Vad väger era islandshästar??

Det är ju ganska vanligt med överviktiga Islandshästar och Shettisar och andra mycket lättfödda raser. Det är en evig kamp mot fetman på dessa, och det är svårt att banta en häst på rätt sätt. Hästen behöver t.ex. lika mycket protein trots att den bantar. Så foderstaten måste vara mycket proteinrik och energifattig.

Om man kombinerar detta problem med det litet tråkiga ryktet att alla kan rida Islandshäst och de "är ju så lättskötta". Så har man vips en massa Islandshästar på alldeles för frodigt bete, och därmed är alla dessa välstoppade falukorvar ett faktum.

Sedan på hösten, när hästen är jättefet, så ger dessa ägare för litet mat till den. Så att den dessutom får proteinbrist. Den MÅSTE ju banta. Det där brukar kunna bli riktigt dåligt i en del fall.
 
Det är nästan omöjligt att banta en häst som går på fri tillgång av grovfoder, för bästa resultat borde man egentligen ha någon koll på den delen med.

Har du någon analys på grovfodret? I så fall kan du titta på den, göra ett uppskattning om hur mycket pållen kan tänkas äta per dygn. Havren tror jag nämligen att du kan skippa, är värdena bra på grovfodret skulle pålle kunna äta enbart det under en period så får du se vad det kan ge på kroppen.
 
....och sen på hösten brukar de "lägga på" extra hull för att klara vintern.

Det ligger säkert i generna hos islandshästar, som förr i tiden fick klara vintern bäst de kunde.

Lena
 
Min häst har vägt som mest säkert närmare 400 kg... hu a mej..men har jobbat hårt detta första år i min ägo att få honom "trimmad" nu väger han ca 350 musklad och fin , Vi är inte riktigt framme vid målet (ännu mer muskler!!!!)ännu men vi är på god väg...jag tycker inte att det är svårt att hålla hullet under vår och höst och vinter, värre på sommaren när det blir gräs och en del tuggande, brukar då ioförsig ta det lungt i början och han får tas in mycket på nätterna så att han inte äter ihjäl sig, får då heller inte någon kraft/drar ner på sommaren när han går ute dygnet runt endast vitaminer och morötter och annan frukt...Annars ser han ut som en fotboll.(har inte svårt att hålla vikten)
Annars så är det ofta på detta vis (kan själv säga att jag hamnat i den fällan)= massor med mat hö och havre fast hästen går för lite eller / periodvis mycket och sedan lite och fodrar samma mängd hela tiden då kan inte hästen reglera detta på rätt sätt...! Väldigt ofta man ser en "mulliga" isisar, :bump: Vill ha mina hästar lätta och musklade så att de orkar lyfta på benen!
 
jag kan inte analysera förrän vi öppnar balanar i november -december för då förstörs dom så jag får vänta ...behöver jag inte ge han något alls nu när jag har ridit då går ju på bete fortfarande :confused: Men alla i stallet e med på att analysera höet så vi sksa dela på kostnaden va kan detta kosta:confused: :smirk:
vad ska jag ge när jag har ridit morötter och sånt el :confused:
 
Grovfodret är ju det som hästen skall leva av, finns det tillgång på den så kan det ju räcka med morötter tv. Håll ögonen på bara så att musklerna inte faller ur, utan att pållen minskar i omfång på ett sunt sätt.
 
Tack :bow:
Han får nu gå på betet och utan nåt större fodertillskott det vill säga havre och sånt och vi får se hur han ser ut sen :D
 
Jag har "vägt" mina hästar med att mäta runt magen o längs sidan - det vanliga sättet o så räkna ut A x A x B /11....=

Hur tillförlitligt är det sättet egentligen??

Pållen blev 395 kg o pållan 280 något, har papperen hemma.

Pållen stämmer bra, men är pållan låter som en mager stackare!!(vilket hon inte är! :p)

Lena
 
Det stämmer inte särskilt bra alla gånger, hästar är som vi människor det finns ingen bra produktbeskrivning som stämmer överens med alla individer. :D

Dessutom har jag själv räknat en gång, och hade då turen att få väga pållan veckan efter. Här diffade det på över 75 kilo, och hade det stämt skulle min pålle väga 475 kg. :o

Man räknar ju oftast på individens anatomiska konstruktion, är vi/hästen då byggda på ett sätt som skiljer sig från normen så blir det bara fel åt bägge håll också.
 
Detta med att banta hästar är som sagt svårt, och ofta blir ju islandshästarna lätt feta eftersom de är så lättfödda.

Ursäkta att jag kommer ifrån ursprungstråden lite men jag har fått detta problemet nu i höst, mina hästar har blivit alldeles för feta trots att de i sommar hållt sig fina. De har alltså lagt på sig nu de senaste veckorna (rejält...).

Jag vet ju detta att de oftast lägger på sig på hösten men tycker inte att det varit så här mycket andra år. Förmodligen har jag överskattat innehållet i det gräs som faktiskt finns kvar (de går just nu i en ny hage som nästan är bara skog men det finns ju förstås lite gräs här och där) och därför har de lagt på sig nåt kollosalt.
Ska därför försöka banta dem och undrar om ni tycker att 36 MJ och 245 smp är lagom (detta alltså den mat jag ger inte medräknat ev gräs). Det ger ju en kvot på 6,7 vilket är ganska högt. Ca/P-kvoten är 1,6. Det är beräknat på 4 kg hö/häst och dag. Ger alltså inte detta idag (de får mindre eftersom det funnits lite bete) men jag funderar på att ge dem detta i en övergångsperiod tills "riktiga" foderstaten tar vid (då har jag räknat på 278 smp 43,5 MJ, kvot 6.4).

Tänker jag rätt eller är det för lite MJ? Vad räknar ni som underhållsbehov? Förra året hade jag dem högre (runt 50 MJ tror jag) men då var de lite för runda tycker jag. Vill helst banta dem lite innan det blir riktig vinter. Om det blir lika kallt som förra jan-feb så vill jag kunna ge dem lite mer grovfoder.

Hoppas detta får ligga kvar, även om det kanske egentligen hör till foder.

Vildvittra
 
Det är nog ett bra riktvärde att börja med, håll bara kollen så att hästen inte tappar muskler. Det är egentligen Mj man skall vara försiktigt med, det är den som ser till att hullet blir större.
 
Då kanske man kan få lite tips av dig nu då :confused: :D
och grattis till en samlare häst:bump:
ska väga min häst om två veckor igen .....undra om han har gått upp el ner :confused:
 
20 kg på mindre än tio dagar.. :crazy: :confused:

20 kg på TVÅ VECKOR. Jag blev också förvånad. Flocken går på dagen i en hage med gott om bete. Vid 7-8-tiden på kvällen föser jag över hela flocken i en annan hage där det inte finns lika mycket bete, bara så att de kan gå och pilla lite med gräset. Det är alltså ingen svältdiet, utan de får i sig lite under natten också. På morgonen, vid 8-tiden släpps de ut i den andra hagen igen. När det gäller kraftfodret har jag dragit ner lite, ger nu en kvarts liter Fibergi och morötter efter ridning.
Jag har även börjat rida på ett helt annat sätt. Mycket mer kondition. Jag fick ett tips av en här på forumet som sa att man skulle galloppera i full fart en liten sträcka några gånger på rad, så nu gallopperas det väldigt fort, ofta!
 
Jag kör vanligen utan kraftfoder! Nåja. Luzern i små mängder för att få i hästarna mineral- och vitaminpreparaten och för kontakten och det ger jag året om. annars är detfri tillgång till bete resp hösilage för unghästar och fölston, året om och ingen havre eller annat.

Ridhästarna får begränsad bete hö i en övergångsperiod och sedan hösilage och lite luzernpellets kryddat med lite betfor, men inga större mängder. Jag har hästar som musklar sig lätt, håller hullet och är pigga. Havre är då helt överflödigt och då skulle mina ridhästar bli raketer! Men ok, vi har mycket bra hösilage skördat då det gått i ax men inte i blom, så proteinvärdet är högt.

Jag utfodrar alltså nästan enbart med proteinrikt grovfoder. På vissa hästar kan jag öka luzerngivan ordentligt om det behövs. Det beror ju på typ av häst, lättfödd eller svårfödd, och hur mycket den rids. Riktigt svårfödda ger jag kornkross. Jag använder faktiskt inte havre! Havre gör hästarna heta och en ökad giva kan göra att hästen tappar i vikt istället!

En foderstat är bara en gov uppskattning. Två likadant byggda hästar, lika stora, väger lika mycket och rids lika mycket kan ha väsenskilda portioner för att den ene är lättfödd och den andra inte.

Jag följer tumregeln minst 1½ kg grovfoder per 100 kg häst och dag och sedan justerar jag den efter hand genom att fortlöpande kolla hur hästen känns i hull, hur den musklar sig också vidare. En del hästar behöver det dubbla mot vad de skulle behöva enligt foderstaten och då måste man ge dem det!

Jag har faktiskt haft minst tre svårfödda islandshästar där man varit tvungen att fodra ordentligt. En ung islandshingst krävde lika mycket mat som mitt svårfödda fullblod! Så det är väldigt individuellt från häst till häst och facit är hästen själv och där måste man kolla hela tiden.

Inte ens en och samma häst kan man ge lika varje år. Mitt 17-åriga sto tappade ovanligt mycket hull i vintras när hon gick med föl vid sidan. Hon har alltid varit rund och lättfödd. Men hon var i det lägre intervallet för normalhull då vi vande av det här året och det gick väldigt fort sista veckorna att gå ner i vikt, trots att jag gav rejält med mat utöver fri tillgång på hösilage. Men nu är hon o de andra fölstona lika feta som vanligt inför vintern.

Det är naturligt för vilda hästar att äta upp sig inför vintern och de som inte rids tycker jag kan få följa naturens gång och alltså är alltid mina fölston feta och unghästarna har alltid rejält med hull.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Karoliten
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp