Väl pigg islandshäst

A

Annea

För ett par veckor sedan köpte vi en 8-årig valack till dottern, allt verkade lovende på provridningen, han var pigg men inte mer än hon klarade av honom utan problen både i paddock och i skogen.
När han kom hem till oss var han reserveret och svår att komma nära i hagen där han går med två andra hästar. Det har dock blivit mycket bättre så nu kommer han fram till oss på eftermiddagen när de andra två har gått in.
När dottern skulle rida honom efter hemkomsten var han väldig het och vid andra tillfället rusade han tvärs genom ridhuset så hon till slut trillade av. Nästa dag stegrade han sej rätt upp. Nu vågar hon inte rida honom alls. Vi har haft en annan islandshästkunnig ryttare att prova honom och hon säger att han verkar mycket känslig för hjälperna, men hård i munnen. Han är stel och spänd tycker inte om situationen, dessutom är han väldig rädd för spön.
När vi köpte honom var det kärlek vid första ögonkastet för dottern och vi har inte lyckats att få reda på så mycket om hans bakgrund, men han kom från Danmark, där han är född, för två månader sedan. Dessutom vet vi att han blev skuren så sent som i våras. Veterinärbesiktningen vid köpet var utan anmärkning. Vi har iallafall bestämt att göra en ryggutredning på honom för att förhoppningsvis utesluta att han har ont någonstans.
Utöver själva ridningen är han hur charmig och go som helst, vill gärna klappas och borstas, är problemfri att lasta och sko, tycker om promenader i skogen och då följer han ledaren exakt i tempo. Han låter sej inte heller bekomma när vi möter andra hästar, bilar m.m. Dottern håller på med en del lederskapsövningar och flyttningar från marken men vi skulle vilja ha lite tips på hur vi hanterar ridsituationen framöver och kanske något bud på varför han beter sej på detta viset efter hemkomsten.
/Annea
 
Låter precis som min. Han var likadan, men det blev bättre när vi lärt känna varann . Fick göra honom lite skänkeldöd för att kunna släppa ner benen vid sadelgjorden. Spö, glöm det, men vi ska försöka med det också. Kolla det som går med sadel och rygg först. Ledarskap är ju inte heller fel.
 
Faktorerna kan vara många. När jag flyttade mina hästar för 2 månader sen ville min 6åriga valack inte alls komma fram till mig i hagen, fastän han varit som en hund innan. Det tog ett tag men nu är han som vanligt igen. Men jag tror att det var omställningen och det nya kompisarna som kanske var mer intressanta än mig.
Att han blivit besvärlig att rida kan vara att han testar er. Ser vart gränserna går.
En snäll och söt islandshäst, har ofta väldigt mycket vilja och styrka, kanske känner han att han har övertaget över din dotter och passar på att bralla lite.
Mitt tips är att först se så att han inte har ont någon stans eller har spänningar. Sedan så att utrustningen passar, sadel, bett. Är allt ok så kanske en vuxen ska sitta upp och "tukta" honom och sedan låta dottern rida igen under uppsyn och vägledning.
Lycka till!! :banana:


"Allt löser sig"
 
Islandshästar har den egenskapen att de inte är så där bra barnhästar. De är envisa, svårridna och har kräver en ryttare med balanssinne och kunskap. Det är lätt att på bara ett par ridturer "förstöra" en islänning så att den blir så här. Givetvis kan det som nämnts vara orsaker som tex sadeln, men oftast beror det på bristande ridskunskap hos ryttaren. Anlita en tränare fortast mäjligt.
 
Det är alltid inte något fel på hästen, inte att han har ont någon stans. Om hann är med inte kännslig mun skulle jag börja med att låta en mycket van person rida honom först. Troligen kommer den personen i fråga sig känna ut vad han behöver. Tror inte av ni säger om hästen att det är något fysikt del på honom.
 
Det tar tid för hästar att acklimatisera sig, för vissa går det fortare än för andra. Om jag förstått saken rätt, är ni inne på andra veckan. Min dam och jag höll nog på mellan 3-4 månader, innan det blev bättre. Ja vi åkte runt i raketfart på vägarna, och det gick även vådligt fort inne i paddocken.

Man måste nog ha lite tålamod, en bra sak är att införa rutiner. Sådant får hästar att lugna ner sig ganska fort, men även se över utrustning så att även den passar bra. Även foderstaten bör få sig en översyn, så att hästen inte får i sig onödigt mycket energi och kutar bara därför det.

Jag har även en äldre gentleman av bra årgång, som är tryggheten själv hemmavid. Men se när det kommer till transport till annat ställe, går f*n lös i hästen. Han blir enormt flott vid dessa tillfällen, och för mig som fått vänja sig succesivt är det inget problem. För andra dock kan det bli värre, oftast skrämmer han slag på dessa fast han blir inge farligare för det. :D

Tålamod, tålamod och åter tålamod. Lycka till.
 
Tyvärr, tyvärr vi var på klinik med honom idag och det konstaterades på röntgen att han hade spatt i begge bakben och dessutom var ena kotleden kraftigt förbenat. Veterinären dömde ut honom. Inte konstigt att han protesterade vid ridningen. Med den vetskapen är vi glada att vi har tagit det väldigt lungt med honom. Men stämningen är inte direkt på topp här hemma nu. :cry:
 
:cry:
Har inte själv skrivit några inlägg (pgs bristande erfarenhet) men följt med tråden passiv i hopp om att kunna lära mig ngt.

Fy, vad tråkigt! Stackars er och stackars häst först och främst. En liten tröst är väl ändå att ni upptäckte "felet" på ett tidigt stadium, innan någon erfaren och bestämd ryttare tog över.

Men hur var det hos de förra ägarna? Han måste väl ha haft ont hos dem också? Eller gav de honom smärtstillande vid provridningen? Man vill ju inte misstänka ngt sådant men sådana tankar dyker ofrånkomligen upp.
 
Hur kunde vet.besiktningen säga att han var clear ? u.a i protokollet betyder inte mycket har jag märkt. :(
 
Ja jag måste nog också fråga det, eftersom hästen var nyligen köpt utgick jag ifrån att den besiktades vid köp.

En förbening skulle hästen inte klara på ett böjprov. :(
 
ja, håller med om allt...
Tålamod, rutiner, kolla så att hästen inte har felanpassad sadel osv.
Om hästen dessutom nyss hade flyttat en gång innan ni köpte honom, så är det ju ännu mer "upp och ner" för honom nu. 2 flytter med olika männiksor runtomkring honom på så kort tid, kan ju vara rätt jobbigt
 
Gud vad hemskt! :cry: Men hur kunde en veterinär missa så mycket när ni gjorde den första undersökningen? :confused:
 
Gud vad tåkigt!!
Men som någon annan sa, tur att det upptäcktes i tid.
Känner igen detta med att spatt inte upptäcks vid vet besiktningen. Som många islandshästägare vet är det inte alltid lätt att få hästen att visa trav. Utan kanske någon grisepass gångart istället, och då kan det vara svårt att avgöra reaktionen på ett böjprov.
Vill inte försvara veterinären på något vis, utan bara upplysa om detta med spatt att knepigt. Och att sådant här tyvärr händer. Alla veterinärer kan inte alltid sin sak :confused:
Nu nöjer jag mig inte bara med ett böjprov utan en spattröntgen oxå. Även om det inte är en garanti för att hästen kan få spatt, men man vet att hästen är frisk vid köpetillfället.
 
Diagnosen var spatt i mellersta ledavdelningen på höger hasled samt kraftig arthrosbildning med förstorad ledskål till kotleden på höger bakben. På klinikern sa veterinären att hon inte hade sett så kraftig arthrosbildning förut. Dessutom mistänkte hon redan när hon såg honom trava på volten att något var på tok.

Inte vet jag hur den första veterinären kunde missa det vid besiktningen i samband med köpet, av olika anledninger var vi inte med då, men fakta är att hästen för fyra veckor sedan blev friskförklarat, utan anmärkningar på böjproven.

Det är en underbar häst med att fantastiskt lynne och vi har redan blivit mycket fästa vid honom. Vi undrar förstås om det inte finns nånting man kan göra..... :confused:
Men då är det väl mer en fråga om hästvård, så jag har lagt upp en tråd i det forumet också.

/Annea
 
Nu blir jag faktiskt upprörd.

Låter som ni blivit rejäl lurade av tidigare ägare.
Har svårt att tro att hästen varit pigg och frisk innan med den prognosen.

Tror att hästen kan fått smärtstillande när ni red och att veterinären varit "vän" till säljaren.

Ett ordentligt snack med säljaren och veterinären borde få en reprimand han/hon med.

Ang den stackars hästen skulle jag råda er att låta han gå vidare för hästen skull. Han måste ju ha ont när det gått så långt.
 
Tråkigt för er och hästen.
Anmäl vetrinären och kräv pengarna tillbaka.
Råkat ut för det omvända, Ägaren ringde upp dagen innan vi skulle hämta honom och sa att hästen inte gick igenom vet.bes, du får handpenningen tillbaka.
De visste inte att vi hade bokat tid på ATG klininik.
Goz gick igenom u.a Vetrinärn på kliniken undrade om det var samma häst som blivit besiktigad.

Fick höra på avvägar att dåvarande ägaren fått ett betydligt högre bud, han tyckte "synd om oss" (40 mil enkel resa)

Lita bara på en vetrinär som du anlitat.

Nanne/ :banana:
 
Det verkar som om hästen äntligen kommit till rätt familj!!

Jag skulle nog ta det lugt när man köper en häst.
Först låta hästen känna sig hemma och bara låta den vara häst, sen tar alltid nyfikenheten över och då kommer han att söka kontakt och det är då man kan börja småpyssla med honom och få hästen att lita på er ( för han kan ha svårt att lita på främmande människor om han blev knivskuren , bara för han är isladshäst säger det inte att det är den lugnaste och bekymmerfria häst som finns, han är en häst, med hästkänslor.)

Så det med ridningen, börja markarbeta honom tills ni känner att han är redo att sittas upp på, börja om från början med rindningen och ge honom tid att smälta, för jag vet hästar som blivet värre och hästar som kunnats hjälpa men som man fick börja om med.
Ge hästen den tid han behöver och be din dotter att pyssla så mycket med honom, gör lite sevengames lekar och visa vem som är ledaren.

Lycka till!!
 
Jag är ledsen, läste vidare och såg att den har spatt...finns det inget ni kan göra för honom nu?
Han kom verkligen till en familj som bryr sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 040
Senast: Chilodeur
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
35 831
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp