Vad tror ni om det?

T

TjejTjejen

Funderar på att ta en hund på foder, eller ja jag har mailat och hört mig för lite.

Det fungerar så att man får valpen vid 8 veckor och lämnar sedan igen hunden när den är 15-18 månader, då den ska vidareutbildas till ledarhund eller likn.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande?

Skulle nämligen passa mig alldeles utmärkt då jag planerar att fara utomlands och plugga/jobba om 2½år.
 
Jag har ingen erfarenhet av just det som du beskriver. Men jag vet att JAG inte skulle klara av att ha en hund från 8 veckors ålder och ha den tills den blir 15-18 månader. Hu säger jag bara. Det blir ju ens bästa kompis och träningskamrat. Och att sedan skiljas från den efter så kort tid skulle jag verkligen inte klara av.
Men alla är ju inte som mej...
 
Vi har haft en sådan hund ( schäfer ) och det är inget jag rekomenderar.

Reglerna är otroligt många så du blir otroligt styrd.

Dessutom så är det inte alls säkert att dom tar tillbaks hunden, du kommer få genom gå ett test med hunden när den nått viss ålder och klarar hunden sig inte får du hunden.

Så jag tycker helt enkelt att du väntar med hund tills du vet vad du ska göra med ditt liv ( rest klart och rotat dig ) .
 
hrm jaha.... i informationen lät det som om de vidareutbildar samtliga hundar. Tror det hette Iris eller nåt likande, var det därifrån du hade din?
 
Jag har haft en schäfer från hundskolan i Sollefteå. Testet vid 15-18-månaders ålder är en bedömning som liknar den vid korning. Då lämnar man in hunden en vecka har jag för mig för tester.
Det är inte helt fel att ta en hund på foder, och reglerna tycker jag mer är sunt bondförnuft. Iof får man registrera in hunden på skk om man står för kostnaden själv.
Blir inte hunden godkänd på testerna kollar personalen upp avelsmaterialet och har en av kullsyskonen hd-fel så blir det avelsspärr om man får en tik även om tiken är utan anm.
Vid rätt handlag och bra material så får man en mycket trevlig foderhund. Blir inte hunden godkänd så har man möjlighet att köpa lös hunden från hundskolan. Hur mycket summan är nu vet jag inte, men jag betalade 3800kr för vår schäfer för 8år sen.
Jag tror mer på att ska man ta en foderhund så är risken stor att det man får köpa lös om den inte passar för uppgifterna den ska utföra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 213
Senast: geting
·
Hundhälsa Har en valp hemma på 15 veckor. Har någon tips på bra Valpfoder? Ska vara hög kötthalt (minst 60%) och helst svenskt/nordiskt. Valpen...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
1 923
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp