Vad väger era islandshästar??

..."jo han e ju lite kraftig (fint ord för fet)och man känner inte revbenen på han

Och ett bra riktmärke är när man kan åka på revbenen med handflatan, med ett litet lager hull emellan. Samtidigt skall hästen ha en lagom uppdragen buk, och en välfylld rygg.
 
Det är lagom med hull om du kan trycka in fingrarna mitt på sidan ca en cm och då känna revbenen. Det bör varken var mer eller mindre på en normalhullad häst.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Av att döma av fotografierna så ser han lite väl "välmående" ut, men de är ju inga nytagna foton. Bästa sättet att avgöra om hästen är fet är att lägga handflatan över revbenen på sidan där sadelkåpan brukar vara och med ett lätt tryck rotera. Revbenen ska kännas under ett tunnt lager fett. Känner du inte revbenen vid ett lätt tryck är hästen för fet, om revbenen känns tydligt eller syns är hästen för mager.
 
Men det är ej heller ovanligt att människor förväxlar en fet häst med undernärd, en sådan kan svälla och se väldigt fet ut fast den egentligen lider brist på bla protein.
 
de jag har sett har sett ut som välstoppade falukorvar där man inte kan känna revbenen, magen hänger och hästen blir jättesvettig efter ett kort pass,sedan klagar de att tölten helt plötsligt blivit sämre, hovslagaren gjorde ett dåligt jobb sist när det i själva verket är en fet ovillig häst som ingenting orkar.Det är dessutom fruktansvärt fult när de dessutom sadlar alldeles för långt bak med gjorden mitt på magen och valkarna dallrar där,lustigt att de inte får skav....
 
Visst det kanske e så att det finns många överviktiga hästar. Du verkar tro att det e väldigt lätt att hålla en häst i normalt hull utan att vara för kraftig el för smal :mad: Men jag tar faktiskt illa upp av ditt inlägg...... :mad: :devil:
 
tja.... sanningen brukar svida,eller hur? Jag kan tillägga att jag inte allst tror att det är lätt att hålla en häst i lagom hull,därav vikten av en bra foderstat,jag kan även tillägga att jag har faktiskt sett fina isisar också,dessa har då varit av den högre ställda modellen med lite längre rygg.
Det är väl OK att du tar illa upp av mitt inlägg,det struntar jag i faktiskt,detta är ett diskussions-forum och det är just det jag gör- diskuterar! Men som sagt,sanningen svider... :devil:
 
jo han ska nu bara äta havre o foderjäst ...det e ju inte så lätt att banta han då han går i en flock som har fri tillgång på hösilage...men han motioneras ju regelbundet under hela året utom ca 4-5 veckor varje år :smirk:
Nån som har några bra bantningstips :confused:
Man kan nästan känna hans revbenen :smirk:
 
de jag har sett har sett ut som välstoppade falukorvar där man inte kan känna revbenen, magen hänger och hästen blir jättesvettig efter ett kort pass,sedan klagar de att tölten helt plötsligt blivit sämre, hovslagaren gjorde ett dåligt jobb sist när det i själva verket är en fet ovillig häst som ingenting orkar.Det är dessutom fruktansvärt fult när de dessutom sadlar alldeles för långt bak med gjorden mitt på magen och valkarna dallrar där,lustigt att de inte får skav....

Det håller jag inte med om! Åk på en tävling så får du se snygga hästar, och dessa är inte bara elithästar, det är "vanliga" också!
 
jo visst svider sanning ... lite eftersom jag köpte en häst som va överviktig och ingen trodde på som nu är på väg att bli en svan:love: Men visst finns det många överviktig hästara här i sverige ...och det e inte många som tar sig tid att räkna ut ordentliga foderstater till sina hästar:smirk:
 
det har jag gjort! Fick förmånen att få åka upp till norrlandsmästerskapen och visst var det väldigt många tjusiga ekipage,jag skulle ljuga om jag sa annat,men det fanns faktiskt väldigt många mindre vackra ekipage också.
 
det har jag gjort! Fick förmånen att få åka upp till norrlandsmästerskapen och visst var det väldigt många tjusiga ekipage,jag skulle ljuga om jag sa annat,men det fanns faktiskt väldigt många mindre vackra ekipage också.

Precis som inom alla sporter....
 
Jag tycker att det som du syftar på handlar om gamla fördomar om islandshästar!
 
nä tyvärr är det så och jag erkänner att jag själv faktiskt slarvar med det,men en eloge skall du ha som faktiskt frågar efter tips!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 391
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 041
Senast: Karoliten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 216
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp