Värma upp tillfällig bostad

Det är det jag menar. Ju mer ni stoppar igen ju fuktigare. Har ni sådana här? Går in i murstocken.
Det finns ett hål in i murstocken som var igensatt (vi tog ner plattan som satt över), annars ingen synlig ventliation alls. Å andra sidan så är söderväggen helt oisolerad, man ser ut genom brädväggen... Konstig planlösning dock med skafferi åt söder, så det är en vägg till innan köket.
 
Jag hade satsat på luftvärmepump om det är rätt öppet. Dvs ni inte behöver stänga dörrar mellan de få rum ni tänker nyttja.
Vi installerade två stycken för två år sen för 23 000:- totalt (kostar givetvis mer nu) De är rätt ekonomiska om man jämför med andra alternativ på el.
Delar av instalationen kan ni dessutom ta med er/sälja sen. I nästa boende kan ni kanske få nytta av den igen. Bla som ac.Vet inte om ni får nyttja ROT på arbetet men det borde ni få.

I övrigt täck med mattor på golv. Även väggar kan ha matta som isolering. Lägg mossa mellan fönsterglasen.
 
Kan man köpa installation av begagnade pumpar eller surar teknikerna ihop då? Vet att rördragaren jag hade vägrade installera IKEA-kranar tex, så antog att luftvärmepumpar också är lite känsligt...
Jag tror(!) att man kan få nobben om man går till den fina Comfort-butiken med den frågan... så jag skulle hört med nån mindre fristående installatör som förstår läget. :D Och skulle jag köpa en begagnad VP så bleve det en "märkesvara" och inget lågpris no-name.
 
Vi satsar på vindskydd på innerväggen mot köket. Ytterväggen utåt är inte aktuell att förfula, tyvärr.
Tror ni tjänar in kostnaden för reglar och isolering och sen vad än för billigt ytskikt ni sätter över. "Elda för kråkorna" blir snordyrt oavsett värmekälla, så även grunda reglar och tunnare isolering än standard, kommer löna sig ordentligt i minskade uppvärmningskostnader.
 
Ganska fuktigt tyvärr, senaste åren. Svårt att sia om nu när vädret är så opålitligt!

Tyvärr är ju köket och stora rummet helt öppet, så det är lite drygt 60 m2 som måste värmas till behaglig temp, plus sovrummet på drygt 23 m2 som kan vara kallare och så våtutrymmen som behöver vara varma och goa.
Jag hade nog ändå kört på oljeelement+avfuktare, och en massa isolering. Men så har jag personligen inga problem med att bo i 10-15 c, vill ni ha varmare förstår jag att det inte är det bästa. Men isolering med tyg, mattor, gardiner etc + ta bort fukt tror jag kommer vara värt besväret oavsett hur ni värmer upp.
 
Jag hade nog ändå kört på oljeelement+avfuktare, och en massa isolering. Men så har jag personligen inga problem med att bo i 10-15 c, vill ni ha varmare förstår jag att det inte är det bästa. Men isolering med tyg, mattor, gardiner etc + ta bort fukt tror jag kommer vara värt besväret oavsett hur ni värmer upp.
Alltså, en stor sak att ta med i ekvationen är att om det är fuktigt ute, så drar sex håriga hundar in MASSOR av lera. Tyg är inte en hit då, filtar i soffan tex får vi tvätta ett par ggr i veckan...
 
Tror ni tjänar in kostnaden för reglar och isolering och sen vad än för billigt ytskikt ni sätter över. "Elda för kråkorna" blir snordyrt oavsett värmekälla, så även grunda reglar och tunnare isolering än standard, kommer löna sig ordentligt i minskade uppvärmningskostnader.
Håller med. Vi bytte precis ut sonens hemska gamla garageportar i källaren mot isolerad vägg. Satte i en dörr i och för sig men ytan var väl som en innervägg. Kostade skit o i ingenting. Tog några timmar. Om nu huset ändå ska fixas så är det värt att fuskbygga lite inuti så ni får en varm mysig kokong. Elen är mycket dyrare än lite byggmaterial. För att inte tala om komforten att slippa småfrysa.
 
Tja, lera är också isolerande har jag hört
Vi bor och jobbar på en mjölkgård. Enough said :rofl::rofl:

Tror ni tjänar in kostnaden för reglar och isolering och sen vad än för billigt ytskikt ni sätter över. "Elda för kråkorna" blir snordyrt oavsett värmekälla, så även grunda reglar och tunnare isolering än standard, kommer löna sig ordentligt i minskade uppvärmningskostnader.
Ja, vi har ren timmervägg mellan köket och det rymliga skafferiet, den är lätt att regla upp och isolera samt sätta papp på skafferisidan för att hålla kvar värmen i köket. Skulle inte ta många timmar att göra heller! Övriga ytterväggar är ok isolerade, tror att tätlingslister i fönstren är det som kommer göra störst nytta, samt draperier på "bortsidan" av de dörrar vi kommer stänga igen.
 
Det finns ju billiga ljudisolerade tjocka gardiner att köpa. Dom är bra på att hålla tjuvdraget från fönstren stången också.
På så vis är den lite konstiga planlösningen bra - det är bara i sovrummet som vi har stora fönster. Eller ja, de är i köket också, men de har moterat köksbänken tvärs framför så man kommer inte åt att varken tvätta fönstren eller hänga gardiner... I stora rummet är det bara små fönster!
 
Kan man räkna hem en installation på 20.000:- på en säsong? Även om vi kommer behöva radiatorer i två rum (dusch och toa)?
Det finns nya mellan 10-20.000 kr beroende på vad man villl ha. Kolla på polarpumpen.

Finns ju även på blocket. Men jag vet ej hur installation av begagnad görs
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp