Växtvärk!

K

knyttet

Har varit orolig för sambons schäfertik, hon har haltat på ett framben i över en vecka. Vi trodde att hon sträckt sig, så vi lät henne ta det lugnt och hade henne bara i koppel förra veckan, men hon blev inte bättre. Jag var orolig för att hon skulle ha AD, man vet ju aldrig...

Igår åkte sambon till veterinären med henne och hon sa att hon har växtvärk och inflammerade benhinnor i frambenet.
Jag har aldrig varit med om att en hund har växtvärk, har ni träffat på det? Är det vanligt?
Vad kan det bero på? (hade förstås önskat att sambon hade frågat veterinären det, men han har lite tunghäfta ibland).
Man undrar ju om det är nåt som dyker upp bara, eller om man gjort nåt galet... Tiken är bara 10 månader, vi går inga långa promenader eller övermotionerar henne för åldern, men hon springer mycket lös och stökar med vår andra hund.
Ni som har erfarenheter av växtvärk kan väl dela med er!
(inte av växtvärken alltså, men...ni förstår! :D)
 
Det är jättevanligt med växtvärk!
Olika hundar och raser blir naturligtvis olika drabbade, men känn inte att ni har gjort något fel.
En del hundar reagerar med stress(växtvärk gör ju ont) medans andra inte vill röra sig så mkt.
Kan vara en bra ide att ta det lite lugnt just nu, ha henne kopplad en liten stund innan hon får vara lös(som uppvärmning)
Inga lekar med andra hundar, medans hon har ont, är också viktigt, kroppen behöver ta det lugnt.
 
C-vitamin kan hjälpa mot växtvärk. För snabbväxande raser är växtvärk väldigt vanligt.
I nån hundtidning rekommenderade de c-vitamintabletter från Hälsokosten som heter ESTER. Vi gav våran Ester c-vitaminer i förebyggande syfte då hon var valp. Hon hade aldrig nån växtvärk, men jag vet ju inte om det berodde på vitaminerna eller ej.
 
Lilltjejen fick c-vitamin utskrivet av veterinären, så det stämmer nog att det hjälper vid växtvärk!
Förutom c-vitamin fick hon e-vitamin och en kur antiinflammatoriskt som hon ska äta i 14 dagar.
Vet dock inte vad e-vitamin gör för nytta?!? :confused:
 
Vad tänker du på då? Att hon fått "fel" mat, som gör att hon växer för snabbt???
Vi köpte henne vid åtta månaders ålder och då lät vi henne börja äta "vuxenfoder" (Royal Canin).
 
Min ridgeback hane fick växtvärk när han var ca 11mån. Det var inte så mkt, men han haltade lite på ena bakbenet. Fick anti inflamatoriskt och smärtstillande att ge honom i tre eller fyra veckor.
Det har inte kommit tillbaka efter det.
 
Inte att hon har fått dålig mat utan kanske att maten har varit 'för bra' (typ mycket energirikt)eller att det har skett ett skifte från medelbra mat till riktigt bra mat vilket har föranlett kroppen att skjuta iväg??
 
Från Doggy till Royal Canin...joo det stämmer nog! :smirk:
Har inte sett att hon växt nåt iofs, men allt syns ju inte!
 
Väl ansedda veterinärer fnyser :mad: åt begreppet “växtvärk” och menar att det finns inget som heter växtvärk utan problemet har naturligtvis en underliggande orsak.

Gå till en veterinär som är kunnig på AD/HD och ledproblem.

Vi höll på att förlora våran unghund pga att en veterinär sa att växtvärken skulle försvinna med tiden. Till slut tog vi henne till en expert och han konstaterade att hon hade allvarliga måttliga pålagringar. Dessa försvinner sannerligen inte med tiden och kan verkligen inte kallas ”växtvärk” ..

Han ansåg först att hennes pålagringar var så allvarliga att hon var chanslös, men han var villig att försöka operera. (Hunden fick bli ett ”forskningsobjekt”) Mot extremt svåra odds är hon idag OK. Kostnaderna ska vi inte tala om!

Jag skulle verkligen skaffa en andra veterinärs åsikt om min hund fick diagnosen ”växtvärk” igen. För mig känns det som ett tecken på inkompetens!
:confused: :confused:
 
C-vit är antiinflamatoriskt. E-vit är en antioxidant. Kan inte lista ut hur det skulle hjälpa faktiskt.

En kullsyster till min tik fick också panostitungefär vid den åldern. AD-hälta brukar börja vid 4-6 mån ålder.
 
Att ställa diagnosen växtvärk efter en
klinisk undersökning är inget fel.
Växtvärk är lekmanstermen för panostitis,
som drabbar stora snabbväxande raser. Symptom
brukar ses i 5-12 månaders ålder och är övergående.
Halt- och ömhet hoppar ofta mellen benen. Diagnosen
ställs efter undersökning, smärta mitt på de långa
rörbenen och ev. röntgenundersökning.
Vissa kallar även hypertrofisk osteodystrofi för
växtvärk
 
Min äldsta tik som är 5 år hade en fruktansvärd växtvärk upp till 2 års ålder. Hon var alltid halt i någont ben, värken vandrade runt. Hon blev röntgad så jag fick rätt diagnos. Hon har aldrig fått något kraftigt foder, hon var mindre än sina syskon och växte proportionerligt hela tiden. Till slut fick jag Rimadyl utskrivet av veterinären, alldeles innan hon blev 2 år. Efter det kom det aldrig igen. Jag tror att det till stor del är ärftligt betingat. Man kan se ibland i vissa linjer att det finns mera av det än i andra.
Hälsningar
Elizabet
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 628
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 401
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp