Värmepumpar (utbruten från Vad gör vi? CXXIII)

Om ni inte har öppen planlösning är nog luft-luft lite svårt att ha, tänker jag? Hur är temperaturen i rummet där enheten sitter? Om tempen där är bra kanske det går att sätta in fläktar som rör runt luften, och såklart hålla dörrar öppna.
Kombinationen kammin + luft-luft borde väl räcka om ni inte har ett hus som läcker som ett såll. Jag hade luft-luft och oljefyllda raditorer (som jag typ aldrig använde men de fanns ju). Det är nog vanskligt att endast ha luft-luft och inget annat.
Temperaturen är som lägst i rummet där värmepumpen sitter. Den blåser värmen in till de andra rummen i första hand, verkar det som. Det kan skilja upp till ett par grader mellan rummen.
 
Väcker tråden igen. Nyfiken på vilken temperatur ni som har luftvärmepump har den inställd på, i relation till rumstemperaturen? För att få ut en något sånär dräglig temperatur måste vår stå på MYCKET högre temperatur än vad den förväntade rumstemperaturen sedan blir. Nu när det har varit jättekallt, har jag haft vår på 26-28 grader, och då värmer den till 19-21 grader, beroende på hur kallt det är ute. Ibland till och med ännu mindre. De dagar när det har dippat ner till -15 grader, och lägre, har det inte varit enkelt att hålla värmen.... I natt har det funkat rätt bra att köra på 25 grader. Det var lite drygt 18 grader i huset när jag steg upp. Men så har det bara varit -7 grader.

Idag får vi två nya element :) ! Jag hoppas på att de ska kunna stötta upp värmepumpen.....
 
En tråd för mig! :love: jag har köpt hus, eluppvärmt vilket blir dyrt här nere i Skåne... Ingen kamin eller dylikt heller. Däremot rätt så öppen planlösning så luftvärmepump borde passa bra. Siktar på att installera en luft/luft framåt hösten. Men ni som satt in just luft-luft, vad har ni betalat för själva pumpen plus installation?
 
En tråd för mig! :love: jag har köpt hus, eluppvärmt vilket blir dyrt här nere i Skåne... Ingen kamin eller dylikt heller. Däremot rätt så öppen planlösning så luftvärmepump borde passa bra. Siktar på att installera en luft/luft framåt hösten. Men ni som satt in just luft-luft, vad har ni betalat för själva pumpen plus installation?
Satte in en förra månaden, räkna med runt 20 000 allt som allt. Köpte från polarpumpen och en lokal firma installerade.
 
En tråd för mig! :love: jag har köpt hus, eluppvärmt vilket blir dyrt här nere i Skåne... Ingen kamin eller dylikt heller. Däremot rätt så öppen planlösning så luftvärmepump borde passa bra. Siktar på att installera en luft/luft framåt hösten. Men ni som satt in just luft-luft, vad har ni betalat för själva pumpen plus installation?
Norra Västerbotten här. En bekant satt in under vintern för ca 20-25k inklusive allt (dvs även ta hand om den gamla). Det är en pump som ska tåla betydligt lägre temperaturer än Skåne utsätts för.
 
En tråd för mig! :love: jag har köpt hus, eluppvärmt vilket blir dyrt här nere i Skåne... Ingen kamin eller dylikt heller. Däremot rätt så öppen planlösning så luftvärmepump borde passa bra. Siktar på att installera en luft/luft framåt hösten. Men ni som satt in just luft-luft, vad har ni betalat för själva pumpen plus installation?
Kan förresten tillägga att huset är bara 78 kvm, varav några går bort pga "förråd" och badrum där jag tvivlar på att värmepumpen orkar in ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp