Vätskeersätting ersätter väl inte vätska?

nosesharks

Trådstartare
Jag har just haft en halvhetsig diskussion med en person inom åldringsvården och känner mig fortfarande inte övertygad. Kanske någon här kan förklara för mig bättre? Jag har ingen egen vårdutbildning att luta mig emot.

Situation:
Det är väldigt varmt ute. En dement person med begränsad kommunikativ förmåga och problem med kontinensen spenderar stora delar av dagarna sittande/gående/stående utomhus och svettas även ymnigt ibland.

Är detta sant?
Kan man använda vätskeersättning (vanliga brustabletter köpta på apoteket) som ersättning för vätska? Exempelvis att ge ett glas vätskeersättning framåt kvällen och sedan neka patienten ytterligare vätska efter ett visst klockslag för att minska mängden nattliga blöjbyten/toabesök?

En patient som behandlats enligt ovan under flera dygn drabbas en stroke och en rejäl urinvägsinfektion. Urinet var bärnstensfärgat. Kan man verkligen utesluta att det finns ett samband?


Jag förstår inte hur vätskeersättning kan ersätta vätska? Jag förstår att vätskeersättning kan hjälpa till att "binda vätska" som redan finns i kroppen genom att tillföra mineraler och därmed minska mängden urin, men kroppen kan väl knappast tillverka vätska?
 
Jag är ingen expert men min åsikt är att vätskeersättning är ett bra komplement om personen dricker dåligt, men självklart kan det inte ersätta ett normalt/bra vätskeintag helt och hållet! Vätskeersättningen innehåller ju vissa salter och mineraler som är viktigt för att hålla en bra balans i kroppen. Men självklart måste man dricka också!

Jag tror att många inom äldrevården tror att tex. vätskeersättning och näringsdrycker kan ersätta mat och dryck. Det tror jag inte på. Dessa ska ses som tillskott/komplement!
 
Jag är inte heller utbildad, men att neka någon vätska? Det om något är väl vanvård? Och jag skulle se ett direkt samband mellan urin med mörk färg och för lite vätska...
Min svärmor är dement och bor på ett boende och där för de bok så långt det är möjligt över intaget just för att se till att de får i sig tillräckligt med vätska, svärmor måste man ibland sätta ett glas i handen för att hon ska dricka och speciellt när det är varmt så är det viktigt att tänka på det. Där gör de ofta saft eller liknande just för att det ofta smakar lite godare än vatten och att de äldre dricker mer av den anledningen, sen får de även vätskeersättning också om det behövs men den smakar ofta rätt illa så den kan vara svårare att få i dem.
 
Klart som korvspad att man inte kan neka någon vätska, speciellt inte någon äldre och/eller sjuklig! Är urinen mörkfärgad och man kan utesluta andra sjukdomstillstånd är man uttorkad.

När man svettas försvinner salter från kroppen och det är därför man tar vätskeersättning istället för vanligt vatten, just för att få till elektrolytbalansen snabbare. GIVETVIS ska personen ifråga får så mycket vatten den vill även om det givetvis är bra att initialt ge vätskeersättning. Att en dement person visar att den vill ha något att dricka är suveränt eftersom de har svårt att kommunicera när det gått långt och också kan ha icke-fungerande törst- och hungerkänslor.

Jäla skitpersonal rent ut sagt!

/Karlsson med svårt dement mamma :(
 
Nej vätskeersättning kan inte ersätta vätska i det fall du beskriver. Med tanke på att urinen var så koncentrerad låter det ju som att personen fått i sig för lite vätska. Att neka någon vatten låter ju inte klokt, om nu inte personen i fråga har svår hjärtsvikt och har vätskerestriktioner...i sådana fall brukar man ändå kunna dricka 1,5 - 2 l per dygn vilket är grundbehovet.
Angående vätskeersättning så innehåller den ju olika elektrolyter, salter som kroppen kan behöva tillskott av om man svettas mycket exempelvis. Skulle man dricka stora mängder rent vatten kan man späda ut elektrolyterna i kroppen kan man säga, och det blir fel på balansen. En frisk person brukar dock reglera detta bra själv med hjälp av törst, saltsug etc.
En äldre person är känsligare, särskilt för uttorkning och då blir elektrolyterna istället för koncentrerade viket också ställer till med bekymmer.
Det är tyvärr vanligt med uttorkade äldre, och många kommer tråkigt nog från boenden där de borde ha koll kan man tycka. Om en person nekas vätska för att personalen inte orkar byta blöjor så är det nog anmälningsläge på det.
Samtidigt kan det ju handla om att personen inte bör dricka rent vatten utan får dryck med näring, vätskeersättning, saft etc men det gör ju inte att vätskebehovet i sig minskar.
 
Jag har just haft en halvhetsig diskussion med en person inom åldringsvården och känner mig fortfarande inte övertygad. Kanske någon här kan förklara för mig bättre? Jag har ingen egen vårdutbildning att luta mig emot.

Situation:
Det är väldigt varmt ute. En dement person med begränsad kommunikativ förmåga och problem med kontinensen spenderar stora delar av dagarna sittande/gående/stående utomhus och svettas även ymnigt ibland.

Är detta sant?
Kan man använda vätskeersättning (vanliga brustabletter köpta på apoteket) som ersättning för vätska? Exempelvis att ge ett glas vätskeersättning framåt kvällen och sedan neka patienten ytterligare vätska efter ett visst klockslag för att minska mängden nattliga blöjbyten/toabesök?

En patient som behandlats enligt ovan under flera dygn drabbas en stroke och en rejäl urinvägsinfektion. Urinet var bärnstensfärgat. Kan man verkligen utesluta att det finns ett samband?


Jag förstår inte hur vätskeersättning kan ersätta vätska? Jag förstår att vätskeersättning kan hjälpa till att "binda vätska" som redan finns i kroppen genom att tillföra mineraler och därmed minska mängden urin, men kroppen kan väl knappast tillverka vätska?
Jag tycker det låter som ett solklart läge för en anmälan om vanvård samt att ställa till ett sjuhelvetes liv i tidningarna! :rage:
 
Vätskeersättning kan man ge vid diarré, kräkningar och vid svettning utöver det normala för att ersätta elektrolyter men det kan aldrig ersätta vätska. Det normala vätskebehovet ligger på ca 2 liter/dygn och mer om det är varmt/man svettas mycket och det måste tillföras annars blir man sjuk. Tyvärr har endel vårdpersonal dålig koll på det. När jag låg inne pga katastrofala kaliumvärden eftersom jag spydde så mycket pga gastropares så var det en vårdpersonal (minns inte hennes titel) som ansåg att när jag hade fått 1 liter kaliumdropp så behövde jag inget mer dropp och jag behövde inte heller dricka mer det dygnet :banghead: Nu var ju jag klar och kunde protestera mot det orimliga i att jag som var svårt uttorkad eftersom jag hade spytt dagligen i flera veckor inte skulle få något att dricka/mer dropp men en dement kan ofta inte kommunicera sina behov på det sättet. Om du vet var personen jobbar så är det dags för en anmälan. Att missköta sina patienter på det sättet är straffbart.
 
Säger som dom andra, om du kan ta reda på bara så att personen inte har vätskerestriktioner, jag har tex själv 2 patienter som pga vissa orsaker inte får dricka mer än 1 liter per dygn. Vilket inte är kul att neka dom att dricka när dom är törstiga men det är förenat med livsfara för dom att dricka mer (brukar få en isbit att suga på istället). Finns inget sånt så anmäl!
 
Är detta sant?
Kan man använda vätskeersättning (vanliga brustabletter köpta på apoteket) som ersättning för vätska? Exempelvis att ge ett glas vätskeersättning framåt kvällen och sedan neka patienten ytterligare vätska efter ett visst klockslag för att minska mängden nattliga blöjbyten/toabesök?

En patient som behandlats enligt ovan under flera dygn drabbas en stroke och en rejäl urinvägsinfektion. Urinet var bärnstensfärgat. Kan man verkligen utesluta att det finns ett samband?

Aldrig okej att neka någon vätska inom äldrevården(speciellt dementa som ofta är svåra att få och dricka), den nattpersonalen borde se sig om efter ett nytt jobb.
Låter det vara osagt om vätskeersättning ersätter vanligt vatten på ett tillfredsställande sätt.
 
Nej, vätskeersättning ersätter salter som förloras, och gör inte att man behöver få i sig mindre total mängd vätska per dygn än om man dricker annan vätska.
Det låter som att någon fått detta om bakfoten och att det eventuellt spridits i arbetsgruppen som en sanning. Om du har möjlighet att ta upp det med ansvarig sjuksköterska (eller, om idén kommer från honom/henne, ansvarig läkare) vore det bra, för att ge vätskeersättning utifrån den förklaring du har fått är inte ok.
/Akut- och IVA-läkaren
 
Nej, vätskeersättning ersätter salter som förloras, och gör inte att man behöver få i sig mindre total mängd vätska per dygn än om man dricker annan vätska.

Det är detta som jag försökte hävda, men du uttryckte dig tydligare. Jag får stå på mig då.

Patienten dricker gärna vatten/saft/kaffe framåt kvällen, men man anser att den vätskan "rinner rakt igenom kroppen" över natten och inte har någon positiv påverkan. Genom att bjuda ett glas vätskeersättning på kvällen anses ingen ytterligare vätska behövas, eftersom ersättningen ersätter ytterligare vätskeintag. Samma argumentation används vid aktiviteter utanför hemmet dagtid - en bestämd mängd vätskeersättning istället för "fri tillgång" på vätska. Ytterligare vätska begränsas över den perioden. Till förmån för mindre toalettkrångel.

Patienten det handlar om här har inga (medicinsk) vätskerestriktioner. Har man patienter med vätskerestriktioner hoppas jag djupt att man skyddar dem noggrant mot sommarhettan! :crazy:
 
:crazy: Håller med andra, det hjälper till med elektrolyt balansen, men ersätter inte vätskeintag.

Jag har precis haft hand om en grupp studenter under väldigt hårt fältarbete i ett tropiskt område. Vi tvingade de att ha med sig MINST två liter vatten varje dag, en liter med elektrolyt mix eftersom man svettas oerhört mycket. Skulle aldrig få för mig att säga till dem att de kan ha med sig mindre vatten pga elektrolyt mixen.

Förresten så är kaffe vätskedrivande, så det ska man vara försiktig med om man har problem med vätskebalansen.
 
Det är detta som jag försökte hävda, men du uttryckte dig tydligare. Jag får stå på mig då.

Patienten dricker gärna vatten/saft/kaffe framåt kvällen, men man anser att den vätskan "rinner rakt igenom kroppen" över natten och inte har någon positiv påverkan. Genom att bjuda ett glas vätskeersättning på kvällen anses ingen ytterligare vätska behövas, eftersom ersättningen ersätter ytterligare vätskeintag. Samma argumentation används vid aktiviteter utanför hemmet dagtid - en bestämd mängd vätskeersättning istället för "fri tillgång" på vätska. Ytterligare vätska begränsas över den perioden. Till förmån för mindre toalettkrångel.

Patienten det handlar om här har inga (medicinsk) vätskerestriktioner. Har man patienter med vätskerestriktioner hoppas jag djupt att man skyddar dem noggrant mot sommarhettan! :crazy:
fri tillgång på vatten borde ju vara en självklarhet, under sommaren! speciellt till äldre och barn som kanske inte tänker på att dricka ofta.
elektrolyter är ju mest till för då man svettats ordentligt och behöver fylla på för att orka vidare.
 
Jag tror benämningen VÄTSKEERSÄTTNING ställer till problem. Ersätter vätska. Fast det är ju inte sant. Det ersätter mycket av det man förlorar när man förlorar vätska. Inte vätskan i sig.
 
Jag tror benämningen VÄTSKEERSÄTTNING ställer till problem. Ersätter vätska. Fast det är ju inte sant. Det ersätter mycket av det man förlorar när man förlorar vätska. Inte vätskan i sig.

Jag som ej sjukvårdsutbildad vet det. Jag är väl dum men jag har tidigare utgått ifrån att de med sjukvårdsutbildning faktiskt vet det.

Fåfängt hopp att det var så, jag vet :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp