Värt att göra ny analys?

Ajabaja

Trådstartare
Bonden har valt att ta fram torrare hösilagebalar nu när det är kallt för att den andra skörden börjar ta slut så han vill "spara" lite på den. Av "gamla" skörden finns det ca 20 balar och av den "nya" är det någonstans mellan 15-30 balar tror han. Det går åt en bal på ca 3 dagar. Är det värt att skicka analys på det "nya" hösilaget?

Det svåra är att jag inte vet hur han har tänkt att blanda och när. Han sa att han tog dessa torrare balar nu för att det var så kallt och det blir ju plusgrader nästa vecka, kanske tar han de gamla hösilaget då och använder slut på det eller så blandar han.... Jag har ingen möjlighet att påverka vilka balar som kommer fram och att jag tar analyser på deras hösilage är lite att trampa på en ond tå. De verkar tro att jag gör det för att kontrollera dem och för att jag tycker att hösilaget är dåligt, vilket det aldrig har varit och jag har tydligt sagt hur bra det är. Aja

Räknas hösilage som hösilage i analysen även när det är lika torrt som hö?
 
Sv: Värt att göra ny analys?

Det är ju jättesvårt när du inte kan påverka själv.

Har du analys på det gamla höt?
 
Sv: Värt att göra ny analys?

Om det inte är unghästar eller dräktiga märrar hade jag struntat i analysen.
 
Sv: Värt att göra ny analys?

Är det från samma vall, men taget vid olika tillfällen? I så fall hade jag gått mer på känsla och lagt på resp. dragit av lite om det var senare eller tidigare taget och om det är sprött eller grovt osv.

En helt annan vall kanske jag tagit analys på, beror på vilka hästar det ska gå till....
 
Sv: Värt att göra ny analys?

Förr hade man inga analyser, man fick titta på hästarna och gå på känsla!
Tjock häst=mindre mat, mer motion
Tunn häst=mer mat
Det fungerar fortfarande utmärkt att göra så ;)

Har man otroligt känsliga hästar så är det ju bra med en analys och jag tycker att det är ett väldigt bra redskap att använda sig av.
Man kan ju ändå inte stirra sig blind på analyser och tabeller. Alla hästar förstår inte att dom ska passa in i shablonen :angel:

Dvs strunta i analysen den här gången.
 
Sv: Värt att göra ny analys?

Fast *förr* hade man goda och dåliga hästår med. Funkar ibland inte att göra så. En tjock häst = mindre mat kan i själva verket betyda att den hästen får för lite mat. Får man för lite mat, dvs svältgräns, så har hästar en förmåga att omvandla all föda som kommer in till fett. Detta för att säkerhetsställa kommande kristider.

Tunn häst mera mat, kan bara funka om du vet vad som felas. Ger du tex fri tillgång på grovfoder med urusla värden till tunn häst, kan det bli proteinbrist av det hela. Ibland är det inte så enkelt som man vill det ska vara.
 
Sv: Värt att göra ny analys?

Förr hade man inga analyser, man fick titta på hästarna och gå på känsla!
Tjock häst=mindre mat, mer motion
Tunn häst=mer mat
Det fungerar fortfarande utmärkt att göra så ;).

Förvisso..när det gäller Mj och Smrp. Och om man ser skillnad mellan vad som är "hästen är fet" pga energiöverskott, och vad som är "hästen är fet" pga proteinbrist osv
Men hur ser du hur mineralbehovet uppfylls, och om mineralerna är i rätt balans..? Brister/felaktiga kvoter ser du inte förrens problemen uppstår...

Ts: För ett mindre parti som inte räcker mer än nån månad hade jag inte heller brytt mig om att analysera. OM jag hade analys/koll på resten av säsongen..
 
Senast ändrad:
Sv: Värt att göra ny analys?

Förr hade man inga analyser, man fick titta på hästarna och gå på känsla!
Tjock häst=mindre mat, mer motion
Tunn häst=mer mat
Det fungerar fortfarande utmärkt att göra så ;)

Har man otroligt känsliga hästar så är det ju bra med en analys och jag tycker att det är ett väldigt bra redskap att använda sig av.
Man kan ju ändå inte stirra sig blind på analyser och tabeller. Alla hästar förstår inte att dom ska passa in i shablonen :angel:

Dvs strunta i analysen den här gången.

Jag vill inte rätta till en massa fel i efterhand, jag vill att det ska vara rätt från början.
 
Sv: Värt att göra ny analys?

Jag har ett gäng ponnys så visst kan jag gå efter ögat bara. En av dem är dock äldre och lite svår att hålla i hull, men jag kan ändå inte öka hans kraftfoder mer så det är väl egentligen sak samma där. Yngsta ponnyn är 3 år.

Det jag tänker på är mineralerna, de går ju inte att se på utsidan.

Skörden kommer från en annan vall, men jag vet inte när den är tagen. Jag tog analys på det gamla hösilaget, dock en sådan analys där jag själv fick plocka från öppnade balar. Alltså har jag bara analys från 3-4st balar som de åt upp i början av säsongen, men de ska vara från samma vall som resten av det "gamla" hösilaget. Jag menar alltså att inte ens första analysen är särskilt säker.

Nu verkar bonden ha bytt tillbaka igen. Ogillar lite att han håller på och växlar hela tiden. Dessutom vet jag sällan om/när han byter skörd osv i och med att han tycker jag är löjlig med mina analyser och att jag kritiserar hans sätt att skörda. Jobbigt, men om några år kanske han förstår varför jag håller på såhär, om jag har tur...

Nu har ju hästarna förhoppningsvis fått rätt mineraler och mängd mat tills nu och kanske blir det någorlunda rätt ett tag till, så de får kanske klara sig till betet. Har inte så mycket annat val tror jag.


Tack för alla svar!
 
Sv: Värt att göra ny analys?

Hur tar du annars prov till analys om du inte tar en tuss från en eller flera öppnade balar??
Att ta analys med spjut fungerar bara på blötare ensilage (40% ts eller mindre) och då har man oftast plansilo.


Ni fattar ju fö fel allihop!
Vi tar alltid analys på vårt ensilage (de större partierna) Har vi mindre partier (4-7 balar) så har vi det ofta som reserv och analyserar det inte.
Men nu handlar det om ett mindre parti under en kort period plus att det övriga ensilaget varit bra. Då ser jag inte något extremt behov av att göra en analys.
 
Senast ändrad:
Sv: Värt att göra ny analys?

Jag brukar gå diagonalt på fältet och plocka en tuss här och en tuss där precis innan de börjar plasta gräset. Det är kanske så TS helst vill ta provet?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 412
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: lil-sis
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
4 976
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Jag köper två sorters hö from iår. Det ena-småbalshöet ger jag endast nattetid och uppgår till ca 5 kg på ena hästen och max 4 till den...
Svar
3
· Visningar
621
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp