Välvårdade händer?

bettysmatte

Trådstartare
Mina händer ser rätt hemska ut....:cautious: Sedan hästen behövde barfotaboots i höstas har mina händer verkligen fått ta stryk. Bootsen ska på och av varje dag. Smuts (lera), vatten och sträv hård kardborre sliter på huden. Jag blir torr och fnasig och tycker att jag ser smutsig ut jämt hur mycket jag än tvättar mig. Just ikväll ser händerna ändå rätt okej ut, men då har jag först legat i ett bad och sedan använt fotfilen på de värsta områdena innan jag smörjde med hudkräm (cano-derm). Vad har ni för bra knep för att hålla händerna i hyfsat skick? Jag är inte speciellt förtjust i att försöka göra saker med handskar på, så jag tror tyvärr att det går bort....
 
Jag har använt ansiktskräm bl a. Tyckte den gav bättre resultat än handkräm. Passar även på att göra in händerna när jag putsar och smörjer sadel. Man blir så mjuk och go då 😊
 
Mina händer ser rätt hemska ut....:cautious: Sedan hästen behövde barfotaboots i höstas har mina händer verkligen fått ta stryk. Bootsen ska på och av varje dag. Smuts (lera), vatten och sträv hård kardborre sliter på huden. Jag blir torr och fnasig och tycker att jag ser smutsig ut jämt hur mycket jag än tvättar mig. Just ikväll ser händerna ändå rätt okej ut, men då har jag först legat i ett bad och sedan använt fotfilen på de värsta områdena innan jag smörjde med hudkräm (cano-derm). Vad har ni för bra knep för att hålla händerna i hyfsat skick? Jag är inte speciellt förtjust i att försöka göra saker med handskar på, så jag tror tyvärr att det går bort....
L'Occtiane One Minute Hand Scrub tycker jag är fantastisk. Händerna blir supermjuka.
 
Jag har provat olika handkrämer, nu på vintern behöver jag något fetare än på sommaren.
Jag brukar också ha något mörkt nagellack så sorgkanterna på naglarna inte syns.
 
Försök hitta någon typ av handskar som du kan använda ändå. Det är stor(!) skillnad på att försöka med vanliga, värmande handskar eller ridhandskar och att ha riktiga arbetshandskar. Arbetshandskar i bra modell sitter tight och gör att du har lika bra känsel och kontroll på vad händerna pysslar med som om du är utan, men skyddar. Jag själv tvingades använda det för att mina händer var så som du beskriver dina. Det tog en dag eller två att vänja sig, men mina händer återhämtade sig så snabbt att det blev tveklöst värt det. Dessutom blev handskarna bekvämare när mina händer inte längre var jättekonstiga pga att huden mådde så dåligt.

Jag tänker alltså på handskar i den här stilen:
38-2607_xl_1.jpg


Det enda som faktiskt gör skillnad annars är när jag dricker mycket vatten, håller händerna varma och smörjer med en jättefet handkräm som har vit och orange tub :p Minns inte vad den heter, men gick in på apoteket och bad om den fetaste, mest effektiva kräm de hade.
 
O'Keeffes working hands och andra alternativ som lämnar en skyddande hinna efter användning. Helosan + bomullsvantar om natten. Eller Canoderm o liknande.

Elizabeth Arden 8h cream.
Ringblommesalva.
Kådsalva.
= småsår, sprickor och allsköns elände.

Smörj efter VARJE kontakt med vatten. Håll dig torr och varm. Försök ha vinyl-/latexhandske om det kan vara ett bra mellanting där arbetshandske o dyl är för insensitivt.

Provade själv en "omstart" av händerna med exfolieringsmask för fötterna. En upplevelse i sig. Oklart om det var värt det.

MVH,
risiga framtassar
 
Undvika vatten (har vattentäta handskar i stallet när krubbor och annat skuras). Handskar på. Fila i duschen. Nagelbandsolja och handkräm så ofta det bara går.

Sedan offrar jag händerna för hästens behandlingar. Självsprickor som blöder direkt 🙈
 
Försök hitta någon typ av handskar som du kan använda ändå. Det är stor(!) skillnad på att försöka med vanliga, värmande handskar eller ridhandskar och att ha riktiga arbetshandskar. Arbetshandskar i bra modell sitter tight och gör att du har lika bra känsel och kontroll på vad händerna pysslar med som om du är utan, men skyddar. Jag själv tvingades använda det för att mina händer var så som du beskriver dina. Det tog en dag eller två att vänja sig, men mina händer återhämtade sig så snabbt att det blev tveklöst värt det. Dessutom blev handskarna bekvämare när mina händer inte längre var jättekonstiga pga att huden mådde så dåligt.

Jag tänker alltså på handskar i den här stilen:
38-2607_xl_1.jpg


Det enda som faktiskt gör skillnad annars är när jag dricker mycket vatten, håller händerna varma och smörjer med en jättefet handkräm som har vit och orange tub :p Minns inte vad den heter, men gick in på apoteket och bad om den fetaste, mest effektiva kräm de hade.
Håller med. Jag hade alltid montagehandskar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp