Värme i benet (långt)

Train

Trådstartare
Hej!
Det här blir väldigt långt men jag hoppas verkligen att någon kanske orkar sig igenom det och lämnar sina tankar för nu börjar jag bli lite orolig för min nya pojk :(

Bakgrunden
Allt började förmodligen på nyårsafton när han snubblade till vid ridningen och några dagar senare var ena benet lite varmt från hoven till kotan (kan ju visserligen ha hänt något senare i hagen som lett till värmen också).

Kunde inte hitta några andra tecken på att något skulle vara fel förutom värmen och att det kanske var en aning svullet runt kotan (någon mm om det inte var inbilning)
Longerade ett par varv medan tre andra stalltjejer tittade på och ingen av oss såg något tecken på hälta så jag skrittade ut en sväng.
Efter ridningen hade de andra benen värmts upp, så alla 4 var lika varma igen.

Så fortsatte det några dagar och jag skrittade omkring men ungefär en vecka efter nyår fanns det lite puls i benet så jag ringde en veterinär.
Han tyckte att jag skulle ställa honom på boxvila och låta honom gå ute i vår sjukhage på ca 5x5m för att han skulle slippa den knöggliga och frusna hagen över helgen (detta var en torsdag). Blev det inte bättre sa han att jag skulle ta ut någon som kollade på det.

Ställde hästen i sjukhagen vilket inte var så populärt nu när han precis lärt känna sina nya vänner och förmodligen även tagit över ledarrollen. Så trots att sjukhagen ligger i ena hörnet av den större hagen, vandrade han fram och tillbaka så fort de andra gick mer än 10m bort (även om han fortfarande kunde se dem :/ )

Provade att ställa honom i boxen men där blev det nästan ännu värre så han fick helt enkelt vara i sjukhagen där han ändå höll sig lugn ibland...

BoT inhandlades också och han fick ha på sig dem en stund i hagen på dagarna för invänjning.

På lördagen skulle de andra gå en liten promenad med sina och eftersom jag visste att min skulle bli tokig i sin hage om de andra gick ut, bestämde jag mig för att följa med.

På söndagen var alla fyra lika svala igen och även då blev det en promenad. På måndagen var han fortfarande ok så jag satt upp och skrittade en sväng som var kortare än promenaden dagen innan och han kändes helt underbar :love:
Skritten kändes jämn och fin och vi flyttade några steg för att kolla om han stretade emot något men det var snarare tvärt om - han flyttade bättre än innan vilan!

Det var ett riktigt oväder i måndags men marken hade tinat lite så han fick gå med de andra för jag trodde det skulle bli lugnast så.
När jag tog in honom i tisdags var benet en aning varmt igen :( Dock inte lika varmt som tidigare men det gjorde att jag i förrgår (onsdag) ringde vet igen.
Den jag fick prata med den här gången tyckte att jag skulle skritta en vecka och om det inte blev bättre skulle jag komma in och ultraljuda.
Han tyckte att jag skulle känna lite själv och prova med att låta honom gå med de andra.

Så jag skrittade honom i onsdags och igår, idag blev det en promenad med BoT som han även kommer få stå med över natten.
När vi kom tillbaka efter vår 20min långa promenad var bägge nästan lika varma igen (ännu mindre skillnad än tidigare iaf)

Funderar nu på att låta honom ha BoT hela dagen imorgon utom då jag skrittar och sedan över natten + i stort sett hela söndagen och se om han blir bättre tills på måndag annars ringer jag och bokar tid på kliniken eftersom det då är nästan tre veckor sedan han blev varm och jag orkar inte avvakta mer när jag inte märkt någon större skillnad hittills :(

Eftersom det frusit på igen kommer han även få stå i sjukhagen över helgen då en av tjejerna i stallet sett honom busa rätt ordentligt... (Hagen är väldigt knögglig och kuperad)

Sammanfattningsvis:
Hästen har varit varm i VF i drygt två veckor, i början var det ganska stor skillnad på frambenen men nu är det snarare så att HF är iskallt och VF nästan ljummet.
Kände puls en morgon för omkring en vecka sedan men han har inte visat någon hälta alls (Har visserligen bara kollat traven första dagen men skritten är ren)
Finns ev en svullnad på någon mm bak på kotan (inbilning som kommer och går), annars är benen torra och fina!

Överreagerar jag om jag åker in för att kolla upp det?
Känner mig lite för hysterisk nu men fick nyligen ta bort min förra häst och är livrädd för att något ska hända den här!

Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Kotledsinflammation? Något mindre allvarligt?

*Suck* Var så glad att jag hittat en så fin liten häst så snart efter min förra men så fick man bara en vecka innan det var dags att börja oroa sig och må dåligt igen :(

// Train
 
Senast ändrad:
Sv: Värme i benet (långt)

hmm är svårt att säga om det är något lr inte, men skulle nog ringt och bokat tid om det fortfarande är lite si så där efter 3 veckor, spec eftersom det verkar gå lite fram och tillbaks när du ridit mm.
Fick själv ta bort min häst pga inflammationer i benen så man är ju extremt nojjig med sånt, min nya häst sparkade i behållaren för hösilage balen i lördags och blev lite svullen över tåsträckaren, men blev inte halt men tog lite kortare steg med det benet, så har vilat nu sen i lördags, och är fortfarande lite mer svullen, men går normalt nu iaf :)
Är så jobbigt när de gör illa sig, man skulle ju helst villja linda hela dom ;)
 
Sv: Värme i benet (långt)

jadu, att linda in dem hade inte varit helt fel!;)


Tråkigt att höra om din häst! :(
Hur märkte du av hans/hennes inflammaion?

Hoppas den nya snart blir helt bra igen men det måste vara skönt att det går åt räätt håll iaf! :)

//Train
 
Sv: Värme i benet (långt)

Tog nyss bort min häst pga kotledsinflammation....:cry:
Det är ju alltid svårt att veta vad det är, om man inte låter vet titta på det.
Jag tycker inte det är hysteriskt att åka in utan snarare tvärtom.
Om det är inflammation, så har man större chans att åtgärda det ju tidigare man upptäcker det.
Hur är det med hovarna?
Han kanske är sulöm?
Behöver en extra sula eller något annat?
Med tanke på att han har ondare efter han gått på knölig mark......
 
Sv: Värme i benet (långt)

På din fråga hur man märker av kotledsinflammation:
Min häst var halt helt enkelt.
Han var inte varm eller svullen, men det kan de vara.
Ring vet på Måndag och lycka till.
 
Sv: Värme i benet (långt)

Här kommer svar och uppdatering i en enda röra..

Usch! Låter inte alls lovande det där :(

Tycker inte alls om att få så här diffusa symptom.. Hade han haltat hade det varit så mycket lättare att konstatera att något verkligen var fel men förutom den morgonen han hade lite puls och den minimala svullnaden har jag inte haft några fler symptom förrän idag, vilket jag kommer till senare.

I morses hade han ju haft back on tracken hela natten så då var bägge framhovarna varma men jag tyckte att den dåliga var varm hela vägen ner mot skon medan den andra var kall de sista centimetrarna :/
Tog av dem för att låta benen få en chans att svalna men eftersom han som vanligt inte ville stå still var jag så jäkla dum att jag tänkte att det nog skulle bli lugnare om han fick gå några minuter med de andra medan jag mockade för då brukar han stå ganska still och de friska benen svalnar av.
Släppte alltså ut honom och de ställde sig och åt tillsammans och allt verkade jättelugnt så jag gjorde i ordning boxen men när jag skulle hämta honom hade han lyckats trampa av sig skon på det dåliga benet :cry:

Tog in honom, gjorde rent hoven och passade på att trycka på den med visitertågen för att se om han reagerade vilket han inte gjorde.
Hittade dock puls i benet nu igen och det svullnade upp lite så jag iaf kunde känna en skillnad som inte kan ha varit inbillad.
Sen blev han ompysslad innan han fick gå in i boxen igen. där var han först väldigt orolig eftersom bästisen precis gått på sin motionsrunda men det dröjde inte länge innan han var kolugn igen.

Nu på kvällen var det bara höger fram (det friska frambenet) som var svalt, svullnaden hade gått ner lite och pulsen var mycket svagare men jag kunde fortfarande känna den vilket jag inte gör i vanliga fall.
Bakbenen var helt normala förutom att de var nästan lika varma som vänster fram.
Satte på BoT över natten ingen och ska dit imorgon bitti och titta till honom innan jag ringer veterinären.

Tror ni att det faktum att han trampat av sig skon kommer göra det svårare att ställa en diagnos? Tänkte om man kanske blandar ihop vilka "resultat" (kommer inte på ngt bättre ord) som beror på det som ger värmen och vilka som beror på tappskon. :/

Ang sulömheten - kan det vara så att de är mer sulömma på en hov?
Har inte hört att han skulle ha behövt någon specialsula av de tidigare ägarna men jag tror inte att han behövt gå på sånt här knöggligt och fruset underlag det senaste heller utan han har fått stå i en liten rasthage.. Så det blev nog en omställning för honom att få komma ut med andra hästar nu och sedan frös det ju tyvärr på som det gjorde :/


Ska bli skönt att få pratat med veterinären igen imorgon och att förhoppningsvis få reda på vad det är snart :)
 
Sv: Värme i benet (långt)

Beträffande sulömhet, så kan de absolut vara ömma på bara en hov.
Men ofta beror det på att sulan är tunn.
Om du kännt med visitertång på ett korrekt sätt och han inte reagerar, så har han nog inte problem med sina sulor.
Och om han inte är just sulöm, så tror jag inte att det har någon betydelse för hur vet kan bedömma hältan.
Men jag VET inte.
Om han däremot hade varit sulöm, så hade det ju varit jättesvårt att bedömma om hältan kom från sulan eller benet.
Det som är lättast är väl om du tar dig till klinik, så vet får försöka släcka hältan (bedöva olika delar av benet tills man hittar var hältan sitter)
och kanske ta någon röntgenplåt.
Dessa saker kan han/hon oftast inte göra på plats, och jag tror att han /hon ändå kommer att be dig åka till klinik, så dessa undersökningar får göras.
 
Sv: Värme i benet (långt)

Tillägg: Du skrev att hästen inte är halt? (snurrade till det lite...)
Har du kollat det i trav med?
Hoppas du blir klokare när du pratat med vet imorgon.
Lycka till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Värme i benet (långt)

Tack för svar igen!

Trodde sulömhet skulle vara lika på bägge fram/bak men varje dag lär man sig något nytt :bow::)

Kan inte svara på om jag använt visitertången på ett korrekt sätt eller inte men jag tryckte lite halvhårt på olika ställen på sulan för att se om han visade något.

Nej, halt är han ju inte men jag har inte kollat ordentligt i trav det senaste utan har bara sett när han försöker trava fram och tillbaka i sin minihage :/
De andra i stallet har tydligen sett honom bralla runt ordentligt i hagen också då han gick med de andra för några dagar sedan innan det frös på igen och varken de eller jag har sett någon hälta alls än.
Det hade nog blivit klinik i vilket fall eftersom jag resonerar som du - att veterinären tyvärr sållan kan göra så mycket stallplan när hästen haltar för att ta reda på varför den gör det.
Den veterinär jag pratade med sist och som även jobbar på den klinik jag ska till sa något om ultraljud om inte värmen försvann, så jag misstänker att det är vad vi har att se fram emot just nu.

// Train
 
Sv: Värme i benet (långt)

Hoppas det inte är något allvarligt.
Är så trist med sånt här.
Uppdatera gärna när du varit iväg, man kan alltid lära sig något nytt;)
 
Sv: Värme i benet (långt)

Hej igen!

Ringde i morses och kunde komma direkt :)

Var inte halt nu heller trots tappskon men vi körde UL ändå och förutom några obetydliga förändringar på senor och gaffelband (tror jag det var, är inte så bra på de delarna:o) så upptäckte de att skelettet verkade konstigt så de tyckte vi skulle röntga så efter att de bankat på en ny sko fick han stifta bekantskap med röntgenapparaten.
De tog 4 bilder av kotan och dessa visade en liten påbyggnad (Är ganska säker på att det var vad hon kallade det. Hon sa iaf inte pålagring men kan det ha varit det hon menade?)

Fick Metacam utskrivet och han ska få det i en vecka nu samtidigt som han får vila men det verkar som om han får vistas i en större hage bara han tar det lugnt. Sedan tyckte hon att han skulle få stå några dagar extra så det blev totalt ca 10 dagar innan jag ska börja skritta igång honom i en vecka.
Om han visar minsta lilla antydan till problem skulle jag kontakta dem och antagligen åka tillbaka men jag hoppas verkligen att vi ska slippa komplikationer nu!

Det största problemet just nu är att hitta någon hage som är något sånär platt och hur jag ska få honom att hålla sig lugn och stilla där.. Har visserligen en men den är full med gräs som förmodligen är fruset vid det här laget och det är väl i princip bara kolik som fattas för min del :/

Får ringa tillbaka till dem imorgon och kanske rådfråga lite mer eftersom det ändå var några saker som jag tror att jag var för förvirrad för att förstå och fråga om när jag var där :crazy:

// Train :)
 
Sv: Värme i benet (långt)

jodå min nuvarande häst blir bara bättre och bättre :) är knappt svullen nu.
Det var ganska svårt att upptäcka det på min förra häst iaf i ett tidigt skede, för han var en sån som gick fast han hade ont :crazy:, har inte tillgång till bana spec ofta så red mest ute i skogen och där visade han aldrig nånting, var när man red på banan på volter man upptäckte det, upptäckte det även en gång att han var svullen och fick hårda gallor på kotan.
Så jag tar minsta svullnad lr värme på alvar!
Man blir nog ganska "skadad" av att ha ahft en häst med så mkt problem, tror man blir extremt nojjig :o
 
Sv: Värme i benet (långt)

Tycker man nästan aldrig man stöter på hästar som blir bra nuförtiden så det är verkligen jätteroligt att höra att din sjukling är på bättringsvägen! :)

jo, lite nojjig blir man och det känns ju så jobbigt att vara orolig hela tiden, men det gör ju också att man reagerar så fort man märker något och förhoppningsvis lyckas stoppa *vad det nu än kan vara* innan det hunnit bli så allvarligt.
Så man får försöka trösta sig med det när folk omkring en tycker att man överdriver ;):)

// Train
 
Sv: Värme i benet (långt)

ja, jag hoppas verkligen det inte blir nånting, utan att det fortsätter bli bättre, ringde kliniken och eftersom hon inte är halt lr så så tyckte de vi kunde skritta och trava lite på henne iaf :) Då blir hon glad har väldigt mkt överskottsenergi :p.
Hoppas din häst blir helt bra och att det inte blir något med pålagringarna :)
Min häst hade oxå väldigt svårt att stå still när han stod själv i sin lilla fyrkant, så han fick gå med sina kompisar i den stora hagen, efter den tredje behandlingen och han var mkt lugnare än vi trott, var mkt lugnare i den hagen än i sin lilla. :) Han blev även bra från inflammationen då :), även om den kom tillbaks sen igen :crazy:
 
Sv: Värme i benet (långt)

Men fruset gräs är väl i första hand en risk för fång?
Kan ju ha fel.......
Har du inget ridhus han kan gå i?
Kanske för mycket begärt.....
 
Sv: Värme i benet (långt)

Just det ja!
Du har så rätt så - fångrisken ökar också, tyvärr :/

Ett ridhus skulle vara underbart just nu men allt inhägnat vi har tillgång till här är 4 hagar med gräs, två knöggliga vinterhagar och en sjukhage
Sedan har vi två paddockar i närheten som man kan hyr men ingen av dem är speciellt trevlig på vintern och den ena ligger bara några meter från hagen som de andra hästarna går i så där kommer han antagligen också springa en del :(
Den andra paddocken ligger längre bort och där går några, för min häst okända, hästar runt hela den. Dessa hästar är även kända för att rymma en hel del så jag tror inte ägaren skulle gilla tanken på kalabaliken som skulle uppstå ifall jag släppte min häst där en stund om dagen, speciellt inte eftersom hon inte riktigt kommer överens med de andra i mitt stall.. Dessutom känner hon inte mig så bra heller då vi endast träffades den gången jag frågade ifall man kunde hyra hennes paddock :/

Jag får nog klura vidare ett tag, kanske kunde man höra med de andra ifall vi kunde försöka stänga av de knöligaste delarna av vinterhagen eller så får jag fråga ifall jag kan gå ut och gå med honom trots vilan så han åtminståne får lite stimulans.

Han har ju verkligen blivit mycket lugnare sedan han fick stå på box helt, men det skulle nog vara skönt för honom om han fick komma ut en liten stund iaf =)
Kanske kunde man ordna en öppning i vinterhagen så när han var ute så fick de gå på en mindre yta med bara plan mark och om de andra hästägarna vill att deras hästar ska få röra sig över hela ibland så får min gå in en stud och så öppnar man bara!
Fast då är problemet om vi kan dra tråden i träden eller något eftersom marken är stenhård:crazy:

Får helt enkelt höra mer med de som har de andra hästarna i "min" hage imorgon eftersom jag tyvärr inte träffade dem idag :/
 
Senast ändrad:
Sv: Värme i benet (långt)

Men om problemet är att din häst ligger i riskzonen för kolik och fång, så kan du väl köpa en sån där greenguard?
Du vet en sån där munkorg, som gör att hästen inte kan äta?
Ser kanske inte så trevligt ut, men bara några timmar per dag, så han får röra sig och får lite frisk luft?
Nu vet jag ju inte vad det är för häst du har,
men jag är mycket noggrann, nästan på gränsen till hysterisk med mina hästar
men jag har alltid låtit de gå ute ändå, även på fruset gräs alltså.
Skulle givetvis inte göra det om jag hade fånghäst, men du kanske oroar dig lite för mycket just ang det där med gräset?
Hoppas du förstår vad jag menar, menar alltså inget taskigt.
Känner ju inte din pålle.....
 
Sv: Värme i benet (långt)

Jag förstår att du vill hjälpa mig och tycker det är jättesnällt att du kommer med lite förslag och så :)

Har haft honom ute på fruset gräs då vi släppte ihop dem eftersom det är gräshagarna som är jämnast och då visade han inget alls trots att han bytte foder i samma veva men eftersom jag känner att det bara är magproblem som fattas just nu (troligtvis nervsjukdom på förra hästen och nu problem med benet), så vågar jag inte ta risken om det går att undvika den.

Men nu har jag även fått tag i de jag delar hage med och det verkar som om vi kommer kunna lösa det ändå! :banana:
Spanade in vad vi har för träd och det ser ut som om vi kommer kunna dra ett par trådar genom den nuvarande hagen och hägna in en ganska stor platt bit där vi kommer låta min sjukling gå med de andra två ett par timmar om dagen =D
Ska bli underbart att få se honom ute lite igen för det gjorde ont i själen att komma till stallet och se honom stå inne alldeles själv även om han verkar ha accepterat det nu och var lugn.
Sedan får man trösta sig med att han inte är alldeles ensam, utan vår maskot (en gris) ligger och snarkar och muttrar för sig själv tvärs över gången också ^^

Så imorgon blir det till att haga så fort jag kan och så får man väl bara hoppas att han inte försöker göra sig av med någon överskottsenergi

// Train
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 151
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
619
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp