Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni??

caradan

Trådstartare
En häst med positivt Erlichias prov (titen på 1:160) ska man som "min" veterinär avvakta och ta ett nytt prov om ca 4 veckor och behandla efter det eller ska man in och behandla direkt??
Läser här om div folk/hästar som har haft samma titen och fått åka in akut men min stackare som står där ute bara ska vänta.......
Ska jag kontakta en annan veterinär och se vad de säger??
 
Parprov tar man väl efter två veckor?

Om hästen ska behandlas så ska det göras på klinik så ring och fråga en sådan istället :)
 
Hej!

Din veterinär gör alldeles rätt som avvaktar. Antikroppstitern 1:160 är relativt låg och behöver inte alls betyda att din häst har en pågående ehrlichiainfektion. Det enda dessa antikroppar säger är att din häst varit i kontakt med smittan, precis som du kan komma i kontakt med ett förkylnings- eller influensavirus utan att bli sjuk; kroppen bildar antikroppar och bekämpar själv sjukdomen.

Om hästen vid nästa provtagningstillfälle har en högre titer kan man däremot säga att den har en pågående infektion och behandling kan övervägas. Om titern är oförändrad eller har sjunkit ytterligare så visar det bara att din häst själv tagit hand om "inkräktarna" och alls inte blivit infekterad.

Man ska komma ihåg att ehrlichios faktiskt är en sjukdom som spontanläker och inte alls behöver behandlas, annat än i de fall då hästen verkligen har grava symptom. Man ska inte heller förtränga det faktum att behandlingen, tetracyklin direkt i blodet, kan utlösa allvarliga diarréer (Baron Gruff) som i värsta fall kan leda till döden.

Tetracyklin är ett mkt brett och potent antibiotikum som bekämpar ett flertal bakterier. Det utverkar dessutom någon form av antiinflammatorisk verkan i leder, varför ett positivt behandlingsresultat inte alls behöver betyda att det var en ehrlichios man bekämpade.

En säker diagnos på ehrlichios fås genom ett blodutstryk där man letar efter själva organismen i blodkroppar. DETTA ger diagnos, ej antikroppsmätningar.

Vad har din häst för symptom?
 
Hans symptomer är:
Svullnader som "vandrar" mellan benen.
Stel i framför allt bakbenen men även fram.
Gul/vitt som rinner ur näsan.
Vätske samling under magen.
Röda ögon(insidan ögon locken)
Allmänt hängig!

Men då kanske jag ska avvakta ändå...
Men är det inte lång tid att vänta tills efter nyår och ta ett nytt prov??
 
Jo, med sådana symptom är det inte så roligt att vänta, det förstår jag. Men fortfarande är 1:160 en låg titer.

Har veterinären kollat Borrelia också? Har andra blodprov tagits? Hur ser blodvärdena ut?

Om man ska ta provet tidigare eller ej beror lite på när symptomen började uppträda. Om hästen blev sjuk på måndagen och prov togs på tisdagen kan det iofs vara så att antikropparna håller på att stiga, att de inte hunnit produceras i betydande mängd än. Då kan det vara värt att ta ett prov redan om två veckor, om man inte hittat någon annan orsak till problemen dessförinnan. Lycka till!
 
Borelia samt vanligt blodprov är även det taget men där fanns inget...allt var helt normalt!

Han visade första symptomen helgen 15/16 november och efter det har det bara blivit värre och värre...
 
Min valack hade 1:160. Symptomen var multipla ledinflammationer som hoppade runt och hade gjort så under 8 månader (trots vila och antiinflammatorisk behandling), ryggont, rörelsestörningar, balanssvårigheter, avmagring och ändrat temperament. Dessutom galliga leder. Samt (såklart) hälta på flera ben (3 - 4) för böjprov.

Vet 1 ansåg att det inte var något att bry sig om, titern var så låg att den visade bara att han haft erlichios men klarat av det själv. Vet två ville behandla på klinik omedelbart. Så gjordes också och en vecka senare hämtade jag hem en FRÄSCH häst. Lyckotårarna rann på matte kan jag säga, jag trodde det var kört för honoms peciellt som ingen kunde hitta orsaken.

Så JAG skulle med mina erfarenheter behandla iom att hästen har SYMPTOM också. Dock ska man ju vara medveten om att behandlingen mot erlichios inte är direkt ofarlig. Hästen KAN dö av den (risken minskar på klinik jmf med behandling hemma, mend en finns där ändå). Detta är ovanligt men risken finns där som sagt. Och din häst har inte helt typiska erlichiossymptom, så det kan vara ide att ta andra blodprover samt parprov. Men visar inga andra prover något så skulle jag behandla även om parprovet var lika. (Men vill normalt ha en titerstegring med MER än det dubbla för att det ska vara aktivt och behandlingsbart. Nästa steg efter 1:160 är 1:320 och man vills e MER än det dubbla så i ditt fall vill man vid parprovet se 1:640 eller mer).

På min häst togs inget parprov, han kom ina kut efter första provet.
 
Då tycker jag att ni kan ta ett nytt innan jul, med tanke på symptom.

Sen undrar jag på vad Alexandra grundar att en häst löper mindre risk att drabbas av fatala diarréer om den behandlas på klinik mot om den behandlas hemma? Tarmfloran, som ju är den som slås ut, borde enligt min uppfattning må bäst av att få stanna kvar hemma; mindre stress och inget foderombyte, möjlighet till utevistelse?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
683
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp