Välkänd tränare med bristfällig hästhållning. Hade ni fortsatt rida där ändå?

Pyttestor

Trådstartare
Välkänd tränare/utbildare inom häst, har egen verksamhet, erbjuder träningar, läger, inridning m.m. Inget ont om just det men... Hästarna i verksamheten och deras utrustning är under all kritik 😕 takformade, muskelfattiga ryggar, sår efter sadelgjord (sett på minst 4 hästar 😕), skitig, styv utrustning, schabrak ingrodda med svett.
Denna person är sertifierad och godkänd för verksamhet, för mig är det big nono.
Men jag kanske bara är känslig. Men jag slutade rida där direkt då jag upptäckte detta. Hur skulle ni ha agerat? Skulle ni påpekat bristerna? Det är ju ändå en auktoritet vi pratar om, tyvärr. Hen ska ju vara en förebild men blev både ledsen och beklämd över hästarnas tillstånd 😕
 
Påpeka det för personen i fråga lär inte leda någon vart men jag hade inte ridit där och påpekat min upplevelse för alla som ville lyssna, det är enda sättet att så småningom få bort "förebild-stämpeln". Jag hade även skickat en blänkare till länsstyrelsen så de kan göra en tillsyn.
 
Jag tycker att du borde höra av dig till Länsstyrelsen så de får göra tillsyn. Berätta för dem vad det är du har sett/upplevt så att de vet vad de ska kolla efter när de gör tillsyn.
 
Välkänd tränare/utbildare inom häst, har egen verksamhet, erbjuder träningar, läger, inridning m.m. Inget ont om just det men... Hästarna i verksamheten och deras utrustning är under all kritik 😕 takformade, muskelfattiga ryggar, sår efter sadelgjord (sett på minst 4 hästar 😕), skitig, styv utrustning, schabrak ingrodda med svett.
Denna person är sertifierad och godkänd för verksamhet, för mig är det big nono.
Men jag kanske bara är känslig. Men jag slutade rida där direkt då jag upptäckte detta. Hur skulle ni ha agerat? Skulle ni påpekat bristerna? Det är ju ändå en auktoritet vi pratar om, tyvärr. Hen ska ju vara en förebild men blev både ledsen och beklämd över hästarnas tillstånd 😕
Hur mycket har du ridit där och hur väl känner du hen? Hade jag god insikt och kännt hen hade jag frågat lite kring det du upplever som dåligt.
Har det varit bra och sen blivit sämre eller var det dåligt när du började rida där.?
Det är snodd på gränsen det du skriver. Tex styv ridutrustning : mina träns blir ju styva direkt i kylan när de hängt ute en stund, Muskelfattiga ryggar: pratar vi om alla hästar, är det pga dålig ridning eller dåligt med foder hur menar du?
Sår efter sadelgjordar inte bra men bara för nån dag sen la en här på buke upp om hur den nya gjorden gav skav .
Jag hade hört mig lite för innan jag anmälde och även göra en tidsbild. Har det kommit plötsligt, upplever andra likadant?
 
Jag hade anmält till länsstyrelsen. Och jag skulle inte vilja rida på hästar som är i dåligt skick.
 
Välkänd tränare/utbildare inom häst, har egen verksamhet, erbjuder träningar, läger, inridning m.m. Inget ont om just det men... Hästarna i verksamheten och deras utrustning är under all kritik 😕 takformade, muskelfattiga ryggar, sår efter sadelgjord (sett på minst 4 hästar 😕), skitig, styv utrustning, schabrak ingrodda med svett.
Denna person är sertifierad och godkänd för verksamhet, för mig är det big nono.
Men jag kanske bara är känslig. Men jag slutade rida där direkt då jag upptäckte detta. Hur skulle ni ha agerat? Skulle ni påpekat bristerna? Det är ju ändå en auktoritet vi pratar om, tyvärr. Hen ska ju vara en förebild men blev både ledsen och beklämd över hästarnas tillstånd 😕

Man stöttar inte en verksamhet som inte sköts ordentligt. Ta upp det med tränaren. Anmäl om det är på den nivån.

Smutsiga schabrak har nog de flesta ibland. Däremot är skav på hästar och väldigt tunna hästar inte acceptabelt.

Men fråga tränaren, både frågor kring hästarnas foder/skötsel, och om det brister i skötseln av utrustning. Om man bara slutar utan att säga varför så händer antagligen inte så mycket.
 
Absolut inte. Jag begriper faktiskt inte att folk är så flata. Jag vet en verksamhet där tränaren är mkt omtyckt trots mögligt hö, inget, lr smutsigt vatten, flera hästar som har sån värk i ryggen att man får binda fast dom när de ska sadlas och hugger åt de som ska sitta upp, sår, etc. De bara köper att det är så. Märkligt.
 
Absolut inte. Jag begriper faktiskt inte att folk är så flata. Jag vet en verksamhet där tränaren är mkt omtyckt trots mögligt hö, inget, lr smutsigt vatten, flera hästar som har sån värk i ryggen att man får binda fast dom när de ska sadlas och hugger åt de som ska sitta upp, sår, etc. De bara köper att det är så. Märkligt.
Hoppas du anmält till lst, för det där låter inte bra :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp