uppfyller våra krav:

• Det ska vara en kombi med bra lastutrymme.
  • Den ska kunna dra minst 1800-1900 på E-körkort.
  • Den ska inte vara jättetörstig (dvs inte ligga mkt över 1 liter/mil)
  • Det får inte vara en spartansk traktorkänsla över förarmiljön (som jag tycker att det är ibland i en del SUVar)
  • Den ska ha en bra åkkomfort, även i baksätet
  • Den får gärna vara fyrhjulsdriven (men vi är lite bekymrade över t ex volvos AWD som verkar vara så känsligt!?)
  • Den ska begagnad inte kosta mer än ca 100 000 kr.

Vad tror ni, finns det några märken/modeller som passar oss?

Tacksam för hjälp!

Sv: Vad ska vi ha för (drag)bil?

Passat 4-motion kanske? LIte osäker på vad den får dra bara. Annar tycker jag om bilen. Vi har tittat på den och det lutar åt att det blir en sådan!

Passat och Volvo V70 är det vi har varit inne på hittills. Men de flesta Passater tycks bara få dra 1600 kg och när det gäller volvosarna så är det den känsliga fyrhjulsdriften som gjort oss lite tveksamma.

Hoppas på fler svar!

Bilar som får dra minst 1800-1900 kg - vad finns det för något?

Några som kanske kan vara intressanta att kika lite på:
Subaru Legacy eller Outback, ev även Forester men det är en SUV så då blir bagageutrymmet mindre. Dessa är allmänt kända som bra dragbilar (4WD).
Audi Avant quattro A4 eller A6 (4WD)
Suzuki Grand Vitara (traktor?) (4WD) SUV, bagageutrymme?
Mercedes E-klass (bakhjulsdrivet)
BMW 500-serien (bakhjulsdrivet)
Landrover Freelander (4WD, men har dåligt rykte)

Hur långt kör ni per år? Om ni kör minst 2000-2500 mil/år kan det vara vettigt att kika på dieselbilar trots den höga skatten på dessa och priset på bränslet. Räkna på det. Då får ni en bil som ofta är en starkare dragbil än motsvarande bensinare.

V70 har vi oxå tittat på men valt bort pga den höga bensinförbrukningen. Sen tror jag att 4wd är mest känslig på XC bilarna.

Kompisen har en Nissan x-trail och den har bra åkkomfort och stort baksäte (med bekostnad på att bagageutrymmet blir något mindre). Förbrukningen ligger nog över litern/mil men hon har en bensinare. Finns i diesel också och de borde dra mycket mindre. 2000 kg på E-kort. Börjar nog komma ut en hel del begagnade nu på marknaden.

Jag har en V70 D5 automat, -03. Ingen 4-hjulsdrift men den drar lätt hästsläpet under litern när man kör längre sträckor. Får dra 1830 eller 1840 kg (E-kort) om jag kommer ihåg rätt. Den kostade dock det dubbla, än vad du har tänkt, när vi köpte den för 2 år sedan.

Tack för svaren!

Nu har vi hittat en Subaru Legacy Outback som det lutar åt att det blir... Hästfolk tycks ju vara nöjda med den som dragbil, enligt våra efterforskningar!

Enda nackdelarna jag hört är att reservdelar och service är hutlöst dryrt och att vändradien avskräckande. Men inte så avskräckande att det fråntar Subba statusen som excellent dragbil.

Tilläggas ska att jag hört detta från hästens egen mun, d v s nöjda Subbaägaren som avslutat lovkören i "men...".

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 394
Senast: Smurfoff
·
Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra... 2
Svar
22
· Visningar
1 944
Senast: AraSlei
·
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: svea
·
Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
3 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka