Vad väger era islandshästar??

A

AlexH

igår när jag hade ridit vägde jag min häst på en lastbilsvåg han vägde 460kg med mig på och sadel,träns o boots så han väger ungefär 400kg :smirk:
Han e ca 140 cm e det mycket el normalt att väga så mycket :confused:
Och vad väger era islandshästar :confused:
 
hejsan! våran islänning väger ca: 500 kg men han är rätt stor ca: 145 och grov men lite fet kanske.... :)
 
Normalvikten för en islandshäst ligger mellan 300-350 kg, sen finns det ju naturligtvis lite undantag. Då menar jag det hästar som är mycket högre än normalhästen, väldigt grovt byggda hästar osv.

420 kg vägde våran valack invägd på Ultuna, då var han fet och strax över 140 cm. Hans normalvikt torde ligga på runt 375-380 kanske.

Mitt sto strax under 140 cm, var hårt tränad utan någon nämvärt med fett på sin lekamen. Damen tillhör det mycket grovhuggna typen, och kan alltså aldrig bli slimmad. Hon vägde 400 kg jämnt, men jag tror att 390 kg skulle vara bäst.

Appropå höjd och vikt, så den häst som jag red på Island som var bandmätt till 165 cm. Vi vägde den för skoj skull på en lastbilsvåg, då Boj blev mäkta nyfiken på vad en sådan skapelse skulle väga. Mycket normalhullad tävlings häst, vägde 490 kg. :D
 
min plutta vägde ca 360 kg då vi vägde henne på lastbilsvåg för några år sedan
 
Min förra häst vägde 380 kg och min nya väger nog ungefär samma...
 
Min pålla väger då hon är som hon skall vara 315 kg. Hon är knappt 130 cm.
Jag hade ett sånt måttband som man har på kossor och kollade i somras. Då var hon fet och den visade 265 eller nåt. Så jag vet inte, men tror inte det stämmer... :D

MVH Frida :banana:
 
Hehe, alldeles för mycket! Min kraftigt bygda vallack, som är 138 cm hög, väger 417 kg. Han går just nu på bantning om nätterna för att gå ner i vikt.
 
142cm och 420kg med måttband. Så då är han väl fet då, men han är grov också, men lite bukfett är det allt men det blir bättre till vintern. Hoppas jag... :crazy:
 
Kul att en sådan här fråga kommer upp när höstens sista avmaskning börjar närma sig. Min först islandshäst är ca 140, troligen dryg, och har kraftig benstomme men är ändå högbent. Hon liknar mycket en fjording av ridhästmodell med sin ljus musblacka färg. I lagom hull gissar jag hon väger kring 370-380, men damen lägger lätt på sig och ser ut som en fet fjording och då tror jag hon passerar 450 kg. Jag har rätt rejäla hästar men har aldrig vägt dem så det är intressant att se att mina skattningar verkar stämma ganska bra.

Jag brukar ge maskmedel för 600 kg till de allra grövsta och det har de aldrig tagit skada av. Vi har ju stora mängder av stingflugor här och det kräver sin tribut i avmasning. De är ju utrotade på de flesta platser sägs det men mina pållar har tusentals små gula ägg på benen framför allt men även i manen och på kroppen.

Vi har en rik fauna och flora i Blekinge och det är på gott o ont. Här finns massor av fåglar och man får trösta sig med det när vi har de flesta sorters kryp och oknytt. I år har de grå sk blinningsknaggarna, en avlång gråmelerad drygt 1 cm lång bitande bromsfluga. Den har funnits i hundratals på hästarna och även på en annan. Jag tillhör den sotrs männinska som älskas av knott, mygg, bromsar mm. Så jag vet vad hästarna får utstå! Inte är det kul och jag överväger starkt att skaffa Bucas Buzz Off till ALLA mina hästar! För som det nu varit så har eksemhästarna med täcke gått lugnt ute och betat medan de andra gömt sig i stallet när det inte blåst. Och det är de här förbaskade blinningarna! Men fåglarna har haft mycket mat i sommar och fått många ungar. Och jag älskar fåglar!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
han e ganska kraftigt byggd :smirk: men hans normalvikt tror jag kan ligga runt 380-390kg vad tror ni :confused:
vad ska man ge för mat om man vill banta sin häst vad ska man skära ner på :confused:
 
jo jag ger alltid en hel avmaskningspruta ...det för att han e väldigt rädd om sin mun och för att det e onödigt att spara ca 200kg till en häst som väger dubbelt så mycket :smirk:
 
Kraftfoder är det som skall skäras i först och främst, grovfodret skall endast röras om det ligger högre än vad hästen har behov av för sin normal vikt. Men det är alltså i kraftfodret man börjar, den rider man och ser vad det ger om inte hästen minskar lite i omfång.

Glöm inte att det tar en stund för hästen att ställa om, så om resultatet låter sig dröjas måste man bara ha lite mer tålamod.
 
Jag har varit med och vägt tre hästar, alla tre ganska stora mellan 138-142 cm i mankhöjd och kraftigt byggda. Dessa hästar vägde 385, 419 resp. 429 kg. Förmodligen något i överhull för de brukar de vara....
 
jo jag funderar på att strunta i Pluss ett tag och bara ge han havre o foderjäst ...tror du det funkar :confused:
 
Tänk på detta när du skall banta en häst, då brukar man förstå det hela bättre.

Protein = byggstenar för hästen, och till det krävs cement nämligen Mj. Om man får ett överskott av Mj, så bildar hästen ett lager på kroppen som inte innehåller byggsten (protein) nämligen fett.

Hur du skall gå till väga, märker du ju själv. Stora mängder kraftfoder kräver ju en viss neddragning om hästen inte har behov, grovfoder rör man i regel inte förutsatt att hästen inte går på jättemängder förståss.

Själv brukar jag ersätta det jag dragit bort med några morötter, river bra i lilla magen. :D
 
Fast du kan inte bedömma om hästen är fet enbart genom att väga den. 400 kg är ingen ovanlig vikt för en stor och välmusklad islandshäst. Om den är fet får du istället avgöra genom att se och känna på den.
 
Finns det något bra sätt att få något hum om vikten om man inte har en våg??
 
man kan ju gemför med andra islandhästar,tror det finns ett viktband för hästar som man kan köpa på hööks och få en ca vikt ...måste bara säga att jag kommer rida till vågen en gång i månaden och se om han går ner el upp:smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Karoliten
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp