Våldtäkt och att bli frikänd på grund av att våldtäktsmannen gjort det i sömnen

Islandshästryttare

Trådstartare
Antalet män som hävdar sexsomni vid våldtäkt ökar tydligen. D.v.s. att man våldtagit i sömnen och därigenom blir frikänd för att det inte kan uteslutas att personen gjort det i sömnen.

En person fälldes för våldtäkt i tingsrätten, fick fängelse och offret fick skadestånd. Nu har mannen frikänts i hovrätten efter att ha hävdat att han gjort det i sömnen. Hovrätten ansåg att det inte var uteslutet att mannen kunde gjort detta i sömnen. Offret får betala tillbaka skadestånd och ränta till gärningsmannen (som nu alltså inte är gärningsman enligt hovrätten).

https://bulletin.nu/nu-tvingas-hon-betala-150-000-till-sin-valdtaktsman-som-ett-han

En man som våldtog sin femåriga dotter blev också frikänd på grund av att han hävdade att han gjort det i sömnen.

https://nyheter24.se/nyheter/inrike...tsman-skyller-pa-sallsynta-diagnosen-sexsomni

Jag vet själv inte tillräckligt mycket om sexsomni för att kunna tycka så mycket objektivt utifrån vetenskapliga fakta. Men rent mänskligt det känns fruktansvärt att man ska kunna hävda att man sovit när man samtidigt genomfört en våldtäkt. För offret är det ju lika illa ändå personen har ju ändå blivit utsatt för en våldtäkt.
 
Jag lyssnade på en dokumentär om sexsomni och en expert uttalade sig. Han menade att sexsomni öht är ovanligt och när det förekommer är det extremt ovanligt att personen har sex med någon annan än med sig själv. Han ansåg det vara högst osannolikt att de män som försvarar sig med sexsomni i våldtäktsfall verkligen har det.
 
Jag anser att om någon hävdar att han våldtar i sömnen så ska han genast spärras in tills sjukdomen är behandlingsbar/behandlad så att det aldrig sker mer. För självklart kan vi inte ha så farliga människor lösa i samhället som begår så allvarliga brott utan då får vi ju se till att de hålls åtskilda från andra människor.

Det här är bara ytterligare en variant på temat "hon flörtade ju med mig", "jag bjöd henne på en drink", "hon var så utmanande klädd" och en hel massa andra sjuka saker män har hävt ur sig sedan urminnes tider för att andra män ska tycka synd om dem och fria dem.
 
Jag är iaf väldigt säker på att det ska mycket till för att jag någonsin ska våga sova i samma rum som någon annan man än han som jag träffar nu. Att han jag träffar nu skulle få för sig något dumt är fullständigt otänkbart, men nä, jag tänker då inte sova i samma rum som någon annan, det känns som för stor risk att något otrevligt händer...
 
Helt otroligt vad många ursäkter det finns för mäns vidriga beteenden.

Är det inte lite märkligt att den här 'sjukdomen' dras fram först i rätten? Jag menar, mig veterligen har ingen av de anmälda männen sökt hjälp hos sjukvården för deras åkomma innan?
Det här tycker jag är viktigt.
Att våldta någon i sömnen känns i sig inte som något helt skitmärkligt- man kan göra mycket i sömnen. MEN då ska man ju verkligen dels ha stora problem och dels ha sökt en massa vård för sina problem, de borde ha märkts på 7000 andra sätt innan det resulterar i en våldtäkt. Partnern borde veta om att den hon sover bredvid har stora problem med sömen, gå i sömnen, göra saker. Inget av det kommer som någon förvåning sedan, som i typ alla sådana här fall där mannen hävdar att han sov.

Tanken att man börjar ta på någon eller kanske håller fast en hand eller så är ju inte så konstig, i andra trådar om saker man gjort när man sover osv så har en del betett sig lite märkligt, fast poängen där tycker jag är att man vaknar. Man vaknar innan det går för långt, innan man lyckats fullborda en våldtäkt liksom, så min fråga är varför personen vaknar när det liksom i stort sett är gjort och inte innan det gått så långt?

Tycker faktiskt det bara är en ursäkt för att komma undan.
 
Jag anser att om någon hävdar att han våldtar i sömnen så ska han genast spärras in tills sjukdomen är behandlingsbar/behandlad så att det aldrig sker mer. För självklart kan vi inte ha så farliga människor lösa i samhället som begår så allvarliga brott utan då får vi ju se till att de hålls åtskilda från andra människor.

Det här är bara ytterligare en variant på temat "hon flörtade ju med mig", "jag bjöd henne på en drink", "hon var så utmanande klädd" och en hel massa andra sjuka saker män har hävt ur sig sedan urminnes tider för att andra män ska tycka synd om dem och fria dem.
Ja man blir ju inte frikänd för mord för att man inte är frisk när det begås så då borde man ju hamna på rättspsyk om man har våldtagit någon i sömnen. Få vård liksom. Vem vet hur långt en sådan man kan gå för att våldta när han sover liksom....
 
Ja man blir ju inte frikänd för mord för att man inte är frisk när det begås så då borde man ju hamna på rättspsyk om man har våldtagit någon i sömnen. Få vård liksom. Vem vet hur långt en sådan man kan gå för att våldta när han sover liksom....
Exakt!
 
Det här tycker jag är viktigt.
Att våldta någon i sömnen känns i sig inte som något helt skitmärkligt- man kan göra mycket i sömnen. MEN då ska man ju verkligen dels ha stora problem och dels ha sökt en massa vård för sina problem, de borde ha märkts på 7000 andra sätt innan det resulterar i en våldtäkt. Partnern borde veta om att den hon sover bredvid har stora problem med sömen, gå i sömnen, göra saker. Inget av det kommer som någon förvåning sedan, som i typ alla sådana här fall där mannen hävdar att han sov.

Tanken att man börjar ta på någon eller kanske håller fast en hand eller så är ju inte så konstig, i andra trådar om saker man gjort när man sover osv så har en del betett sig lite märkligt, fast poängen där tycker jag är att man vaknar. Man vaknar innan det går för långt, innan man lyckats fullborda en våldtäkt liksom, så min fråga är varför personen vaknar när det liksom i stort sett är gjort och inte innan det gått så långt?

Tycker faktiskt det bara är en ursäkt för att komma undan.
Åh, det måste ju helt enkelt vara så att det är första gången för alla dessa män de 'råkar' våldta någon i sömnen?
Lika rimligt som när män åker fast för sexköp eller grooming, "Buhuhu det var första gången, jag lååvar!". Måste säga att polisen gör ett otroligt jobb som lyckas ta fast så himla många förbrytare på deras allra första gång. Och tänk så många män som har den sabla oturen att Farbror Blå kommer just den första gången de begår ett övergrepp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp