Vad tål sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vissen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 799
V

vissen

Hej, är det någon som vet hur man kan kontrollera om sadeln blivit påverkad av att hästen lade :confused: :confused: sig i halm-boxen med sadel på??

Du kan kolla bommen på följande sätt: Håll sadeln med framvalvet mot höften och en hand runt bakvalvet, försök trycka ihop. Ta i rejält. Det ska kännas stumt och inte bli en massa veck i sätet. Om det sviktar är risken stor att bommen knäckts. För att kolla koppjärnet trycker du till framvalvet från sidorna. Även det ska kännas stumt.

Ja, fast det fungerar ju inte om man har en sadel med flexibel bom. En Pariani-sadel till exempel sviktar ganska mycket när man gör så eftersom bommen inte är helt stel.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
404
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II