Valp föder valp

Har du haft riktigt unga föstföderskor ? Det är skillnaden. Inte ovanligt att riktigt unga inte ens klarar av att ta hand om sina avkommor, lämnar dom osv. Givetvis gör inte alla det, men vissa saker kommer med mognad och ålder. Händer precis samma sak i naturen att många "djurbarn" dör pga att deras mamma är förstföderska och inte tar hand om avkomman.

Det är en stor fasa när det är stor andel unga förstföderskor i fårbesättningar. Ett inte oansenligt antal försöker döda sina barn istället för att ta hand om dem, och kräver massa extra tillsyn och stöd för att klara av sina första dygn som mamma.

Jag tror verkligen inte att det är så gulligt som "hormonerna gör att allt funkar".

Kastrering går att göra väldigt sent, och kan nog betraktas som ett bra alternativ till att ta fram en sån här kull, både för tiken och valparna! Jag kan tycka att det är lindrigare än att låta tiken gå igenom hela förlossningen och sen avliva - det är ju en stor hälsorisk att föda barn!

Att hela kullen föds död, eller att valpar förloras snart efter förlossning, är knappast något som tiken blir mentalt förstörd av. Hon kan säkert sörja lite en kort period, men jämfört med att ta fram en sån här kull tycker jag det är att föredra!

Kan man verkligen kastrera nu? Jag frågar för jag inte vet men förr när jag läst om unga tikar som är långt gågna i dräktigheten verkar alla som skrivit på nätet iaf fått svaret från vet att det är för sent, och det är bäst att låta tiken föda fram valparna naturligt (än att kastrera). Men att man kan avliva dem direkt efter födseln, och kastrera tiken efter födseln.

Kan man verkligen kastrera nu? Jag frågar för jag inte vet men förr när jag läst om unga tikar som är långt gågna i dräktigheten verkar alla som skrivit på nätet iaf fått svaret från vet att det är för sent, och det är bäst att låta tiken föda fram valparna naturligt (än att kastrera). Men att man kan avliva dem direkt efter födseln, och kastrera tiken efter födseln.
Låt en veterinär avgöra, inte 'internet'

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 770
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 255
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka