väldigt höga transportskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare -moa-
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 4 727
M

-moa-

Är ute efter ett par så höga som möjligt transportskydd, gärna som skyddar bra med men med tanke på brist så kan jag inte vara allt för kräsen (lindar under också)

Har en häst med lååånga ben och än så länge har jag inte hittat långa nog :(
Mark Todd och Kingsland och liknande långa i storlek full är för korta.

Bucas Max, dom med bara tre kardsborre på såg ganska långa ut men har inte kunnat hitta några nära för att mäta, nån som vet?

Så tips på alla tänkbara väldigt långa skydd snälla!
Dom behöver vara runt minst 80cm på bakbenen för att räcka...

Sv: väldigt höga transportskydd?

Satsa på ett par Bucas:) Jag har ett par till min häst på ca 165 som hon ärvt:angel: från min gamla d-ponny. Dvs det är strl cob i dom och de sitter väldigt bra även för att vara cob. Så ett par i strl full borde vara relativt långa. Min ponny kunde nämligen knappt ha bucasskydden pga att de blev för stora och han var ändå halvblodskorsning med långa ben!

Du får köpa ett par och prova om de är tillräckligt långa, annars får du lämna tillbaka:)

Ett tips är ju annars att linda med sådana paddar som är formade efter benet och hasen (minns att Hööks hade sådana förr men vet inte om de säljer dom längre!)och självklart boots på det då!

Kan upplysa om att Shires också är för korta, så slipper du prova dom med :p
Dom flesta blir ju hängande på hasen och så är det 1 dm ner till marken på skydden. Jag ser gärna att skydden går i marken så de täcker precis hela baksidan från has till mark.

Padd o lindor funkar bra men är lite krångligt när man står på tävlingsplatsen och ska hem t.ex i ösregn eller en häst som inte kan stå stilla.

Jag gilalr dom som verkar heta "Max" med bara tre kardborre på men dom är ju slut överallt.
Är dom gammal modell eller ny? Sen finns det ju 2000 också men har inte fattat om den är den nyare eller inte? (fast gillar hur den andra ser ut mer måste jag medge, ser ut att sitta bättre)

Lindar gör jag redan med boots och allt, har extra super långa paddar och lindor haha men är så jäkla tidskrävande och ibland är det extremt osmidigt ju, typ om man ska träna eller bara åka kort bit, eller får åka ltie akut, då vill man ju itne stå och linda i en kvart för att kunna åka :/

Fozzie: haha ok tack.
Håller med ang, lindandet, det skyddar ju bäst men ibland så är det ju inte så...genomförbart. Var just därför jag tänkte ha ett par skydd också, jag tänkte ha senskydd under då så är det ltie mer skydd iallafall, sådär när man åker kort tid eller så speciellt.

Jag hade gamla Bucas, i storlek full, men de var på gränsen till för korta bak på låångbenta fullblodet på 162 cm i mkh. Vet dock inte om nyare är längre. Samma skydd funkade finemang på allt från stor D till storhäst på upp till 160.

Nu har jag Amigos, vet dock inte hur långa de är i full. Jag har cob till stor D-ponny och de är nästan lite i längsta laget, så de är iaf längre än mina gamla bucas, så kanske värt kolla upp?

Jag gillar 'skyddsdelen', passformen och användarvänligheten SKARPT hos båda ovan nämnda dock =)

Hmm knepigt, får försöka hitta några att mäta om jag har tur, eller chansa på ett par :/

Får kolla Amigos absolut, jag känner en som säljer dom som kan mäta åt mig innan :)

Schockemöhles transportskydd är lätt de bästa jag haft! :love:

Foton-0076.jpg

IMG_4064.jpg

Linda annars? M. Equilines paddar + lindor, dom är ju STORA och du kan ha dom åt vilken ledd du vill.
Jag har kört med lindor o boots r.o. i fleera år nu till ex. till min extremt (!) långbenta fux jag sålde i somras. Transportskydd
räckte honom knappt till hasen...

Jo men det gör jag ju redan, ville ha några vettiga skydd för dom gångerna när man verkligen inte har tid/ ork/ möjlighet tänkte jag.
Tycker egentligen att lindor och boots skyddar bättre men är ju inte alltid det är så smidigt tyvärr.

Din låter lika långbent som min...det är ungefär hur dom sk. långa skydden har sett ut på honom, en del fick jag inte ens runt benen heller, trots storlek full! (skulle låna ett par när jag köpte honom men han fick åka utan för vi hittade inga som gick att få på..då insåg jag att det här kankse inte blir så lätt...)

Brukar inte Pessoas transportskydd vara extremt höga?
Har för mig att min tränare har såna och de är de enda som fungerar till hennes långbenta häst på 184...
Hon har också fått leta ihjäl sig efter lååånga transportskydd som även går runt benen..

KL

Någon som har tips på breda transportskydd som räcker runt en islännings ben?
Ska vara höga, har idag ett par från Sverige Täcket men de börjar sjunga på sista versen och dom har tagit bort de bra skydden ur sortimentet *SUCK*

Aha jag läste slarvigt! Har du kollat horseware? Dom brukar passa rejäla hästar vad jag sett.

Är ute efter ett par så höga som möjligt transportskydd, gärna som skyddar bra med men med tanke på brist så kan jag inte vara allt för kräsen (lindar under också)

Har en häst med lååånga ben och än så länge har jag inte hittat långa nog :(
Mark Todd och Kingsland och liknande långa i storlek full är för korta.

Bucas Max, dom med bara tre kardsborre på såg ganska långa ut men har inte kunnat hitta några nära för att mäta, nån som vet?

Så tips på alla tänkbara väldigt långa skydd snälla!
Dom behöver vara runt minst 80cm på bakbenen för att räcka...

Svarar på halvgammal tråd :)
Har du hittat transportskydd ännu?

Bucas MAX, de med tre stora spännen, tycker jag inte alls är så långa. Jag har både dem och den andra varianten med fem spännen och jag gillar dem med fem spännen mer än dem med tre spännen.
Ena hästen har varit hopplös att hitta skydd till, långa och smala ben, men bucas med många spännen sitter :love: .

*kl*

Jag hade bucas till min långbenta 170+ häst. De enda som räckte i längd. Mina var nog en nyare variant än alexandras för det var nån dm för långa för min mindre häst på 167.

Nej det vart lite omständigheter med sjuk skadad häst (igen. suck han är en total olycksfågel) så haft fullt upp med det istället.

Har dock varit ute och åkt, men det vart stora feta paddar (extra långa från schockemöhle som är underbara) och lindor och boots, som vanligt.
Vilket var inte helt kul när man är stressad och trött, så jag önskar att jag hade lagt tiden på att hitta ett par transportskydd haha!

Fast nu går alla pengar på medicin så det kanske får vänta ändå men mer tips är alltid välkommna! :)
Dock verkar det vara lite snurrigt med samma märken fast olika år ju...

Jag har ett par pessoa, vet inte om jag tycker de är extremt höga.
Men det är väldigt bra transportskydd!
Jag kan mäta dem imorrn.

*kl* sorry

Men måste få passa på o fråga:
Ni som lindar i transporten - vad använder ni för sorts lindor (material)?

Jag har ett par helt underbara från Schockemöhle!
Dom är extra långa och lite lagom elastiska, egentlgien inte elastiska men dom är av nån ullblandning tror jag, lite ribbade liksom.
Kan varmt rekommenderas, blir inte klumpiga men ändå sitter dom jättebra, lätta att linda med och extra breda också.
Har även dom stora stallpaddarna från Schockemöhle, dom är långa nog på längden om man "ställer dom upp" .
Och sen boots från PC, bellbootsen.

Använder uteslutande Eskadrons stora climatex paddar. Helt super kvalité och passform.

Lindor kör jag på fleece eller acryl/ull blandning. Mina favoriter är Equilines stallbandage. Har 5 meter till bakbenen och 4 m till frambenen. De ger mycket bra stöd och håller sig fina tvätt efter tvätt:)

Nej det vart lite omständigheter med sjuk skadad häst ....

...Fast nu går alla pengar på medicin så det kanske får vänta ändå men mer tips är alltid välkommna! :)

Prova och köpt ett par begagnat först :idea:
Jag var så jäkla trött på att köpa nya skydd, som inte passade, sälja och förlora en massa pengar. Så jag började köpa begagnat bara för att prova på hästen :)
Köpte ett par bucas (gamla) för en hundrig och eftersom de satt så bra blev det ett par nya.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 427
Senast: sandrafors
·
S
Utrustning Har nyligen skaffat mig en ridtravare. Han är en äldre herreman, snäll och väldigt lätt att hantera, en riktigt äkta gentleman skulle... 2
Svar
23
· Visningar
2 777
Senast: Elina-a
·
Utrustning Nu behöver jag er hjälp.. Är ju på Falsterbo Horseshow dagarna i ända och tänkte bland annat inhandla ett set nya transportskydd, Danne...
Svar
4
· Visningar
986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka