Värdeavi från Folks(k)am

Hej.

Har fått en värdeavi att lösa in och är lite osäker på kostnaden. Det står "Inlösen kan även göras kostnadsfritt, vid insättning på konto, hos Swedbank eller Sparbankens bankkontor".

Folksam som har skickat avin hävdar att det skall vara kostnadsfritt att få pengarna om man går till Nordea (min bank) och sätter in pengarna. Jag tolkar texten på värdeavin som att det är specifikt Swedbank jag måste gå till.

Hur ligger det till egentligen?

Och i övrigt; diss till Folks(k)am som har ändrat sina rutiner och nu skickar ut värdeavi istället för att sätta in pengar på kontot. Deras anledning? "Det är för att säkerställa att det verkligen är rätt mottagare som får pengarna". Hur det nu kan vara säkrare med en värdeavi i brevlådan än att sätta in pengarna direkt på ens personkonto är dock för mig en gåta, men men..
Hur gjorde du när du ansökte om utbetalningen? Uppgav du ett kontonr på Swedbank dit de kan skicka pengarna? Enligt Folksams hemsida (om den nu inte är för gammal) är det så man gör.
 
Hur gjorde du när du ansökte om utbetalningen? Uppgav du ett kontonr på Swedbank dit de kan skicka pengarna? Enligt Folksams hemsida (om den nu inte är för gammal) är det så man gör.

Dom har fått kontonr tidigare. Enligt handläggaren så spelar det ingen roll på grund av deras nya policy sedan en månad tillbaka då dom oavsett skickar ut värdeavi. Swedbanks register har kontonr sedan tidigare.
 
Jaha, var på Nordea med värdeavin. Dom skulle ha 50(!) kr för att lösa in den, alternativt så kunde man sätta in pengarna på kontot gratis men det skulle ta 4 arbetsdagar. Alltså..

Slutade med att vi tog ut pengarna på Ica istället, det kostade ju "bara" 30 kr. Folksam fick sig ett fint samtal också och dom lovade att sätta in 30 kr på personkontot. Fånigt egentligen, men rätt skall vara rätt. :cool:

Fan vad trött jag blir, både på Folksam och Nordea. Och kombinationen är ju bara äcklig.
 
Jaha, var på Nordea med värdeavin. Dom skulle ha 50(!) kr för att lösa in den, alternativt så kunde man sätta in pengarna på kontot gratis men det skulle ta 4 arbetsdagar. Alltså..

Slutade med att vi tog ut pengarna på Ica istället, det kostade ju "bara" 30 kr. Folksam fick sig ett fint samtal också och dom lovade att sätta in 30 kr på personkontot. Fånigt egentligen, men rätt skall vara rätt. :cool:

Fan vad trött jag blir, både på Folksam och Nordea. Och kombinationen är ju bara äcklig.
har du ingen Swedbank där du bor?
 
Jag förstår att du ser det som en principsak. Men lättast borde ju vara att sätta in pengarna på ett konto som du kan ta ut pengar ifrån i automat om du nu har massor med banker tillgängliga.

Men det tar ju 4 arbetsdagar? Pengarna är som ersättning för en mobiltelefon och den skulle hämtas idag. Självklart är det en principsak! Jag skall inte behöva välja mellan att betala för att få mina pengar, alternativt åka runt halva staden för att kunna ta ut dom. :crazy:
 
Men det tar ju 4 arbetsdagar? Pengarna är som ersättning för en mobiltelefon och den skulle hämtas idag. Självklart är det en principsak! Jag skall inte behöva välja mellan att betala för att få mina pengar, alternativt åka runt halva staden för att kunna ta ut dom. :crazy:

Även när de gör en utbetalning direkt från Folksam (dvs mellan banker) så tar det ganska många arbetsdagar (5 för mig).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp