Välja hur man vill ha sitt hästeri

whattodo

Trådstartare
Jag har ett problem. Jag har idag två hästar, en som är min egen och en som jag har på foder. Min är en islandshäst som gått femgång och T2 med hyfsade resultat, men han är ganska gammal och kommer inte att nå längre. Jag har tänkt åka ut på några lokalklubbstävlingar med honom i år bara för att han tycker att det är kul att få komma ut och tävla, och för att jag ska ha något att träna för och jobba mot. Jag är nämligen den typen av ryttare, som tycker att det är jättekul att träna om jag har ett mål. Har jag inte det så har jag knappt motivation att rida ut i skogen och mysa ens. Jag är också en tävlingsmänniska och har i många år sagt att utan tävlingar skulle jag inte rida alls. Att bara lalla i skogen och träna för skojs skull är inte min grej, alls.

Min andra häst är en storhäst som jag har på foder. Med den har jag tränat (och klubbtävlat) både lite hoppning och lite dressyr. Det är en jättetrevlig häst som jag gillar att arbeta med, men den ska inte tävlas på högre nivå än klubbtävlingar längre vilket gör att jag inte riktigt har "drivet" för att träna och satsa mer ambitiöst. Det är också ett par saker i hanteringen som gör att det inte är helt "rätt" häst. Jag, som inte skulle rida alls om jag inte fick tävla, står alltså med två icke tävlingshästar... Varken ekonomiskt eller tidsmässigt utrymme finns för ytterligare en häst som det är nu. Ekonomiskt går det precis runt nu, givetvis finns det en lösning om dyra veterinärräkningar dyker upp, men annars är det tight. Tidsmässigt är det ändå bättre, men med tanke på att jag försöker hitta ett okej extrajobb för att finansiera hästarna så kommer jag inte ha tid med tre hästar om/när jag hittar det jobbet.

Så vad ska jag göra? Jag vill ju träna och tävla och satsa, men det kan jag inte med de här hästarna. Det ska vara kul att ha häst med tanke på alla pengar man lägger ut, och visst är det kul och jag tycker otroligt mycket om mina hästar, men jag kan inte göra det som jag tycker är allra roligast, alltså att tävla.

Foderhästen kan jag förstås lämna tillbaka när kontraktet går ut om några månader. Det känns tråkigt, eftersom det är en häst jag tycker väldigt mycket om och trivs bra ihop med, men samtidigt når den inte upp till mina "krav" och det känns som att vi redan börjar bli "färdiga" med varandra. På så sätt känns det ändå okej, men lite elakt mot hästen... Samtidigt dom det förstås inte är snällt att ha den kvar bara för att jag tycker om den, men inte kan uppnå mina mål med den. Då får den ingen rättvis träning, känner jag.

Min häst däremot har jag haft i många år och han är min bästa vän. Jag hade en period då jag tänkte sälja, men det känns så fel att tänka tanken att vara utan honom. Vi har ett "speciellt band" som jag inte vill bryta bara för att få en tävlingshäst. Han har också viss skadehistorik och skulle därför inte kunna säljas för något vidare högt belopp, så att sälja honom och istället köpa en tävlingshäst för pengarna är inte ett alternativ.Att jag sedan har ganska höga önskemål på nästa häst gör ju också att den blir ganska mycket dyrare än min nuvarande häst.

Om jag hittar ett extrajobb så behöver jag inte oroa mig för det ekonomiska. Det skulle såklart underlätta, men för att kunna spara ihop till drömhästen skulle jag behöva jobba väldigt mycket och spara väldigt länge... Den typen av islandshästar lånas heller inte ut på foder, är min erfarenhet. Kort sagt, jag har ingen aning om hur jag ska göra för att kunna hålla på med det jag vill!

Om ni har några tankar och råd på hur jag ska gå tillväga, så dela gärna med er! Jag tar tacksamt emot (och behöver!) alla tankar.
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Spelar det någon roll vilken gren du tävlar inom?

Din egen häst kan du ju lära vad du vill och då öppnar sig ju nya områden där ni kanske kan hävda er bättre. Trail är ju poppis nu tex.

Storhästen är nog bäst att lämna tillbaka, det finns ju många som vill låna ut jättefina hästar just för att de ska tävla och klättra i klasserna. Det du kan göra medan du har kvar honom är ju att slipa så mycket som möjligt på den nivå du kan tävla på. Ju bättre resultat du får desto bättre referens till nästa projekt tänker jag.
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Nja, t.ex. Trail och Trec verkar skoj bara "för kul", men ska jag satsa mer seriöst på träningen (vilket jag ju vill) så är det inom hoppning, dressyr eller i islandshästgrenar.

Den stora har du rätt i, vi kan ju alltid försöka göra det perfekt på klubbnivå så länge! Det gick liksom snabbare än jag hade räknat med att komma dit vi är nu, jag hade räknat med att det skulle ta längre tid... Men nu gjorde det inte det, så lämna tillbaka är kanske det bästa.
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Om islänningen är snäll och go för övrigt kanske det går att hitta nån som vill byt/låna ett tag. Nån som har en häst med mer kapacitet, men just nu mest vill lufsa i skogen, tex mammaledig, student. Lite äta kakan och ha den kvar samtidigt.
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Ja, det har jag funderat på. Han är väldigt snäll och mysig, orädd för det mesta och känns väldigt trygg att rida. Samtidigt kräver han "rätt" ryttare, annars är han bara tjurig och tråkig. Så för att ett byte skulle fungera skulle det krävas att människan med hästen med kapacitet är "rätt" människa för min häst. Oddsen är små, men visst kan det fungera!
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Jag skulle lämna tillbaka foderhästen, leta efter ett extrajobb och spara pengar som tusan för att köpa en tävlingshäst.
Under tiden du står med bara islänningen får du försöka hitta nya utmaningar med honom :)

Å med alla pengar du sparar på att inte ha storhästen så behövs det ju inte jättemånga 1000-lappar från ett extrajobb för att ganska fort kunna spara ihop en skaplig summa att köpa en fin häst för :)
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Fast lång tid tar det ändå :crazy:
Jag räknar kallt med att behöva lägga minst 70, oavsett om jag väljer islandshäst eller storhäst. Det betyder att jag behöver spara drygt 5800 i månaden för att ha råd att köpa efter ett år :crazy: Och jag vet av erfarenhet att jag tappar sugen helt på ridning och träning om jag inte har något att jobba mot så att säga.

Visserligen är ett av mina favoritcitat "Never give up on a dream just because of the time it will take to accomplish it. The time will pass anyway" av Earl Nightingale. Och så är det ju, även om jag behöver spara i 3-4 år för att kunna köpa drömhästen så kommer ju de 3-4 åren gå oavsett hur jag gör. Men då är jag rädd att jag tappar helt lusten och viljan att satsa på en häst på det sättet, och nu när jag är "mitt i det" så vet jag ju också att det är just rida och tävla jag vill göra. Svårt! :crazy:
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Men en stor häst borde ju kosta minst 3000kr/mån att hålla, antagligen mer och säger vi att du behöver spara 1 år så är det ju bara 2800kr/mån som du behöver få in via ett extrajobb.
För att få ihop 2800kr behöver du ju inte jobba så många timmar/månad.
De pengar du idag lägger på träning/tävling kan du väl fortsätta lägga på det och underhålla din islänning?
Det är ju iaf någon träning istället för bara planlöst skogsluffande.
Vill du att det ska gå fortare så försöker du jobba lite mer?
Jag vet inte hur du jobbar idag men om du bara har 1 häst kanske du kan jobba ytterligare lite extra och få ihop fler slantar?
Har du saker som du faktiskt inte måste ha som du kan sälja av?
Spara alla mynt, hoppa över att dricka läsk eller äta pizza eller vad du nu har för last för att snabbare få ihop ett startkapital till en trevlig tävlingshäst?

Satsa på att rensa ur garderoberna, förrådet, sadelkammaren och sälj allt du inte använder och behöver.
Även om det är en tröja du kan få 10kr för så ska du se att många bäckar små snabbt är till en stor å!

Det är ofta kämpigt och kan ta lång tid att nå sina mål, men någon gång lär du ju börja om du ska komma fram :)
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Du har helt rätt egentligen!
Tyvärr (eller ja, missförstå mig rätt) så kostar storhästen långt under 3000/månad. Han kostar bara boende 1000 kr inklusive all mat han behöver, och så skoning varannan månad. Inte så värst mycket mer. Men visst är det pengar jag absolut ska lägga undan till tävlingshästen när han har åkt hem! Det är några månader kvar tills dess.
Jag har inte mycket stall/hästsaker av värde som inte används, och de få saker jag har är sånt som skulle kunna komma väl till pass för den framtida tävlingshästen. Det känns dumt att sälja saker för att sedan behöva köpa dem nya när jag har hästen :crazy: Garderob och förråd skulle förstås däremot kunna få en genomgång.
Som sagt, du har helt rätt egentligen. Även om summorna var för sig är småpengar så blir det ju en del tillsammans!
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

WTF!?!?! Lever din häst på luft? Å skor ngn gratis? *avis*
Inte ens min islänning är så billig i drift trots att jag har minimal stallhyra..

Ja alltså det är så himla enkelt att tänka att saker kostar bara 20 kr eller 50 kr men tillräckligt många såna små summor blir som sagt ganska mkt pengar oavsett om det handlar om att hoppa över en pizza eller sälja en tröja som inte används.

Annars är det väl det vanliga se över om det går att kapa onödiga kostnader någonstans :)

Hoppas du lyckas för det är underbart att kunna köpa den häst man vill ha!
Jag har också en islänning sen tidigare som iof skulle vara en fin tävlingshäst om jag bara vore intresserad av att tävla i islandsridning :cool:
Men nu är jag inte det och i slutet på sommaren köpte jag en till häst men en storhäst som ska bli min tävlingshäst :)
Jag tappar också precis all motiavtion om jag inte får träna och tävla lite grann iaf..
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Haha, nej, han lever inte på luft (men han skulle nog nästan kunna, lättfödd som han är!) men däremot lever han hos en snäll bonde som slår eget hö och knappt tar betalt alls för själva stallhyran. Beror kanske på var man bor också, förstås. Här är stallen överlag ganska billiga :) Kanske skrev otydligt men skoningen kommer utöver, det är inte så farligt det heller men visst kostar den en del.

Ja, jag får bli stenhård mot mig själv nu med absolut köpstopp om det inte är något riktigt nödvändigt och sälja allt jag kan. Synd bara att det dyraste (sadel, bil, hästtransport etc.) är sådant jag ju faktiskt behöver, annars hade jag haft den där hästen hyfsat snart!

Vad härligt för dig att ha precis den hästen du vill ha! Visst är det jobbigt det där, motivationer försvinner direkt om man inte har något "ordentligt" att jobba för. Jag är grymt imponerad av alla skogsmulleryttare som är lika glada i att rida ut i skogen, i ösregn eller gassande sol eller snöstorm och 20 minus, år efter år, och på sin höjd rider för tränare en gång varannan månad. Jag skulle aldrig ha tålamodet! :eek:
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Jo tänk om man sålde bil, släp, alla sadlar osv då skulle man ju ha hur mkt pengar som helst!
Tänk om man inte hade hästarna, jag skulle kunna åka utomlands på solsemester varje månad!

Nu vet jag ju inte vad du har för grejer, men kan du byta bil och släp till ngt billigare så du får pengar emellan men fortfarande har det du behöver?

Jag förstår mig inte heller på såna skogsmulleryttare som är ute i alla väder och verkar älska det och sällan/aldrig tränar.
Men å andra sidan tror jag inte de är så intresserade av träning och tävling heller utan tycker att njuta med hästen i naturen är det bästa som finns.
 
Sv: Välja hur man vill ha sitt hästeri

Visst är man galen! Mina hästar tillsammans kostar mig alla gånger en weekendresa varje månad, det är ju faktiskt helt sjukt! Men lätt värt det, förutsatt att man har rätt häst...

Skulle jag byta ner mig med bil eller transport skulle jag få riktiga skitgrejer, de jag har nu är liksom på nivån "okej men inte mer" och lägre än så kan jag inte gå. Däremot har jag flyttat närmre stallet nyligen, så när våren kommer kan jag cykla dit och spara en hel del bensinpengar :banana: Jämfört med förra sommaren (ca 5 mil/dag, 5-6 dagar/vecka) kommer jag spara drygt 1500 i månaden under sommarmånaderna.

Ja, skogsmulleryttarna tycker alldeles säkert att det är underbart att rida ut och ha det mysigt med sin häst, och det är mest det jag inte fattar och är väldigt imponerad av. Jag kan omöjligt plocka fram motivation till att bara rida ut, helt utan ambitioner, månad efter månad efter månad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 282
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 500
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 095
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp