Värdeavi från Folks(k)am

californication

Trådstartare
Hej.

Har fått en värdeavi att lösa in och är lite osäker på kostnaden. Det står "Inlösen kan även göras kostnadsfritt, vid insättning på konto, hos Swedbank eller Sparbankens bankkontor".

Folksam som har skickat avin hävdar att det skall vara kostnadsfritt att få pengarna om man går till Nordea (min bank) och sätter in pengarna. Jag tolkar texten på värdeavin som att det är specifikt Swedbank jag måste gå till.

Hur ligger det till egentligen?

Och i övrigt; diss till Folks(k)am som har ändrat sina rutiner och nu skickar ut värdeavi istället för att sätta in pengar på kontot. Deras anledning? "Det är för att säkerställa att det verkligen är rätt mottagare som får pengarna". Hur det nu kan vara säkrare med en värdeavi i brevlådan än att sätta in pengarna direkt på ens personkonto är dock för mig en gåta, men men..
 
Jag tolkar texten att man från Swedbank eller Sparbank kan sätta in pengarna på valfritt bankkonto i vilken bank som helst. MEN du kan inte gå till Nordea och sätta in pengarna på konto utan kostnad.
 
Jag tror att det är själva insättningen som är den springande punkten oavsett nämnda banker. Dvs försöker du bara lösa in checken för att få pengen i handen så kostar det dig pengar. Inte om du först gör en insättning.
 
Och i övrigt; diss till Folks(k)am som har ändrat sina rutiner och nu skickar ut värdeavi istället för att sätta in pengar på kontot. Deras anledning? "Det är för att säkerställa att det verkligen är rätt mottagare som får pengarna". Hur det nu kan vara säkrare med en värdeavi i brevlådan än att sätta in pengarna direkt på ens personkonto är dock för mig en gåta, men men..

Jag gick en utbetalning från dom förra veckan till mitt konto (personskada olycksfall), så helt verkar dom inte ha slutat med det.
 
Jag gick en utbetalning från dom förra veckan till mitt konto (personskada olycksfall), så helt verkar dom inte ha slutat med det.

Men suck. Enligt dom själva så är deras policy sen lite mer än en månad tillbaka att det alltid skall skickas ut värdeavier. Vilka troll dom är.
 
Hej.

Har fått en värdeavi att lösa in och är lite osäker på kostnaden. Det står "Inlösen kan även göras kostnadsfritt, vid insättning på konto, hos Swedbank eller Sparbankens bankkontor".

Folksam som har skickat avin hävdar att det skall vara kostnadsfritt att få pengarna om man går till Nordea (min bank) och sätter in pengarna. Jag tolkar texten på värdeavin som att det är specifikt Swedbank jag måste gå till.

Hur ligger det till egentligen?

Och i övrigt; diss till Folks(k)am som har ändrat sina rutiner och nu skickar ut värdeavi istället för att sätta in pengar på kontot. Deras anledning? "Det är för att säkerställa att det verkligen är rätt mottagare som får pengarna". Hur det nu kan vara säkrare med en värdeavi i brevlådan än att sätta in pengarna direkt på ens personkonto är dock för mig en gåta, men men..
Jo, du ska kunna gå till ditt eget bankkontor (Nordea) och sätta in pengarna kostnadsfritt. Hade du endast kunnat lösa in pengarna hos Swedbank så skulle det inte ha varit ett komma mellan konto och hos.
 
Jo, du ska kunna gå till ditt eget bankkontor (Nordea) och sätta in pengarna kostnadsfritt. Hade du endast kunnat lösa in pengarna hos Swedbank så skulle det inte ha varit ett komma mellan konto och hos.

Nej, det är kostnadsfritt hos Swedbank, om man sätter in pengarna på konto.

Antagligen så kommer de att kräva att man har ett Swedbank-konto, men det behöver inte vara så illa.
 
Sist jag löste in en värdeavi så stod det likadant på den men jag kunde lösa in den hos min egen bank (som inte är swedban/sparbanken) och få pengarna på mitt konto avgiftsfritt. Gick till swedbank först eftersom det stod det på avin men dom skickade iväg mig till min bank i stället så jag vet inte varför det står just swedbank/sparbanken.
 
Nu vet jag inte hur det fungerar i verkligheten, men läser man texten bokstavstroget så är det kostnadsfritt att

1. Sätta in pengarna på ett konto (valfri bank till valfritt konto)
2. Lösa in (kontant) på Swedbank
3. Lösa in (kontant) på Sparbankskontor
 
När jag fick en utbetalningsavi från försäkringsbolag så stod det Swedbank på den men jag gick till min egen bank och satte in på mitt konto. Kostade inget.
Brukar vara gratis att sätta in såna på konto oavsett bank. Gå till din bank och fråga...?
 
Och om posten delar ut avin till fel adress? Sånt händer oftare än att något försäkringsbolag betalar till fel konto. Du ska kunna gå till vilken bank som helst, de löser in avin och sätter in pengarna på ditt konto. Sen kan du ta ut dem 2 minuter senare om du vill (om banken hanterar kontanter).
 
Och om posten delar ut avin till fel adress?
Det står ju personnummer, namn och mottagarens adress på avin. Tror inte Kalle Karlsson kan gå till banken och lösa in en avi som står i Nisse Nilssons namn + personnummer.

Nu var det länge sen jag löste in en sån avi men jag fick nog visa id-kort också, fastän jag satte in allt på eget konto. Minns inte riktigt, brukar ta fram id automatiskt. :cautious:
 
Det står ju personnummer, namn och mottagarens adress på avin. Tror inte Kalle Karlsson kan gå till banken och lösa in en avi som står i Nisse Nilssons namn + personnummer.

Nu var det länge sen jag löste in en sån avi men jag fick nog visa id-kort också, fastän jag satte in allt på eget konto. Minns inte riktigt, brukar ta fram id automatiskt. :cautious:

De ska kräva ID.
 
Jag tolkar det som att Folksam har ett samarbete med Swedbank & Sparbankerna så att om man har konto där kan de göra utbetalningen dit, kostnadsfritt, istället för att skicka ut en värdeavi.
 
Hej.

Har fått en värdeavi att lösa in och är lite osäker på kostnaden. Det står "Inlösen kan även göras kostnadsfritt, vid insättning på konto, hos Swedbank eller Sparbankens bankkontor".

Folksam som har skickat avin hävdar att det skall vara kostnadsfritt att få pengarna om man går till Nordea (min bank) och sätter in pengarna. Jag tolkar texten på värdeavin som att det är specifikt Swedbank jag måste gå till.

Hur ligger det till egentligen?

Och i övrigt; diss till Folks(k)am som har ändrat sina rutiner och nu skickar ut värdeavi istället för att sätta in pengar på kontot. Deras anledning? "Det är för att säkerställa att det verkligen är rätt mottagare som får pengarna". Hur det nu kan vara säkrare med en värdeavi i brevlådan än att sätta in pengarna direkt på ens personkonto är dock för mig en gåta, men men..

Jag tolkar texten som att man kan sätta in på vilket konto som helst på vilken bank som helst och att på Swedbank eller Sparbanken (är inte de samma numera?) kan man antagligen också få pengarna i näven.
Jag uppfattar inte kommateringen som parentetisk. Men den går absolut att uppfatta så.

Själv löste jag ut pengar på Willys när jag handlade (inte från Folksam, det var återbetalning av felaktigt utrkävd TV-avgift) och det kostade ca 30kr.
 
Hej.

Har fått en värdeavi att lösa in och är lite osäker på kostnaden. Det står "Inlösen kan även göras kostnadsfritt, vid insättning på konto, hos Swedbank eller Sparbankens bankkontor".

Folksam som har skickat avin hävdar att det skall vara kostnadsfritt att få pengarna om man går till Nordea (min bank) och sätter in pengarna. Jag tolkar texten på värdeavin som att det är specifikt Swedbank jag måste gå till.

Hur ligger det till egentligen?

Och i övrigt; diss till Folks(k)am som har ändrat sina rutiner och nu skickar ut värdeavi istället för att sätta in pengar på kontot. Deras anledning? "Det är för att säkerställa att det verkligen är rätt mottagare som får pengarna". Hur det nu kan vara säkrare med en värdeavi i brevlådan än att sätta in pengarna direkt på ens personkonto är dock för mig en gåta, men men..

Så osmidigt. Jag fick pengar tillbaka på hundförsäkringen därifrån 17 juli in på mitt konto.Verkar ju väldigt osmidigt om man ska behöva gå till bank för att få sina pengar.
 
Och om posten delar ut avin till fel adress? Sånt händer oftare än att något försäkringsbolag betalar till fel konto.

Ja, tyvärr bor vi dessutom i ett område där post ofta kommer på villovägar. Var bara några veckor sedan som jag och sambon hittade en säck med stulen post. Att beställa något som levereras till brevlådan är långt ifrån säkert här, man kan aldrig vara säker på att det kommer fram. För även om dom kanske inte kan hämta ut pengarna med avin så är det ju jävligt tråkigt för oss som kanske inte får pengarna för att avin aldrig kommer fram. Det känns så jävla tragiskt att ett stort försäkringsbolag som Folksam tar 13 kliv tillbaka. :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp