Vall-frågor

Krans

Trådstartare
Hej! Dethär med att slå vall...Jag läste nyss att den ska slås innan den går i blom. Vad händer om man gör det senare? Hur länge kan man vänta?Är det proteinet som blir lägre? Jag har fått erbjudande om att slå en hektar vall. Vallblandningen( färdig mix) låter bra( lågt socker och anpassad för hästar som inte ska ha dunder-hö). Men, jag är fundersam på dethär med fibrerna...Vill ju gärna ha mkt fibrer.Fiberandelen brukar väl inte vara så hög såhär dags redan?Hur gör man bäst? Och ni som är lite inne på detta, har ni tips på ngn bra "bonde"-sida där man kan läsa mer om att ta hö? Tack på förhand!
 
Första skörden som är generellt ett mer näringstätt hö som passar till hästar som är svårfödda alt. unghästar, fölston.
När vallen går i blom och fröna släpper så minskar näringen och gräset blir grövre.
Sen ska även vädret vara fördelaktigt när man skördar för bästa hygieniska kvalitet och gör dessutom stor skillnad på sockerinnehållet.

Sen kan det skilja väldigt mycket på olika vallar samt från år till år.
 
Första skörden som är generellt ett mer näringstätt hö som passar till hästar som är svårfödda alt. unghästar, fölston.
När vallen går i blom och fröna släpper så minskar näringen och gräset blir grövre.
Sen ska även vädret vara fördelaktigt när man skördar för bästa hygieniska kvalitet och gör dessutom stor skillnad på sockerinnehållet.

Sen kan det skilja väldigt mycket på olika vallar samt från år till år.
Jag håller inte riktigt med - det spelar ingen roll om det är första- andra eller tredjeskörd för näringsvärdet, det som spelar in är var i växtfasen som det är slaget. En sent slagen förstaskörd har lägre värden än en normalt tagen andraskörd. Däremot är ofta mängden fiber något högre i förstaskörden, helt enkelt eftersom den ofta har vuxit lite längre och långsammare än en andraskörd (eftersom det inte är varmt direkt när den kommer upp utan den växer under våren). Men även det kan variera med förhållandena.
 
På vilket vis gör vädret skillnad ? Högre socker vid solsken? Eller om det varit soligt en längre period? Ursäkta en novis frågor...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
4 903
Foder & Strö Diskuterade idag med min höbonde vad för hö jag vill ha eftersom förra årets var en sorg för plånboken och för min svårfödda häst med en...
Svar
2
· Visningar
1 164
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Smådålig i magen
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp