Vad står KWPN för?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _vizzla_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 17 137
V

_vizzla_

Jag hade ingen aning om i vilket forum jag skulle fråga om detta, så jag försöker här. har även frågat på gnägg....flytta den om den hamnat helt fel.

Vad står KWPN för? Är det samma ras som Holländsk varmblod?

Behöver lite hjälp. Har försökt luska i detta själv, men inte lyckats.

Sv: Vad står KWPN för?

Precis! KWPN är holländskt varmblod, d v s halvblod och ingen travare, eftersom det bara är i Sverige folk envisas med att kalla travare för varmblod.

Hmm, både och.
Koninklijke Vereniging Warmbloed Paardenstamboek Nederland.
Fritt översatt borde det bli den kungliga föreningen för varmblodiga hästar i Holland.

Här finns hästar registrerade som kommer från de inhemska raserna (gelderland och groningen) och de som är det holländska halvblodet idag. Körhästarna (tuigpaard) ingår också, dvs vagnshästarna med bla hackneyblod i sig. De har dock en egen avdelning inom kwpn.

Man kan säga att den moderna sporthästen är kwpn.
Men de har också andra stamböcker (nrps), med kanonstammade hingstar, för varmblod. Men de hör vi aldrig talas om. Vi kommer mest i kontakt med kwpn. Men en häst registrerad nrps är också ett holländskt varmblod, fast registrerad i en mindre stambok!
Ökades förvirringen nu? ;)
mvh

Ja det gjorde den ;)

Har själv faktiskt bara kommit i kontakt med hästar som varit reggade i KWPN.

Har en häst som är registrerad i knhs i Holland. Han kommer från Tyskland från början, är oldenburgare, har det med det att göra?

Men det är egentligen väldigt logiskt! ;)
För det är bara kwpn som är godkänd av asvh! :)
Hästar från holland, som inte har papper från kwpn, får heller inte gröna papper.
mvh

Min fick gröna papper fast han var registrerad i KNHS i Holland.
Men det har kanske att göra med hans papper i Tyskland då för där var han ju godkänd i "Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes"
måste ju vara så i såfall.. med Weltmeyer-Weltmeister-Absatz osv i stammen.

Förvirrad....???? Ja det kan man säga. Men jag tror jag fattar nu. Min foderhäst har ett pass från holland. Och det står att han är kwpn. Så då är han alltså godkänd hos asvh, och får gröna papper här? Fattar rätt?

Förresten.....Jag vill ju ha ett svenskt pass på han. Är det ett måste, då han verkar ha ett godkänt pass från holland, eller är jag ute och seglar nu...?
Förlåt mina dumma frågor......Hade facktist alldrih ens hört talas om rasen kwpn-holländskt varmlod tidigare........

Min fick gröna papper fast han var registrerad i KNHS i Holland.
Men det har kanske att göra med hans papper i Tyskland då för där var han ju godkänd i "Verband der Züchter des Oldenburger Pferdes"
KNHS är hollands sportförbund (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie). Så han är registrerad i deras sportregister. Precis som det fungerar här.
Men hans gröna papper i sverige, får han pga av full tysk stam, av asvh gödkänt avelsförbund!
mvh

Ja, du måste nog ha ett svenskt pass för honom, och det gamla ska du skicka in till asvh så fort som möjligt.
Såvida du inte har köpt en unghäst? När var det de nya passen kom till sverige? 2002? Säkert samma där?
Det är väl förhöjd avgift efter nyår? Men eftersom det är lite panik på kontoret, så slipper du säkert det, om du skickar in nu.
Du får då ett svenskt, pass med gröna papper, eftersom han har godkända kwpn papper.

Ibland kan man undra om det är en straffskatt man betalar för sina gamla gårdshästar, som aldrig kommer säljas, eller lämna gården..
Jag förstår tävlingshästar, och ungdjuren, men inte gamla "Bettan hängmatta" på över 20 bast....

Lycka till!

Tack! Du var hade verkligen bra info åt mig. Han är inte min ännu. Har han på foder, så då kanske det inte blir förhöjd avgift på just passdelen, för hela tiden köper ju folk utländska hästar, och måste skaffa nytt pass till dom....lr har jag fel?
När jag får ett svenskt pass (detta är en mkt dum fråga), kommer det då stå kwpn som ras? Lr skriver dom holländskt varmlod?det är ju samma ras, men jag undrar hur de kommer att skriva. Inte viktigt iofs.
Jag behöver väll inte göra t ex ngn id-kontroll på han, då han har godkända papper från holland? (om jag inte ska chippmärka förståss....lr behöver man inte göra det då heller, när han har godkända papper....?
Jag är helt förvirrad i passdjungeln....!

Äntligen ngn med ungefär samma åsikt som mig, ang gamla "bettanhängmattan". Jag har två sådana, en på 21 bast, och en på 24 år. Båda pigga o glada, men som sagt, de kommer alldrig säljas, lr lämna stallet de bor i.
Jag förstår, som du sa, att unghästar och tävlingshästar ska ha...men men....

jag hade ett polskt(importerat) halvblod som var Kwpn, jag fick på den tiden "veta " att det betydde nån slags förkortning i Wielskopolskin(som skulle vara typ polskt halvblod av lättare typ)
Jag var inte insatt i stam eller avel eller polacker på den tiden så jag godtog det:angel: (är det inte nu heller:o föredrar svenskt..)
Men hon var E. Rotmistrz u Basia (ue Retusz)med risk för felstavning ....
Tänkte säga att hon fungerade som ridhäst i alla fall ...men det var knappt hon gjorde det för hon var avkastardrottning no1, fick totala frispel och kunde köra ett rodeo program på 10-15 bocksprpng i serie, lärde mig att hantera idioter och har fått vara uppsittare på många unghästar efter det:p
/H

Du förväxlar KWPN med Kwlkp som är en polsk stambok för trakehnare.

Görel skrev:
Du förväxlar KWPN med Kwlkp som är en polsk stambok för trakehnare.

sa ju att det var länge sedan:o men erkänn att det är lite lika!!!!
då har jag inget mer att "tillföra":angel:

....kommer ju håg det nu när jag fick veta det,och det känns så klockrent när jag ser det skrivet så där...men man har inte alla hemma samtidigt...

Jag minns att jag också blev förvirrad i början, tror att du är långtifrån ensam ;)

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 307
Senast: Murray
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Svårt att både sätta rubrik och välja prefix på detta. Häromdagen var jag med om en lite dramatisk händelse på jobbet och i efterhand... 2
Svar
30
· Visningar
2 002
Senast: ameo
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 075
Senast: Majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår