Anlägga växthus billigt, enkelt och hållbart

@lady_vip

du har ingen bild på det växthuset och hur det är monterat?

Diskuterade med sambon igår (det är ju ändå han som kommer att göra lejonparten av jobbet, då jag är rörelsehindrad), vi kom fram till att det absolut enklaste är att gräva och gjuta plintar med träram att fästa i.
 
@lady_vip

du har ingen bild på det växthuset och hur det är monterat?

Diskuterade med sambon igår (det är ju ändå han som kommer att göra lejonparten av jobbet, då jag är rörelsehindrad), vi kom fram till att det absolut enklaste är att gräva och gjuta plintar med träram att fästa i.
Oj, det är ju typ överväxt. Jag ska se om jag kan få fram nån bild där det syns, men jag tror inte det... Hela växthuset är överväxt med björnbär och vindruvor så det är lite dolt :D
 
Oj, det är ju typ överväxt. Jag ska se om jag kan få fram nån bild där det syns, men jag tror inte det... Hela växthuset är överväxt med björnbär och vindruvor så det är lite dolt :D

Ok, du behöver inte ta kort om det är krångligt, är mest bara nyfiken på hur det kan se ut. :)
 
Enkelt
plana av märken,
lägg en markduk där väggarna skall vara
fyll på med kross(16/32) på duken ca 10 cm tjockt
lägg syll ( vanligt trä typ 45-95 )
bygg väggarna i delar med en "sträva " tvärs (45gr vinkel)
montera ihop vägggdelar ovanpå syllen , sätt på takstolar och läkt ,

klä alltihop med vanlig byggplast ,
sätt en träribba över all plastskarvar så att inte plasten fladdrar

detta enkla "hus" håller i garanterat 5 år innan plasten behöver bytas och kanske en syll eller 2 ,

Garanterat billigast per år/M2 växthus
 
Planerna har ändrats lite.
Byggbolaget lämnade ingen offert för att de ändå inte tid att hjälpa oss förren i augusti (tycker att de kunde knåpat ihop ngt ungefärligt). Ett annat byggbolag som vi anlitat tidigare hade också fullbokat lång tid framöver, men lämnade iaf ett ungefärligt pris på 10-15 tusen kronor.
Vi kommer dock göra så att en kompis (som råkar vara utbildad murare, men för tillfället är arbetslös) gör hela grunden, gräver ur och gjuter, för halva priset även om tillvägagångssättet blir detsamma som byggfirman (jag får ju köpa materialet givetvis).
Enligt orderbekräftelsen levereras växthuset v.19 till dess är spänningen på topp och jag får väl förodla diverse inne så länge.. :-D
 
Jag hade nog övervägt markskruv i stället för betongplintar om ni saknar tid. Det är ju minst lika bra, går långt mycket snabbare.

Ser nu att ni löst det på annat vis. Läste inte hela tråden ;)
 
Senast ändrad:
Vi har haft ett par stormar här sedan vi fick upp växthuset men det har stått stadigt och stabilt medan stora träd i närheten har knäckts och fallit som plockepinn.;)
Mitt växthus stod också kvar i stormen här om dagen, men en tall föll istället och jag vet inte det var så mycket bättre...
hornet_av_vaxthuset_54fef3eaddf2b35b6da92401.png

Hela gaveln är skev och ena dörren är helt mosad... Än värre är takfoten snevriden... Och inte finns det reservdelar heller... :down: Men som sagt växthuset stod kvar på sina gjutna stolpar... ;)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Hej på er! Jag har blivit med växthus då jag har fått min mormor och morfars lilla gamla växthus. Detta står nu omonterat på vår...
Svar
11
· Visningar
2 400
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp