Bukefalos 28 år!

Vågar man ta en till allergitablett?

AgentCarter

Trådstartare
Då 1177 har svikit mig för första gången (fick prata med stressad tant som inte hörde ett ord av vad jag sa, blev något fel med telefonerna) så får jag vända mig hit.

Blev stucken av en geting igår, handen, vid knät och eventuellt bakom örat. Då jag reagerade lite vid ett stick förra året tog jag det säkra före det osäkra igår och tog en allergitablett, Loratadin 10 mg. Vaknade med ont och kliande, rött och handen var lite svullen så tog en till tablett. Under dagen har det hela blivit värre och min hand är svullen från knogarna till ungefär 1 dm upp på armen, knät är dubbelt så stort som det andra. Det enda sticket som sköter sig är det bakom örat.

Jag skulle vilja ta en till allergitablett, men det står 1 per dag på förpackningen så jag vet inte om jag vågar ta någon:(

(och jag som tänkte skaffa bin, går inte om jag reagerar så här :cry::cry::cry::cry::cry::cry:)
 
Då 1177 har svikit mig för första gången (fick prata med stressad tant som inte hörde ett ord av vad jag sa, blev något fel med telefonerna) så får jag vända mig hit.

Blev stucken av en geting igår, handen, vid knät och eventuellt bakom örat. Då jag reagerade lite vid ett stick förra året tog jag det säkra före det osäkra igår och tog en allergitablett, Loratadin 10 mg. Vaknade med ont och kliande, rött och handen var lite svullen så tog en till tablett. Under dagen har det hela blivit värre och min hand är svullen från knogarna till ungefär 1 dm upp på armen, knät är dubbelt så stort som det andra. Det enda sticket som sköter sig är det bakom örat.

Jag skulle vilja ta en till allergitablett, men det står 1 per dag på förpackningen så jag vet inte om jag vågar ta någon:(

(och jag som tänkte skaffa bin, går inte om jag reagerar så här :cry::cry::cry::cry::cry::cry:)


Jag är ingen läkare (så det är sagt!), men jag är ruskigt allergisk och tog tidigare just loratidin - och min läkare sa att jag lugnt kunde dubbla dosen vid behov och det värsta som kunde hända var att jag blev trött. Och jag har tagit dubbel dos när jag hälsat på hos kattägare och när pollensäsongen varit som värst och har överlevt.

Men om du är så svullen borde du inte försöka ringa vårdcentralen åtminstone och fråga i morgon om det inte blir bättre?
 
Jag är ingen läkare (så det är sagt!), men jag är ruskigt allergisk och tog tidigare just loratidin - och min läkare sa att jag lugnt kunde dubbla dosen vid behov och det värsta som kunde hända var att jag blev trött. Och jag har tagit dubbel dos när jag hälsat på hos kattägare och när pollensäsongen varit som värst och har överlevt.

Men om du är så svullen borde du inte försöka ringa vårdcentralen åtminstone och fråga i morgon om det inte blir bättre?
Jo jag ska göra det, så här nu på kvällen så borde jag ha åkt in redan idag men är lätt att vara efterklok :)

Jag sov till tio idag på en så jag undrar hur trött jag skulle bli på tvåO_o
 
Ja, ta en tablett till.
Det enda som antagligen händer är att du blir lite dåsig, men det är ändå läggdags nu.

Var det en vanlig geting? De brukar inte kunna sticka så många gånger... Bålgetingar kan däremot göra det, och det tar ganska lång tid för kroppen att hantera och åtgärda ett stick från en sån.

Hur som helst:
STACKARS DIG! Både sticken och reaktionen är dumma, dumma. Ta en tablett och gå och lägg dig.
 
Ja, ta en tablett till.
Det enda som antagligen händer är att du blir lite dåsig, men det är ändå läggdags nu.

Var det en vanlig geting? De brukar inte kunna sticka så många gånger... Bålgetingar kan däremot göra det, och det tar ganska lång tid för kroppen att hantera och åtgärda ett stick från en sån.

Hur som helst:
STACKARS DIG! Både sticken och reaktionen är dumma, dumma. Ta en tablett och gå och lägg dig.
Jag vet inte vad det var för geting, jag plockade svamp ute i skogen när jag plötsligt blev attackerad.
Tror det var Zito som störde den från början, han stod och grävde i något roligt:meh:
Ska knarka på lite och lägga mig:D
 
Jag svullnade också upp rejält efter, det jag tror var, ett getingstick. Prova att kyla om inte allergitabletterna hjälper. För mig gick svullnaden ner på tre-fyra dagar.
 
Jordgetingstick kan orsaka rejäla reaktioner.

Själv blev jag en gång idiotförklarad av sköterskan på vårdcentralen när min hand värkte som attan och såg ut som en boll efter ett sånt stick. Jag ficl visst skylla mig själv eftersom jag 1. Inte visste att man kan minimera skadan om man direkt pressar en sockerbit mot hålet efter sticket (ingen aning om ifall det funkar). Och 2. Inte hade fickan till med.sockerbitar när jag var ute i hästarnas sommarhage för att visitera dem (jag ger inte socker till mina hästar).

Så, jag fick fortsätta ha jävligt ont i min jättesvullna hand...
(Det är dock många år sedan nu)
 
Jag svullnade också upp rejält efter, det jag tror var, ett getingstick. Prova att kyla om inte allergitabletterna hjälper. För mig gick svullnaden ner på tre-fyra dagar.

Jordgetingstick kan orsaka rejäla reaktioner.

Själv blev jag en gång idiotförklarad av sköterskan på vårdcentralen när min hand värkte som attan och såg ut som en boll efter ett sånt stick. Jag ficl visst skylla mig själv eftersom jag 1. Inte visste att man kan minimera skadan om man direkt pressar en sockerbit mot hålet efter sticket (ingen aning om ifall det funkar). Och 2. Inte hade fickan till med.sockerbitar när jag var ute i hästarnas sommarhage för att visitera dem (jag ger inte socker till mina hästar).

Så, jag fick fortsätta ha jävligt ont i min jättesvullna hand...
(Det är dock många år sedan nu)

Jag var ute mitt i skogen med över en halvtimme hem så socker var inte så aktuellt :p
Jag är nog lite överkänslig, har blivit stucken av bi i år och fått lätta reaktioner så det blev nog för mycket flera getingstick nu.
Fick träffa en stackars stressad doktor idag och få en hel massa betapred så nu kan jag faktiskt använda handen igen, visserligen svullen över hela men är skönt att slippa gå runt som denna katten
250px-Maneki-neko-ja.jpg

Om det fortsätter som det gör nu så kommer jag kunna jobba imorgon, vilket jag absolut inte hade kunnat göra som det var innan.
 
Fick tillbaka mina provsvar idag, har en allergi och fått adrenalinpenna och tabletter utskrivna för framtiden :)

Ska ringa till hösten och se om jag kan få "vaccinera" mig så jag ändå kan skaffa bin. Men blir inga nu som det egentligen var tänkt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har gått och skaffat mig en irriterande knöl på en sena. Den sitter bakom fotleden i höjd med knölarna på var sida om foten och är...
Svar
16
· Visningar
1 854
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 453
Senast: Grannox
·
C
Hästmänniskan För ca. 3-4 veckor sedan var jag med om den allvarligaste ridolycka jag varit med om hittills. Jag jobbar som hästskötare och...
Svar
17
· Visningar
5 415
Senast: Seabisquit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp