Värmebalja till vatten.

Fibusen

Trådstartare
Tänkte bygga en egen värmebalja till vattnet i vinter med hjälp av dubbla tunnor och en värmekabel. Någon som gjort liknande? Förra stallägaren hade byggt egna,och dom verkade då funka.

Det jag funderar över är hur jag ska fästa värmekabeln på tunna nr ett. Eller är det bättre att fästa den på insidan i tunna nr 2? Då är tunna nr ett enkel att bara lyfta ur och göra rent då det inte sitter någon kabel eller liknande på den. Kommer nog bygga in allt i en större trätunna för säkerhetsskull

Ska man tejpa,i sånt fall,vad för tejp ska man ha? Eltejp,eller silvertejp? Kanske limpistol? Blir kabeln jättevarm,alltså så varm att det finns risk att plasten smälter? Finns det någon slags termostat man kan använda?

Jag behöver inte ha varmt vatten,bara det inte blir fryst! En tunn tunn hinna får dom nog bort,men inte något genomfruset!
 
Jag har gjort det. Men faktum är att jag rekommenderar de färdiga, för de är säkrare och funkar bättre.

Men värmekabeln blir inte särskilt varm, iaf inte den jag hade (biltema, 10 meters). Jag tejpade på den med silvertejp, sen i en träbajla jag byggt av pallkragar och lagt isoleringsmatta i. På med ett lock, annars kommer ju hästarna åt kablar och isolering. Nackdelen är säkerheten, jag hade ingen transformator för strömmen, så hästarna hade rent teoretiskt kunnat få ström i sig (vilket aldrig hände) och det blev ett musbo... Om vattnet rinner över rinner det rätt ner bland kablar och ström.

Kostnaden för min hemmabyggda blev runt 1000, de färdiga kostar strax över 2000 och är bättre.
 
Det finns värmereflekterande tejp.

Se till att värmekabeln har tillräckligt med effekt.

Jag hade aldrig några problem med råttor eller möss. Baljorna slöt tätt mot varandra.

Fäste undre baljan i lösdriftsväggen och lät kabeln gå ut genom den baljan rakt ut, ingen risk för att hästarna skulle komma åt. Och övre baljan var bara att plocka ur för rengöring.
 
Vattenkopp kommer inte funka då jag har en bra bit till en vattenledning,tyvär. Så jag kommer få bära vatten och fylla på en tunna. Vart lite hastigt och lustigt alltihopa,min häst skulle igentligen inte hem förrens 6/6 2016,men fodervärden har blivit sjuk. :down:

Så nu har vi fått lösa det jättesnabbt,och tack och lov så hade min magkänsla sagt åt mig att jag kommer få hem han mitt i vintern,så vi har byggt ligghall och allt för bara nån vecka sen på lösdriften där jag stått innan,tyvär så kan han inte gå med dom andra då det fodras hösilage och det tål inte han,så han får egen ligghall och hage med sällskap där vi kan ge hö. Men vattnet har vi inte hunnit lösa,dom andra har vattenledning enda fram till deras ligghall,sen sitter det en kran ovanför thermbobaren,så dom fyller direkt. Jag kommer alltså få lov att fylla hinkar och gå med (100 meter kanske?) ,iaf denna vinter.

Vad bör det vara för effekt på värmekabeln? Tänker mig minst 65 L balja,och tempen brukar ligga mellan 10 och 15 minus,men ibland drar det ner till 20-25,men då enstaka nätter. Nu har vi inte ens fått kallt än så det blir förhoppningsvis ingen lång vinter.
 
Har du ström så ta en gammal varmvattenberedare, En 100liters och sätt termostaten på frostfritt.
Ställ den på en 5, 6 lastpallar så får du upp höjden = självtryck ner till koppen
Vid röret för ingående vatten svetsar du fast en tratt som är så stor att du kan ställa en 25 liters dunk upp och ner i den. ( så slipper du hålla den mens vattnet rinner ner)

Så kan du på skottkärra eller kälke transportera vatten dit
frostskydd för ledning till vattenkopp
http://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Frostskyddskablar
 
Fäste kabeln med limpistol, satte den först i botten på ytterbaljan så att säga för att kunna ta ur och göra rent den innre tunnan lätt men fick göra om det då det vart en luftspalt mellan och den inte värmde tillräckligt. Isolerade med liggunderlag och bubbelplast. Satte ner tunnorna i en halvpall med två pallkragar och skruvade dit skivor ovanpå så lådan blev tät. Målade pallkragar och monterade en plåt som litet tak på baksidan som skydd för stickkontakten. Tätade alla skarvar med nån gummiaktig fogmassa?? gjorde lock med handtag.
Så här efteråt så skiljer det inte mycket i pris på att göra en fin ordentlig själv och köpa en färdig. Men det var inga problem att göra en själv i alla fall.
 
Använd två plastbaljor i olika storlek, värmekabel som vi fäste på den inre baljan med värmereflekterande tejp. Isolerade den yttre baljan med isolering för bilar från Biltema och gjorde hål i den för att dra elkabeln igenom. Satte i baljorna och tätade med svart silikon i skarven mellan dom och i princip samma balja som den som finns att köpa färdig för runt 2 000 för ca 800. Hanterar den som en vanlig vattenbalja med tömning och rengöring enda skillnaden är att denna fäster jag med spännband så att hästarna inte kan leka med den om den blir tom.
 
Använd två plastbaljor i olika storlek, värmekabel som vi fäste på den inre baljan med värmereflekterande tejp. Isolerade den yttre baljan med isolering för bilar från Biltema och gjorde hål i den för att dra elkabeln igenom. Satte i baljorna och tätade med svart silikon i skarven mellan dom och i princip samma balja som den som finns att köpa färdig för runt 2 000 för ca 800. Hanterar den som en vanlig vattenbalja med tömning och rengöring enda skillnaden är att denna fäster jag med spännband så att hästarna inte kan leka med den om den blir tom.

Använder du ingen transformator? Kör du 230V direkt? :eek:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp