Bukefalos 28 år!

Armani__

Trådstartare
Hej på er!

Jag har blivit med växthus då jag har fått min mormor och morfars lilla gamla växthus. Detta står nu omonterat på vår uppfart och väntar på att få komma upp igen :banana:
Men jag behöver verkligen alla råd och tips jag kan få! Jag har tänkt mig att odla i krukor och lägga plattor som underlag. Växthuset är som sagt litet och jag är lite sugen på att "göra något åt" takhöjden, alltså sätta hela växthuset på en sockel. Antingen då mura upp med lecablock eller en högre träsockel, vilket är att föredra? Vad kan det kosta?
Jag är ju en sucker för kullersten, men det är väl helt otänkbart att anlägga som golv va? Plattor är väl bättre kan jag tro..

Annars då? Det lär ju inte bli sådär mycket växter i år, utan i första hans montering nu då. Men sedan är det störta problemet kvar - vart ska det stå?? Mycket sol, sol och skugga eller vad?

Övriga tips och idéer och framför allt egna BILDER och erfarenheter är mer än välkomna!
 
Sv: Växthus

Jag har tyvärr ingen bild, men vi murade 2 varv med lekasten som vi sedan putsade, som sockel. Det är superfint! Jag kan stå rak med gott om plats ovanför huvudet, är 180 lång. Skulle tro att högsta punkten ligger på 220 cm.
Vi har lagt vanliga betongplattor som golv, och odlar i krukor.
Jag :love: mitt växthus :D
 
Sv: Växthus

Jag har tyvärr ingen bild, men vi murade 2 varv med lekasten som vi sedan putsade, som sockel. Det är superfint! Jag kan stå rak med gott om plats ovanför huvudet, är 180 lång. Skulle tro att högsta punkten ligger på 220 cm.
Vi har lagt vanliga betongplattor som golv, och odlar i krukor.
Jag :love: mitt växthus :D


Men det är ju precis så som jag vill ha det!! Du måste fota och visa!
Jag kollade på Byggmax, men deras vanliga billigaste betongplattor var slut, typiskt.. Ska kolla vidare, Byggmax hade ju andra plattor också och i och med att mitt växthus är skitlitet så spelar det kanske inte så stor roll på priset, då det ändå inte blir några supersummor. Helst skulle jag vilja ha små gatsten som golv då det är så himla fint! Mitt växthus är bara lite drygt 5 kvm stort (litet ;) )
 
Sv: Växthus

Markplattor finns det hur mycket som helt bortskänkes på blocket.
Sockel är bra och glöm inte att förankra växthuset samt armera den då det lätt rör sig i marken.
 
Sv: Växthus

Hallå?! Dålig aktivitet här i min tråd ;)

En fråga, jag har stora problem med att bestämma mig över två saker:

1. Läget; ska jag satsa på ett läge med lite förmiddagssol men med sol från lunch till sen eftermiddag? Eller ett läge med morgonsol och fram till eftermiddagen då det blir lite skuggigt och sol sedan igen på kvällen?

2. Plattor eller singel som underlag till växthuset?? Jag ska plantera i krukor etc. där inne, inte direkt på backen.
 
Sv: Växthus

Det blev visst lite bortglömt :S ;)
Men jag hittade en bild där det syns i bakgrunden. (Ignorera mupparna framför ;))
bild_501f902be087c32d74000126.jpg


Vårt står i halvsol/halvskugga hela dagen, men jag skulle nog satsa på ditt alt. nr 2, så de absolut varmaste timmarna blir i skugga.
 
Sv: Växthus

Det blev visst lite bortglömt :S ;)
Men jag hittade en bild där det syns i bakgrunden. (Ignorera mupparna framför ;))
bild_501f902be087c32d74000126.jpg


Vårt står i halvsol/halvskugga hela dagen, men jag skulle nog satsa på ditt alt. nr 2, så de absolut varmaste timmarna blir i skugga.

Måste bara fråga - hur har ni gjort med dörren? Vi funderar nämligen också på ett växthus med murad sockel, men hur gör man med dörren? Hög tröskel in eller modifierar dörren?
 
Sv: Växthus

Min sambo svetsade/skruvade (jag vet inte) på den där plåtbiten som du ser längst ner på dörren. Den hänger ner som en tunga och åker utanpå sockeln när jag skjuter upp dörren. Funkar bra! :)
 
Sv: Växthus

När jag hade växthus (suckar vemodigt) då hade jag också ett sådan litet som vi ställde på leka sockel 1,5 block djupt och 1,5 block högt (vi grävde alltså ned blocken en bit för att få lite bättre isolering för höst/vinter/vår). Vi gjorde inget extra för dörren utan man helt enkelt ta ett kliv över sockeln. Det funkade bra det med :) (om man är händig själv eller har en superhändig sambo ;)). Åh jag saknar mitt växthus...
 
Sv: Växthus

Tack för bild!

kl
Håller på att gjuta markplattor till mitt lilla växthus nu (ska ha plattor i hela växthuset). Så lär väl vara färdig med det till nästa sommar ;) Sedan ska det stå på sockel, antingen i trä eller så som ditt.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 072
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp