Sv: Vad skulle ni göra flytta eller stanna?
Jag har flyttat ut på landet med hästar och allt, alldeles själv förrutom min dotter då förståss. Det finns nackdelar helt klart, de jag upplevde var:
Att jag alltid fick ut och rida ensam om inte min dotter följde med, men hon var så lite då så ifall hon var med kunde jag bara skritta, till slut var det urtrist att rida, men underbart att sitta och fika i trädgården med hästarna betande vid sidan
Tränare kunde man glömma, vem ville komma ut och träna mej mitt ute på vischan utan ens paddock

.
Det var mycket jobb som man inte tänkt på och mycket kostnader men inte anat. Sätta staket och sedan laga dom vartefter, reparera stall, fixa vatten som frös eller hinka upp om elen gick, köra hem hö och halm/spån/torv. Leta efter bra mat till hästarna/hovslagare/veterinär till vettigt pris utan några som helst kontakter i trakten.
Men den absolut största nackdelen var att man faktiskt ALDRIG kommer hemifrån. Glöm att åka till Stockholm i helgerna osv. Någon enstaka gång kan man kanske be om hjälp men det är verkligen någon ENSTAKA. Folk är inte intresserade av att mata och borsta dina hästar hela helgerna

när du är och latjar me polarna.
Fördelarna är att man får enormt fin kontakt med sina hästar. Faktiskt blir de som hästarna man läser om i böcker som är så där enormt väluppfostrade. Man kan dra runt på dom och ha dom med på allt, från att man målar huset, sätter staket, går ut och går, grillar, fikar, badar mm. Bara att man umgås så mycket med dem gör att de blir på ett annat sätt. Vi kunde ligga och sola i hagen lutade mot våra sovande hästar
Det kan låta som nackdelarna överväger fördelarna, men man lär sig leva med nackdelarna till den grad att man till slut inte ens ser det som några nackdelar. men det är svårt att leva med den futtiga kontakten jag har med min häst nu när hon är inackorderad