Vägrar gå in i stallet å går iväg när man ska sitta upp.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare BackorsExplosive
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 374
B

BackorsExplosive

Hej!
Jag bara undrar ifall någon här vet vad min häst menar.
För ungefär 4 dagar sen så började han vägra att gå in i stallet. Han bara tvärstannar och när man försöker få in han så småstegrar han lite... Jag drar inte i honom eller något sånt bara smackar lite. Till sist så går han in men jag förstår inte varför han börjat göra så, han har aldrig gjort så förut. Han har iförsig inte varit här så länge heller men ändå. Har haft honom sen 21 dec.
Sen så varje gång jag ska sitta upp på honom så går han gärna iväg... inte jämt men väldigt ofta.. hur kan man träna han så han står still. Det är ett varmblod som är 7 år och de är min första häst så jag skulle bli väldigt tacksam för svar. Är inte så duktig på träning ifrån marken så många tips på träning från marken uppskattas också. :)
/ Johanna och Baccus!

Sv: Vägrar gå in i stallet å går iväg när man ska sitta upp.

rider du för tränare eller har tillgång till någon riktigt erfaren hästmänniska som kan hjälpa dig?? din häst är det nog inget fel på och inte är han rädd utan verkar testa gränser och ledarskap . att hästen går iväg när man ska sitta upp är också ganska vanligt och kan vanligtvis tränas bort så mitt förslag rakt av är att ta hjälp av någon duktig o seriös tränare på hemmaplan som kan se er ihop och ser mer vad som behöver göras..din häst är ju väldigt ung och så är det ju din första så lite hjälp behövs nog..

rider du för tränare eller har tillgång till någon riktigt erfaren hästmänniska som kan hjälpa dig?? din häst är det nog inget fel på och inte är han rädd utan verkar testa gränser och ledarskap . att hästen går iväg när man ska sitta upp är också ganska vanligt och kan vanligtvis tränas bort så mitt förslag rakt av är att ta hjälp av någon duktig o seriös tränare på hemmaplan som kan se er ihop och ser mer vad som behöver göras..din häst är ju väldigt ung och så är det ju din första så lite hjälp behövs nog..

Rider inte för tränare än eftersom jag måste åka till ett annat ställe då. Har inte en hyfsat bra hästtransport än. Jo han är ung och det hade antagligen varit bättre med en äldre häst som förstahäst men de blev inte riktigt så även om de va planerat så från början. Men om hästen nu testar gränser och ledarskap hur gör man då för att visa vem som bestämmer just när han ska gå in i stallet. Har inga som helst problem annars när han testar för då säger ja bara till han på skarpen och så är det bra sen. / Johanna och Baccus!

Tappa aldrig tålamodet, vänta tills hästen ger efter och går in. Den tvivlar på ditt ledarskap och testar hur du reagerar. Du har inte ägt hästen länge, det är en helt ny sits för er båda, är det inte bättre efter 6 månader DÅ skulle jag oroa mig!

Precis efter jag köpte min unghäst tvärnitade hon och vägrade gå. Vi stod där tills hon tyckte det var dööööööötråkigt att stå sådär stilla. Ibland kunde de ta 45 minuter att gå 50 m. En antydan till rörelse var beröm. Numera litar hon på mig till 100% och gör ingen antydan till att falla tillbaka i gamla spår.

Står inte hästen stilla när du ska hoppa upp beror det ofta på illa passande sadel. Vem vill stå stilla om det gör ont?

Är han riden mycket?Att han inte vill stå stilla vid uppsittning KAN bero på att han har svårt att hålla balansen när en ryttare ska upp.Det tar ju ett tag för de flesta hästar att lära sig parera motvikten,då vill de gärna ta ett par steg för att balansera upp sig.Testa att sitta upp från en pall eller liknande, då behöver du inte lägga så mycket vikt i stigbygeln och hästen får lättare med balansen.

Du har ju inte haft hästen så länge än,det kan ju gå lite knaggligt i början innan man lärt känna varandra ordentligt.Hoppas att allt löser sig för dig och din häst!!:)

Min häst vägrade också gå in i stallet ett tag och hon stod bara som en envis åsna och skulle inte gå in!
Ingen hjälpte typ vi provade med mat, att dra, nästan trava in men inget... Så min tränare sa att vi skulle ta stallborstan och peta lite med själva stråna precis i början av bena och hon blev så irreterad på att de typ kiklade så hon gick in ;)

Hehe... ja han bryr sig inte heller om man lockar med mat och så men det börjar gå bättre nu... visst han stannar å vill inte gå in men han står inte still lika länge. Riden har han blivit sen han var tre år.. så han e riden ganska mkt.

Är det ingen som har massa tips på träningar från marken... skulle verkligen behöva de...

/ Johanna och Baccus!:)

Några tips jag har är att om du har en rund liten hage ska du "jaga" runt hästen där, och då ska du få den att tugga, och sen ska den titta in mot mitten där du står, sen ska den komma med sänkt huvud mot dej. Och när du tar några steg mot den ska den backa. och sen kan du ställa dej brevid hästen och trycka handen i sidan på den inte hårt, men så den flytar åt sidan;)

Baccus är väldigt hård i psyket ibland. Jag gissar att det beror på att han varit med om lite för mycket. Man får en smekmånad med honom och sedan testar han.

Det jag skulle göra är att ALDRIG locka på honom. Se till att du har ett grimskaft som är långt (4m ca). När han då stannar kan du gå ifrån honom en bit, fortsätt visa vad du vill att han ska gå in. När han går berömmer du. Se dock till att du fortsätter att ha lite avstånd till honom. Gå inte direkt inpå honom.

Jag har inte ägt honom eller så, bara hanterat honom lite och hjälp en tidigare ägare... H*n hade samma problem men det var helt lösningsbart om man var konsekvent och inte gullar...

Detta ska du inte göra om du inte vet vad du vill med det eller att du vet att du kan. Kan orsaka att hästen attackerar eller (vad jag tycker är värre!) att hästen kopplar ifrån. Inget för nybörjare varvid jag avråder Johanna att göra detta.

Jag tror han testar din ledarroll. Se till att göra klart för honom vem det är som bestämmer och att det du säger det gäller. Vet du inte hur du ska göra så ta hjälp av någon som vet. Lycka till! :)

Detta ska du inte göra om du inte vet vad du vill med det eller att du vet att du kan. Kan orsaka att hästen attackerar eller (vad jag tycker är värre!) att hästen kopplar ifrån. Inget för nybörjare varvid jag avråder Johanna att göra detta.

Jag håller med, har man en häst med hårt psyke och som inte är säker på vem som är ledaren så kan det verka utmanande för hästen att tränas på detta sätt, och den kan gå till anfall. Se till att han vet att du är ledare INNAN du löslongerar honom.

Du hade hanterat honom... när gjorde du det? hur gammal var han då? Var det med hans förra ägare jannina? Du skrev att han hade vart med om mycket... inget jag vet ngt om så det du vet skulle jag väldigt gärna vilja veta.

Själv tycker jag inte han är jobbig alls... han lyssnar alltid på mig och gör precis det jag vill. Förutom att gå in i stallet.. men grejen är att han gör det nu... började iförgår tror ja att det var. Alltså att gå in snällt i stallet igen. vet inte om det är tillfälligt men det lär jag väl snart få veta. Det som jag tycker är jobbigt här på bukefalos just nu är att alla har ngt negativt att säga om baccus. Hans förra ägare startade en tråd här precis när hon fick honom och då var det andra som också hade träffat han som bara klagade. Är han verkligen så hemsk som alla får det att låta.:confused: Jag har inte märkt av ngt.

Jag bara undrar.

/ Johanna och Baccus!:cry:

har han hanterats av "travmänniskor" innan han kom till dig? det kan förklara varför han går iväg när du sitter upp, det brukar vara så med de flesta, up up and away du vet;)

Han har inte hanterats av travmänniskor sen han var tre år... eller de e va ja vet iallafall... så jag tror inte de e sen han var tre.
Jo.. de vet ja... typiskt för dessa hästar... :p

Han har hanterats mycket av barn, han klarar inte det på ett bra sätt eftersom han behöver att ha en människa som bestämmer. Han har pga att han har hanterats av barn tvingats att ta ledarskap som han känner att han inte klarar. Därför testar han dig nu.

Tänk dig själv att vara liten och inte ha föräldrar som sätter gränser. Du skulle inte veta vad du fick och inte fick göra, hur du ska vara mot andra. Han har nog inte riktigt koll...

Det är det jag menar att han har varit med om en del.

En del av de vuxna som har ägt honom har dessutom varit veka i sig och då inte heller kunnat fylla i hålet som funnits av en bra ledare.

Var bara konsekvent, vänlig och när han krånglar håll han på lite avstånd så går det säkert bra! Se det för det är, han vill ha en person att lita på och testar dig för att se att du går att lita på...

okej...Ja det är inte så lyckat att han hanterats av barn... då undrar jag istället vem som är så dum å låter barn ta hand om en sådan häst. :confused:

Så hur gammal var han när du hanterade honom då? Och vem var det som ägde han den perioden?
Tycker du att han är en hemsk häst?

Jag vill bara veta...

/ Johanna och Baccus!

Om hästen går iväg när du ska sitta upp kan du prova "one hand stop" = dra i tygeln på den sida du sitter upp så du får hästens huvud till din fot, släpp först när han står stilla och du är uppsutten, beröm! Funkar på de hästar jag har ridit.

Lycka till!:idea:

Han är inte elak eller dum på något vis. Han har försökt att ta hand om sig själv så gott han kan och är därför lite avigt inställd till just ledarskap.

Du ska bara veta hur många människor det är som har en stor häst och en liten dotter som vill rida och så går det bra för hästen är snäll. Så tar den lilla dottern och vill rida mer etc och mamma har inte tid och dottern får göra det själv... Eller hur många som har en eller ett par hästar hemma som grannungarna kommer och sköter ibland utan att någon vuxen hanterar dem emellan. Är det då en osäker häst så blir det fel. Tyvärr.

Baccus är osäker, ge honom trygghet (konsekvens och åter konsekvens med tydliga regler) och han kommer att följa dig som en hund... Kanske alltid testa lite men lite och mer lagomt.

Han är ju smart den hästen så du kan lära dig massor av honom och ni kan säkert göra massor!

Okeej.. tack för att du sa att han inte var elak. Det är så många som skrivit på andra trådar och fått det att verka så.
Själv tycker jag han är en underbar häst som gör mycket för mig. Han kan va lite jobbig ibland men det är inte så att det inte går.
Du svarade inte på hur gammal han var när du hanterade honom... skulle väldigt gärna vilja veta de.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 282
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 198
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 022
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka