Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lupin

Trådstartare
Har gått ett par veckor sedan 5-månaderskontrollen (13/9), men jag måste bara få dela min glädje över min underbara goa kille! :love:

Vid 5 månader vägde han 9050 gr (födselvikt 3295 gr) och var 68 cm lång (födsellängd 48 cm), fast BVC mätte med böjt ben så jag vet inte hur lång han är egentligen. Han drar stl 74 i både bodysar och byxor etc och har 9-mån stl i strumpor o skor. Stl 68 kan man möjligen få på med hjälp av skohorn, fast sen ligger han böjd som en liten korv haha. :D

Stadig är han med! BVC häpnade när de såg hur fint han står på raka ben och sträckt rygg med bara stöd i midjan, när jag ställde honom upp på deras skötbord. Han sitter dessutom själv på golvet och leker ganska länge utan att trilla. Han kan parera både framåt, bakåt och åt sidorna, så länge inte vinkeln blir för stor. Ramlar han så faller han långsamt och fortsätter leka liggandes på sidan/ryggen med ett stort flin. Vände sig från rygg till mage gjorde han vid 3½ mån och har varit en liten torktumlare sen dess. Reste sig på armarna och lyfte på huvudet gjorde han redan vid 9 dagars ålder. :cool:

Min lille plutt har sovit hela nätterna sedan drygt 2 mån ålder, dvs han sover mellan ca 1930-0630 utan att vakna eller äta. Han äter 5 ggr under dagtid, ca var tredje timme: 07, 10, 13, 16 o 19. Han gillar inte burkmat, fryner på näsan och biter ihop och vägrar öppna munnen, oavsett om det är Nestlé, Semper eller Hipps matburkar. Däremot älskar han riktig, hemlagad mat! Verkar kvitta vad jag än kokar ihop, han äter högljutt med god aptit, smackar och njuter. :D

Inga tänder på gång än så länge. Men han biter hårt nog tandlös haha. Ibland tycker jag att han säger mamma, men det är nog bara slumpljud. Han är fascinerad av takfläktar och lampor. Och hästar! Jag misstänker att han ser dem som ännu större hundar. Hundar är han van vid, i olika storlekar. Säger varken bu eller bä när hans fasters schäfer slickar honom rakt över ansiktet.

Babysim var vi på första gången i tisdags. Succé! Min gulleplutt var tokigt vild i vattnet, på rygg sparkade han med benen för fullt och babblade. På mage simmade han fjärilssim haha! Hela han guppade upp och ner och det var sk*tsvårt att hålla honom. Naturligtvis fick han flera kallsupar och ansiktet under vattnet några gånger. Han bara frustade och frynte och fortsatte på samma sätt! Mammas lille fisk! :D Ska bli jätteroligt att åka dit nästa tisdag igen. Han var så otroligt söt i sina små gula badbyxor. Och ännu sötare när de hamnade halvvägs ner på skinkorna efter att han fått hoppa upp och ner i vattnet några gånger :love:

Jaja, ska sluta skryta om min lille älskling innan någon kräks haha! :p
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Här kräks det inget!!! Underbart att läsa om din lilla krabat - och andras också om nån känner sig sugen!! Forsätt gärna att rapportera om härliga goa ungar (ja och griniga för stunden lite mindre härliga också iofs) för min del...
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

:D Och vi som tyckte att vi hade en stadig kille! Roligt att veta när det bara skiljer en dag!

Lille Hugo vägde 2615 g och var 49 cm när han föddes. På 5-månaderskontrollen vägde han 7998 g och var 65.4 cm. Han har tagit sig med andra ord.:D

Alice var något större när hon föddes, 3060 g och 51 cm. Hon är också ikapp och vägde 6995 g och var 65.5 cm.:love:

Båda ligger perfekt på sina kurvor, vilket är jättekul eftersom de kom 3 veckor för tidigt och är tvillingar!

Vi ligger lite efter med maten. Har börjat med gröt, vilket är populärt. Men potatis och morötter är ingen höjdare! ;) Har bara provat burkmat, men tänkte "köra in dom" (;) ) lite mer på gröten och sedan prova grönsakerna igen, men göra maten själv då.

/Timsetim
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Odlar ni oxå en Peter Harrysson? ;)

Vår skrutt vägde 9,8 kg och var 68 cm lång på femmånadersdagen.

Inga tänder här heller ännu, som tur är. Jag är jätterädd för att bli biten i bröstet. Har hört skräckhistorier om det...:eek:
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Jisses vilka bjässar !

Mina flickor vägde 5375 och 5540 och var 59 cm på femmånaders kontrolen, min son vägde 7140 och var 65 cm. Flickorna vägde 2210 och 2320 när de föddes, och sonen vägde 4200.

Men stadiga var de, tjejerna kröp innan de var fem månader, det såg rätt märkligt ut med två små myror som kunde krypa, de satt stadigt strax efter 5 månader.
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Låter som en härlig liten kille :)

Min 5 månaders son vägde 7020 på 5-månkontrollen.
64.5 cm lång.

Han har inte heller fått tänder än, vilket jag är glad för. Han gillar att bita tag i bröstet med gommarna. Aj. Blir inte kul med små vassa tänder där.

Han kan sitta några sekunder innan han ramlar *s*
Han tycker bättre om att stå och hoppa i knät.
Eller ligga på golvet och rulla runt och åt alla håll.

Gröt gillar han, och broccoli och morot.
Idag ska han få lite palsternacka.

Så här söt är han när han sitter och väntar på maten
phpr1ibqa.jpg
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

OJ!

Min son väger nu som 10mån. bebis 8.6kg. Men han äter bra och är en aktiv go liten kille :love: !
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Det var en stadig grabb! Mina småfjärtar (2012 och 2044 kg) hade nog 62/68 som 5 månaders. De väger nu nästan 11 kilo och är ca 80cm långa nu som 15 månaders så de har växt ikapp. De var också mycket duktiga på att stå redan som små, som små spänstiga porslinsdockor. De sov hela natten som 2,5 månaders och har ätit allt som erbjudits.
Det är skönt att ha fått på dem några extra kilo, blir de sjuka så försvinner de inte helt!
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Ja, ibland. Helt plötsligt kan han kasta sig bakåt och blir då lite ledsen.
Brukar ha en handduk bakom.
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

OJ!

Min son väger nu som 10mån. bebis 8.6kg. Men han äter bra och är en aktiv go liten kille :love: !

Säger också oj! Min lilla vilda ett åring väger inte 10 riktigt än och är sådär 75cm lång. Tänkatt det kan skilja så mkt på de små raringarna.
En bekant till mig har två barn, den ena fick tänder som femmånaders bebis och den andra ett halvår senare.
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Nu måste jag komma in och vara "värst" igen! ;)

Min lilla tjej:love: var 5½mån på sista kontrollen och slår väl alla rekord i längd och vikt tänker jag:
10,395g och 72cm... Ligger nästan på +3SD, men följer sin kurva fint. Och hon var ju inte liten som nyfödd heller med sina 4580g och 55cm. Hon blir väl som bägge sina föräldrar: över 180 som vuxen, tänker jag! Stor och starkt tjej helt enkelt!

Fast just nu är hon sjuk och inte alls "rolig". Feber och ont i halsen(vad jag tror iaf)ledsen mest hela tiden. Har de senaste 3 nätterna vaknat varje halvtimme, och kan inte äta mat, har fått börja med ersättning igen, utöver amningen. Stackars lilla snuttan!
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Vad härligt det låter :love: !

Min "lille" kille var 6,9 kg på 2-månaderskollen, en till tungviktare-to-be :) ! Startade iofs från 4,3 kg och 52 cm!

Äter som en häst så mamma har tappat en hel del kilon fast jag tycker att jag äter heeela tiden.
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Det är väl skönt att bli av med de där extra kilona? Jag trodde jag skulle vara tillbaks på "ursprungsvikten" vid det här laget (snart är Alma 6 mån) men icke... 12kg kvar, gick upp 25 totalt... *suck*

Vi var på kalas häromdagen, och Alma var ungefär lika stor som några andras 15 mån dotter! :crazy:
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

nordsvensken Det är väl skönt att bli av med de där extra kilona? QUOTE skrev:
Ja och nä...jag gick bara upp ca 10 kilo och de hade jag i princip tappat då jag kom hem från BB. Nu hade jag nog en 5-10 kilos övervikt från början också, och det är ju dom som bebis "ätit upp" nu, men jag skulle ha velat gå ner i vikt mera kontrollerat, nu har de bara rasat på nån vecka och musklerna har också försvunnit då jag inte kunnat motionera pga diverse krämpor :crazy: . Så det är litet blandade känslor. Fast viktigast är ju att babyn mår bra :) .
 
Sv: Välbyggd stadig bebis! *skryt skryt*

Tack för alla svar! Kul att så många skrivit :)

Om en vecka är det dags för sexmånaderskontrollen. Vet inte riktigt vad de gör då, ska ju träffa läkaren igen. Får väl återkomma med rapport efter den 10/10 när vi varit där.

Idag var vi på babysimningen för andra gången och han älskade det idag med! :love:

Har köpt några olika matburkar idag, ska testa någon imorgon och se om han kan tänkas gilla nån sort i alla fall. Kanske de minsta burkarna är för släta? Han får ju hemlagat och mixat och det är ju småbitar med ibland. Han äter även riskorn och små äpplebitar som vi pelar loss till honom. Han ser så otroligt underbar ut när han tuggar så noggrannt! Man bara dööööör! :love:

Har precis lagt guldklimpen och är rätt trött själv, så jag orkar inte skriva mer. Ha en skön kväll allesammans!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp