Världsettan vill inte släppa hatten: ”Kan vara förebilder ändå”

Hattstormen som blossade upp i sociala medier efter att världseliten i dressyr, inklusive svenska landslaget, skickade in en skrivelse till FEI om att få behålla hatten kan nu få nytt bränsle. Världsettan i dressyr, Isabelle Werth, gör nu en sista vädjan och menar att "förebildsargumentet" är rena "hittepå-argumentet".
 
Lite intressant att just valfriheten är så viktig i just frågan om hatt/hjälm. När argumentet i många andra frågor kring just utrustning på tävling i dressyr är att "alla ska ha samma för att alla ska ha samma förutsättningar" eller "det är en del av tävlingsmomentet att kunna utföra moment med grejen Y". Jag menar inte att dra igång nån diskussion kring andra frågor här, men höjer lite på ögonbrynen åt argumentet..
 
Äh de kan väl sätta hjälmkrav så blir det lika för alla oavsett. Börjar bli lite tjatigt nu, någon förändring måste ske för visst om de behåller hatten nu men va händer sen när nya ryttare vuxit upp och kommit upp i klasserna blir de lika livat då när det vankas hjälmkrav igen.
Det går att rida bra med hjälm också och det finns snygga ventilerade hjälmar nuförtiden också.
 
Äh de kan väl sätta hjälmkrav så blir det lika för alla oavsett. Börjar bli lite tjatigt nu, någon förändring måste ske för visst om de behåller hatten nu men va händer sen när nya ryttare vuxit upp och kommit upp i klasserna blir de lika livat då när det vankas hjälmkrav igen.
Det går att rida bra med hjälm också och det finns snygga ventilerade hjälmar nuförtiden också.
Fast med tanke på olycksstatistiken på tävling vs på träning så känns det ändå som att man börjar lite i fel ände. Många dressyrryttare, även på lägre nivå, rider utan hjälm hemma vilket känns som ett större problem i praktiken. Jag köper helt att det inte är något att tjafsa om när de gör en sådan förändring i TR men det kommer knappast åt problemet vilket är attityden till hjälm generellt.
 
Fast med tanke på olycksstatistiken på tävling vs på träning så känns det ändå som att man börjar lite i fel ände. Många dressyrryttare, även på lägre nivå, rider utan hjälm hemma vilket känns som ett större problem i praktiken. Jag köper helt att det inte är något att tjafsa om när de gör en sådan förändring i TR men det kommer knappast åt problemet vilket är attityden till hjälm generellt.
Fast va folk gör hemma går nog aldrig att komma åt tyvärr, för vem ska kontrollera att det följs?
 
Fast va folk gör hemma går nog aldrig att komma åt tyvärr, för vem ska kontrollera att det följs?
Som arbetsgivare har man rätt stora krav på sig att se till att personalen använder skyddsutrustning så Arbetsmiljöverket för alla som har någon form av anställning/anställda vilket väl gäller stora delar av eliten åtminstone i Sverige.
För privatpersoner blir det betydligt svårare men även där står väl de flesta uppstallade på en anläggning som drivs av någon form av företag och där kan man ställa rätt stora krav även på hyresgästernas och besökarnas skyddsutrustning.
 
Senast ändrad:
Som arbetsgivare har man rätt stora krav på sig att se till att personalen använder skyddsutrustning så Arbetsmiljöverket för alla som har någon form av anställning/anställda vilket väl gäller stora delar av eliten åtminstone i Sverige.
För privatpersoner blir det betydligt svårare men även där står väl de flesta uppstallade på en anläggning som drivs av någon form av företag och där kan man ställa rätt stora krav även på hyresgästernas och besökarnas skyddsutrustning.
Lite naivt att tro att arbetsgivare följer kraven. Finns rätt många som inte gör det å även om de gör det tar de anställda dig friheter. Vad är det som hade stoppat att ryttarna inte gör samma sak dvs tar sig friheter?
 
Lite naivt att tro att arbetsgivare följer kraven. Finns rätt många som inte gör det å även om de gör det tar de anställda dig friheter. Vad är det som hade stoppat att ryttarna inte gör samma sak dvs tar sig friheter?
Fast det är väl lite skillnad på regler när man är hemma eller på en arbetsplats? Tex när det gäller byggarbeten, hemma struntar nog en hel del i hjälm men på en arbetsplats på ett bygge så följs det rätt nitiskt. Antagligen pga arbetsgivarna kräver det. Skulle inte samma sak kunna fungera i hästnäringen?
 
Fast det är väl lite skillnad på regler när man är hemma eller på en arbetsplats? Tex när det gäller byggarbeten, hemma struntar nog en hel del i hjälm men på en arbetsplats på ett bygge så följs det rätt nitiskt. Antagligen pga arbetsgivarna kräver det. Skulle inte samma sak kunna fungera i hästnäringen?
Det är olika på olika arbetsplatser. Besöker en hel del under dagarna och ser rätt mycket, samt hör de berätta.
Även besökt byggarbetsplatser där inte alla burit hjälm även om man ska det även om man ska ha det även om man inte är hantverkare.

Jag tror det kommer bli svår kontrollerat inom hästnäringen. För är det ingen som ”skvallrar” och ingen som åker ut och kontrollerar samt det inte händer något kan de göra som de vill typ. Det är det jag syftar på.
 
Om ridsporten vill vara kvar i det Olympiska programmet tycker jag man kan kräva att samtliga tre discipliner har samma regler gällande säkerheten när det kommer till att använda huvudet.

Vad som sedan sker i andra grenar såsom reining och voltige är av totalt underordnad betydelse så länge de inte finns med på det olympiska programmet.
 
När vi ändå är inne på att jämföra jobb inom hästnäringen med andra jobb... Hur ser det ut inom andra sporter - såsom fotboll på OS nivå? Tycker det förekommer mycket olyckor och tacklingar m.m. även inom andra sporter där deltagarna inte har så mycket skydd?
 
När vi ändå är inne på att jämföra jobb inom hästnäringen med andra jobb... Hur ser det ut inom andra sporter - såsom fotboll på OS nivå? Tycker det förekommer mycket olyckor och tacklingar m.m. även inom andra sporter där deltagarna inte har så mycket skydd?

Om vi tänker hockey, där korrekt utförda tacklingar är tillåtna, så har spelarna ganska ordentliga skydd. Även tränare har i många klubbar hjälmtvång om de beträder isen under träningspass.
Fotboll, som har mycket snävare regelverk för det fysiska spelet, har inte samma skydd men jag kan inte tänka mig att allvarliga rygg/huvudskador är väldigt förekommande och att dessa hade hjälpts av insatser som hjälm eller liknande.

Jag tycker det är svårt att jämföra rakt av eftersom dessa typer av sporter utförs av grupper av människor som alla är medvetna om regler, möjliga konsekvenser och liknande. T.ex. utför man oftast inte en boarding "med mening" eftersom man vet om att det kan medfölja allvarliga skador plus straff. Men om en sådan skulle ske (eller annan impact) så har de hjälm, halsskydd, benskydd osv. Det är ju inte lika enkelt att förklara för en häst att gör du såhär kan det innebära att vi skadar oss. Jag som ryttare kan ju dock tänka att x kan hända, så därför borde jag göra y.
 
När vi ändå är inne på att jämföra jobb inom hästnäringen med andra jobb... Hur ser det ut inom andra sporter - såsom fotboll på OS nivå? Tycker det förekommer mycket olyckor och tacklingar m.m. även inom andra sporter där deltagarna inte har så mycket skydd?

Titta på seglingen. Det händer inte att jolleseglare, än mindre OS-seglare ger sig ut på vattnet utan flytväst. Och i den allra högsta eliten - Americas Cup är det idag både hjälm och flytväst som gäller. Och det inom en sport där man inte blir utsatt för sparkar eller tacklingar.
 
Lite naivt att tro att arbetsgivare följer kraven. Finns rätt många som inte gör det å även om de gör det tar de anställda dig friheter. Vad är det som hade stoppat att ryttarna inte gör samma sak dvs tar sig friheter?
Klart att inte alla arbetsgivare följer kraven men skillnaden blir att i de fall det faktiskt sker en olycka så kan effekten bli både viten och fängelse för den som är ansvarig. Att ridsporten fortfarande generellt har ett arbetsmiljötänk från stenåldern gör det inte till en bra idé eller ens lagligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Dressyrryttarna vill behålla hatten på. Nu har 150 elitryttare – bland dem finns flera svenska landslagsryttare – gått samman i ett...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp