Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Jag var ett svårt barn, inser jag. Det var inte mycket som jag åt. Inga grönsaker, ingen frukt. Gillade inte pizza, cola, pommes.

Jag skulle ha vitlökskroketter. Gillade inte mammas hemgjorda köttfärslimpa(alla älskar den fortfarande). Det fick inte finnas lökbitar i maten. Åt ingen sylt eller gelé. Vägrade prova nya saker.

I vuxen ålder har jag lärt mig äta grönsaker, jag var lätt 22+ när jag började träna. Nu äter jag de flesta grönsaker, men frukt tycker jag överlag är för sött.

Så massor av grejerna som var eran favoritmat vägrade jag äta, tänk vad olika det är!

Favorit o favorit, jag läste mer vardagslyx. Vi fick inte alltid god mat, det tror jag ingen fick. Men var man hungrig åt man, annars fick man vara hungrig.

Då som nu, fick man rätta matsäcken efter plånboken. På den tiden var inte kreditkort och SMS-lån så vanliga, tack o lov.
 
Jag minns att min mamma inte riktigt hajat hur man tillagar pommes, så hon stekte dem i stekpannan, i smör. Det blev gott det med! Stekte varmkorven i samma stekpanna. (Men då var jag i tonåren, som barn existerade inte pommes i våra liv. Inte pizza heller och definitivt inte tacos! Jag minns däremot när spagettin dök upp - DET var exotiskt!!) (Hur gammal ÄR jag egentligen?? :o)
 
Jag minns att min mamma inte riktigt hajat hur man tillagar pommes, så hon stekte dem i stekpannan, i smör. Det blev gott det med! Stekte varmkorven i samma stekpanna. (Men då var jag i tonåren, som barn existerade inte pommes i våra liv. Inte pizza heller och definitivt inte tacos! Jag minns däremot när spagettin dök upp - DET var exotiskt!!) (Hur gammal ÄR jag egentligen?? :o)
Så har min mamma också gjort i alla år. Iofs i teflonpanna med bara lite olja tror jag. Men i min barndom var pommes alltid mjuka och bleka, inte frasiga med yta. Och så åt man dem enbart till fiskpinnar.
 
Jag hittade en gammal dagbok för många år sedan där jag hade skrivit någon sorts visualisering av en perfekt lördag (få favorithästen på hoppträningen och dansa tryckare med snyggaste killen på discot, osv.) där jag hade varit väldigt tydlig med att jag ville ha Uncle Ben's-ris och INTE jasminris till middagen, som jag tror skulle vara typ fläskfilégryta eller kycklinggryta eller något. Inga skyhöga pretentioner där inte ;)
 
Jag gillade inte läsk när jag var liten. Men jag minns fredagsgodiset, en liten påse med styckeköpta godisar, eller en liten 100g-chipspåse som vi delade på allihop.

En gång skulle jag äta middag hos en kompis, och hon fick VÄLJA vilken mat det skulle bli, och hon valde pannkakor som åts med BARA sylt och grädde! Höjden av lyx! Hemma hos oss var det alltid minst en pannkaka med köttfärssås eller svampstuvning som var obligatorisk att tugga i sig innan en kunde få en "efterrättspannkaka".

Första gången jag åt snabbmatshamburgare var jag fyra eller fem, det var med min dagmamma och jag minns den obehagliga ättiksgurkan som nogsamt plockades bort. Andra gången var på Clock i London, jag kan ha varit 10-11 år då. En riktig besvikelse.

Köpepizza var något extremt sällsynt. Istället bakade pappa egen med läskig ansjovis och tonfisk på. Men nåt hörn gjorde han med skinka och ost så att jag också kunde äta.

Lyxmat för mig var min fasters kokta vildfångade lax med citronsås, grönsaker och kokt potatis. Eller pappas biff stroganoff på oxfilé. Lyxmat för mig än idag. :love:

Annars gillade jag flygande Jakob, eller kassler täckt med vitlöksost och inbakad i smördeg.

Vi åt ute ganska ofta, minst nån gång i veckan, men höjden av lyx var när det gick att beställa friterad kyckling med sötsur sås. Annars gillade jag ganska "vuxen" mat rätt tidigt och beställde aldrig från barnmenyn på restaurang.

Mat är förknippat med så mycket fina minnen och är tätt förbundet med familj, långa samtal runt bordet, och en stark känsla av att höra samman. Att skilja på vardag och fest tror jag är ganska viktigt, och jag hoppas att jag kommer kunna ge lika fina matminnen till min dotter som jag själv har.
 
Exakt likadant hos min familj, förutom att det var mamma som lagade maten. Allt bröd bakades hemma, trädgårdslandet var enormt, bärbuskarna var så fulla med bär att vi fick nalla hur mycket som helst och sylten räckte ändå till nästa sommar. Farfar var jägare så vi åt nästan bara vilt eller fisk ur ån. Idag hade jag gjort nästan vadsomhelst för att äta så närproducerat. Då var jag däremot extremt avundsjuk på klasskompisarna som fick fiskpinnar och pulvermos till middag framför TVn.

Vilken tur att man fick bli vuxen och därigenom fick chansen att uppskatta hur ens föräldrar slet för att ge en god mat. Tack mamma och farmor!

Samma här. Även om pappa inte jagade själv så gjorde ju hans bröder det, så det fanns alltid älgkött i frysen (Ofta visste man ju exakt var, när och av vem den skjutits). Potatis plockades på självplock och bär fanns i skogen och hjortron på myren. I matkällaren hade vi således t.ex sylt för ett år framåt (Är det f.ö någon som har mat i matkällaren nuförtiden?). Då var det ett sätt att dryga ut hushållskassan, men jag inser att köpa motsvarande idag i Stockholm blivit lyx och skulle kosta en del på Cajsa Warg. Säger bara hjortronsylt...

shopping
 
Samma här. Även om pappa inte jagade själv så gjorde ju hans bröder det, så det fanns alltid älgkött i frysen (Ofta visste man ju exakt var, när och av vem den skjutits). Potatis plockades på självplock och bär fanns i skogen och hjortron på myren. I matkällaren hade vi således t.ex sylt för ett år framåt (Är det f.ö någon som har mat i matkällaren nuförtiden?). Då var det ett sätt att dryga ut hushållskassan, men jag inser att köpa motsvarande idag i Stockholm blivit lyx och skulle kosta en del på Cajsa Warg. Säger bara hjortronsylt...

shopping

Också uppvuxen med ett aldrig sinande förråd av hjortronsylt (och kalixlöjrom). Jag älskar kalixlöjrom men föredrar faktiskt jordgubbssylt alla dagar i veckan framför hjortron som jag är innerligt trött på.
 
Också uppvuxen med ett aldrig sinande förråd av hjortronsylt (och kalixlöjrom). Jag älskar kalixlöjrom men föredrar faktiskt jordgubbssylt alla dagar i veckan framför hjortron som jag är innerligt trött på.

Tyskarna i min studentkorridor gjorde stora ögon när jag tog fram en rejäl bit älgkött i slutet av månaden när jag var pank... den var ju gratis hemifrån så det var nödkosten :D
 
Innan jag fyllde 10 (diabetesdebut) var det godaste jag visste mammas pannkakor med korvstuvning till och korven var av de billiga Hotdog sorten :rofl: På alla kalas var det chokladpudding med grädde som var favoriten och konserverade mandarinklyftor eller annan konserverad frukt

Midsommar var det färsk potatis, lingonsylt, grädde (ovispad) och hotdogs. Än idag kan jag få sug efter detta. Egen påhittad grej av min far men ack så gott det var när man var liten.

Efter diabetesdebuten försvann massor av mat/lyx och höjden var de gånger man fick dricka ett glas mjölk till maten istället för vatten.

När pepsi light och cola light började komma och man äntligen kunde dricka något tillsammans med sina vänner som inte var vatten.
 
Senast ändrad:
Köttfärssås och spaghetti, nu och för alltid :love:

(Och chokladpudding på pulver med vispad grädde till efterrätt).

Inte ”lyxigt” men det var det godaste hemma. Och alltid önskemat.

Sedan åt vi ”fyra små rätter” inkl friterad banan med glass ibland i en restaurang som låg i botten av ett höghus i Blackeberg tror jag.

Åh hade glömt de där 4v små rätterna! Skaras Kinarestaurang Canton som var den första att öppna Pizzera i stan. Serverar fortfarande både Kina mat och Pizza.

Att äta där var megastort! :rofl:
 
Jag minns och saknar den tiden då mormor och morfar fortfarande samlade hela släkten en vecka eller två innan jul och dukade upp allt det bästa från julbordet, allt hemgjort och så fick man en himla massa chokladpraliner att smaska på efter middagen. Givetvis hämtade vi barn en 33cl läskflaska ute i förrådet/garaget till middagen. De hade kvar den där backen med läsk tills min yngsta kusin kom upp i tonåren, nu köps den inte in längre :( Överlag så var mormors mat min absoluta favorit och kändes lyxig eftersom jag alltid visste att mormor alltid lagade sånt jag och min bror älskade. Hennes köttfärssås och fram för allt köttbullarna, åh :love: Köttbullarna är fortfarande min favorit och min 2,5åring är precis lika förtjust, finns det inte köttbullar när hon ska äta hos gammelmomo så får minsann gammelmomo plocka fram några ur frysen illa kvickt! Det finns med andra ord alltid köttbullar till middag där även om vi egentligen ska äta något annat :D

Det jag kommer ihåg som allra lyxigast är nog faktiskt när första potatisen för säsongen plockades upp hemma hos farmor och farfar, den serverades med smält smör som fått stå på spisen och bli brynt med gul tunt skivad lök i som blev sådär mjuk och löjligt god av smöret. Jag har för mig att det brukade serveras antingen någon pannbiff eller fisk till men ärligt talat så var det nypotatisen som var det absolut bästa, så jäka gott! Efter fick man farmors krämiga blåbärspaj med massa vaniljsås och hemgjord svartvinbärssaft från busken i trädgården till :love:
 
I tråden "Tittar in i ditt kök 22" handlar det om svenska tacos, fredagsmysets fredagsmys och att barn vill äta det "alla andra äter".

När jag var liten fanns det inte tacos. Det lyxigaste man kunde få i min familj var stekt varmkorv med tjocka, refflade pommes frites som värmts i ugn. Till detta serverades ketchup. Detta var alltså standardmiddagen när någon av oss fem barn fyllde år.

För att få in den rätta superfestliga känslan var det viktigt att godsakernas serverades på finservisen - som var i röd plast. Allt var knallrött och rektangulärt, tallrikar, uppläggningsfat. :)

Även nu reagerar jag med ryggmärgsreflex när jag ser någon äta den sortens pommes med stekt korv - åh! :heart - sen inser jag ju att jag egentligen tycker att det är skitäckligt, men min inre 8-åring blir fortfarande stjärnögd.

Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.
Färdiggrillad kyckling med potatiskroketter :D (Var det vardagsgodaste,)

För sommar var lammsmäcka och kompott.
 
Frågade sonen 2,5 år vad han tycker bäst om. Kräftor! blev svaret. Men vi kunde enas om att vi ska bjuda gästerna på pasta med räksås istället alt musslor.

Så nej. Jag tror inte att dagens barn växer upp med sämre matvanor än vad vi gjorde på 70- och 80-talet. Tvärtom.
Min dotter älskar lax med mögelost och wokgrönsaker
(Hennes pappa muttrade över hur jag kunde ha råd med så dyr mat)
 
Frågade sonen 2,5 år vad han tycker bäst om. Kräftor! blev svaret. Men vi kunde enas om att vi ska bjuda gästerna på pasta med räksås istället alt musslor.

Så nej. Jag tror inte att dagens barn växer upp med sämre matvanor än vad vi gjorde på 70- och 80-talet. Tvärtom.

Det tror inte jag heller, folk är mer medvetna idag och även om man växer upp i en familj utan matintresse så tror jag de allra flesta har åtminstone helt okej mat (näringsmässigt och smakmässigt) på förskolan/skolan. Knappast någon misär i alla fall.

Frågar man dottern så är favoriten broccoli, gärna med nudlar och teryiaki :D Hon är absolut den som äter "nyttigast" av oss i familjen, äter alltid grönsakerna först och skulle aldrig drömma om att lämna några tomater eller ärtor kvar på tallriken! :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp