Vad tycker ni om det här hösilaget?

Springsteen

Trådstartare
Torrsubstans 60%
Smältbart Råprotein 31 g/kg foder
Energi 5,6 MJ/kg foder
Kalcium 3,4 g/kg foder
Fosfor 1,5 g/kg foder
Magnesium 0,8 g/kg foder
Kalium 11,7 g/kg foder
---
Råprotein 89 g/kg foder
Smältbartråprotein 52 g/kg foder
Energi 9,3 MJ/kg foder
Kalcium 5,7 g/kg foder
Magnesium 1.3 g/kg foder
Kalium 19.5 g/kg foder

Tacksam för svar :idea: (minus lampa)

Sv: Vad tycker ni om det här hösilaget?

Kvot på 5.5, så inte idealiskt så, men det kunde varit mycket, mycket sämre och är hyfsat lätt att komplettera. Såvida vi talar vuxen häst, till unghäst är det mindre bra.

MJ ligger ganska lågt, vilket gör det bra till glupska hästar och/eller hästar med begränsat behov, men sämre till svårfödda hästar som är lite mindre i maten.

Ca/P-kvoten är lite hög, men inget extremt, bör passas vad gäller unghästar, annars ingen fara på taket, men måste man mineralfoderkomplettera för att täcka behov bör man välja mineralfoder med omsorg och en låg Ca/P-kvot.

Men till syvene och sist beror det på vad för hästar du har och vad de har för behov?

Jag har en lättfödd stor D-ponny, 13 - snart 14 år, som just nu är i lite överhull.
Välmusklad - färdigmusklad. Rids 5-6 dagar i veckan, tävlingsdressyr på mvs nivå.

Målet är att få ner hullet också.

Lite lat men inget man tänker på.

Vill ge henne Mustangs müsli active? passar det till det här höet?

Det är:

Energi 12,6 MJ
Smältbart råprotein 85 g/kg foder
Kalcium 5,5 g/kg foder
Fosfor 3.5 g/kg foder
Magnesium 3 g/kg foder

http://www.mustangfoder.se/foderanalys/musli.asp

Senast ändrad:

Nej, det passar inte till det höet. Men VARFÖR i hela friden vill du ge det till en lättfödd, lite överviktigponny övht??

För att jag blev rekomenderad att ge henne det för mer energi. :o
Vad bör man ge för foder till ponnyn då?

Mer energi i meningen piggare menar du? Det är tyvärr ytterst svårt, om inte omöjligt att fodra fram tyvärr. Det du kan göra är att öka hennes kondition, och få bort de där extrakilona. I övrigt är det inte så mycket man kan göra, en aning kan man påverka inför en specifik ansträngning t ex, men rent generellt fodra för en 'piggare häst' är väldigt svårt, sålänge hästen inte är trött pga matbrist då såklart.

Till det höet behöver du inte ge kraftfoder alls. Däremot är jag tveksam till hur bra det blir till en lättfödd ponny. Nu vet jag inte vad hon brukar ligga på för MJ? Men om vi bara för skogs skull säger 70 MJ iom att hon jobbar en del (det är risk det är lite högt dock men skitsamma), så kan hon bara få 5½ kg hö. Vilket inte blir bra nånstans.

Kan du inte ha silget du frågade om först till henne? Det blir mycket bättre! Och så lite kraftfoderkomplettering (dock inte med musli activ)

:bow: jag blir helt imponerad av vad du kan :) Jag känner mig som en okunnig liten nybörjare.

Analysen jag skrev sist är müslin inte ett nytt hö :o förlåt om jag var otydlig, Ska använda silaget åt ponnyn.

Hur mycket av det behövs ge?

:bow: jag blir helt imponerad av vad du kan :) Jag känner mig som en okunnig liten nybörjare.

Analysen jag skrev sist är müslin inte ett nytt hö :o förlåt om jag var otydlig, Ska använda silaget åt ponnyn.

Hur mycket av det behövs ge?

AH, jag trodde det var på ett hö eftersom du skrev 'hur passar det ihop med det här höet' och det andra var ett silage.

Men då är jag med på banan igen. Och då så visst GÅR muslin att använda till silaget men inte ensamt.

Frågan är ju vad hästen har för behov av MJ, har du räknat foderstat förut någonting så du vet vad hon brukar behöva? hur mycket äter hon om hon skulle få fri tillgång tror du? (Dvs är hon glupsk?)

Jag har inte haft någon uträknad foderstat hitills, halsugg mig ej :p

Om hon får äta fritt av silaget så äter hon kanske 8-9 kg och sprider runt resten, hon är inte glupsk konstigt nog och matvägrar om det är för mycket hösilage i boxen.
Om en vikt kan hjälpas så väger hon nog runt 450-470 skulle jag gissa på, det är en rejäl dam med lite welsh cob stuk över.

Okej, du vet inte vad hon väger i normalhull, är hon lätt eller kraftig?

Men om vi skulle chansa på 60 MJ, man får ju göra så i början, gå efter tabeller och vad man vet om hästen, och sen får man helt enkelt använda ögat och justera upp/ner beroende på hur det blev. När man hamnat lagom ska man skriva ner hur mycket MJ och vilken kvot hästen ligger på, så kan man använda det nästa år.

Så, utan hänsyn till mineraler (om du vill ha hjälp att räkna får du PM:a, sitter vi och räknar i tråden blir moderator inte glad, man får inte fråga om enskilda foderstater) så får du med 9 kg hö + lite kraftfodertillskott en trevlig balans. Om du verkligen ville ge active så går det som sagt att få in, men du måste komplettera med ett till kraftfoder för proteinet då. T ex protein+ om vi ska hålla oss till mustangs sortiment. Med reservation för att det kanske blir helfel med mineralerna då.

Men som sagt, vill du ha regelrätt hjälp att räkna så får du PM:a så kan jag hjälpa dig.

Men kortfattat så kan du ge både 9 och 10 kg hösilage om du vill, men du måste proteinkomplettera lite (och även lägga till några extra MJ via kraftfoder, men det är jud et lättaste i det hela)

Hon skulle nog ligga på lite under 450 om hon var i normalhull hon är kraftig.

Men PM:ar dig om det är okej :idea: om du kan hjälpa mig räkna lite på foderstaten?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 772
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 835
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
782
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
2 015
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka