Valp med dålig aptit

Double_a

Trådstartare
Hej!

Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga" henne att dia. Väldigt lite intresse för mat. Spelar ingen roll vad jag ger henne. Ibland funkar någonting av alla de 10 olika sakerna jag erbjuder, och då ger jag mer av det. Det är inte så att hon väntar på att jag hela tiden ska ta fram något godare. Vissa dagar är det gamla torrfodret som passar, och vägrar äta finaste köttfärsen eller korven. Vissa dagar älskar hon lax, andra dagar kunde hon inte bry sig mindre. Hjälper inte speciellt mycket att vänta länge utan mat heller, hon verkar inte ha några som helst problem att svälta, och eftersom att hon redan är så tunn och dessutom växer har jag inget lust att låta henne gå hela dagar utan mat heller.

Har ni några tips? Vill ju helst att hon äter anpassat valpfoder, men det är inte alltid hon vill äta det, och tänker att det är bättre att hon äter någonting än inget alls.

Tillsammans med de andra valparna lät hon dem andra äta upp hennes mat, viker sig direkt vid konkurrens.

Hon verkar gilla att gå iväg med maten och äta i lugn och ro. Tuggade glatt i sig en hel torkad oxlunga i sin säng igår, men ville absolut inte ha någon av det finfina dyra valp våt-fodret som låg i skålen. Idag fyllde jag ett tomt märgben med samma mat som legat framme i skålen i en halvtimme utan att hon rört den, då slank det ner.

Någon som varit med om liknande och har några råd för att få igång aptiten? Eller vet om någonting kan vara fel? Tar mig flera timmar om dagen peta i henne mat, börjar bli lite jobbigt.

Tack!
 
Hej!

Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga" henne att dia. Väldigt lite intresse för mat. Spelar ingen roll vad jag ger henne. Ibland funkar någonting av alla de 10 olika sakerna jag erbjuder, och då ger jag mer av det. Det är inte så att hon väntar på att jag hela tiden ska ta fram något godare. Vissa dagar är det gamla torrfodret som passar, och vägrar äta finaste köttfärsen eller korven. Vissa dagar älskar hon lax, andra dagar kunde hon inte bry sig mindre. Hjälper inte speciellt mycket att vänta länge utan mat heller, hon verkar inte ha några som helst problem att svälta, och eftersom att hon redan är så tunn och dessutom växer har jag inget lust att låta henne gå hela dagar utan mat heller.

Har ni några tips? Vill ju helst att hon äter anpassat valpfoder, men det är inte alltid hon vill äta det, och tänker att det är bättre att hon äter någonting än inget alls.

Tillsammans med de andra valparna lät hon dem andra äta upp hennes mat, viker sig direkt vid konkurrens.

Hon verkar gilla att gå iväg med maten och äta i lugn och ro. Tuggade glatt i sig en hel torkad oxlunga i sin säng igår, men ville absolut inte ha någon av det finfina dyra valp våt-fodret som låg i skålen. Idag fyllde jag ett tomt märgben med samma mat som legat framme i skålen i en halvtimme utan att hon rört den, då slank det ner.

Någon som varit med om liknande och har några råd för att få igång aptiten? Eller vet om någonting kan vara fel? Tar mig flera timmar om dagen peta i henne mat, börjar bli lite jobbigt.

Tack!
Att hon inte ens velat dia låter inte alls som en frisk hund. Det är en urinstinkt som alla valpar ska ha och jag har aldrig hört talas om en valp som inte vill dia. Hur är hon storleksmässig om du jämför med de andra valparna? Var hon liten vid födseln? Följt samma viktkurva som de andra? Vad är det för ras?
Brukar inte säga att folk ska springa till veterinären i tid och otid men jag tycker definitivt du ska boka tid, ta lite prover och göra UL på buken.
 
Hej!

Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga" henne att dia. Väldigt lite intresse för mat. Spelar ingen roll vad jag ger henne. Ibland funkar någonting av alla de 10 olika sakerna jag erbjuder, och då ger jag mer av det. Det är inte så att hon väntar på att jag hela tiden ska ta fram något godare. Vissa dagar är det gamla torrfodret som passar, och vägrar äta finaste köttfärsen eller korven. Vissa dagar älskar hon lax, andra dagar kunde hon inte bry sig mindre. Hjälper inte speciellt mycket att vänta länge utan mat heller, hon verkar inte ha några som helst problem att svälta, och eftersom att hon redan är så tunn och dessutom växer har jag inget lust att låta henne gå hela dagar utan mat heller.

Har ni några tips? Vill ju helst att hon äter anpassat valpfoder, men det är inte alltid hon vill äta det, och tänker att det är bättre att hon äter någonting än inget alls.

Tillsammans med de andra valparna lät hon dem andra äta upp hennes mat, viker sig direkt vid konkurrens.

Hon verkar gilla att gå iväg med maten och äta i lugn och ro. Tuggade glatt i sig en hel torkad oxlunga i sin säng igår, men ville absolut inte ha någon av det finfina dyra valp våt-fodret som låg i skålen. Idag fyllde jag ett tomt märgben med samma mat som legat framme i skålen i en halvtimme utan att hon rört den, då slank det ner.

Någon som varit med om liknande och har några råd för att få igång aptiten? Eller vet om någonting kan vara fel? Tar mig flera timmar om dagen peta i henne mat, börjar bli lite jobbigt.

Tack!
Torsten var likadan (papillon). Jag lekte i honom maten.

Det visade sig så småningom att han hade kroniska magproblem och jag gav regelbundet Andapsin när han började tappa aptit. För honom berodde matvägran på ont i magen. Livslångt ont i magen.

Jag hittade nåt han verkligen älskade - blå Mush. Det gick alltid ner. Han till och med hoppade och småskällde när jag gjorde i ordning det. Blandade med torrfodret.
Också med tanken att det var bättre att han åt något än inget.

Tycker du ska rådgöra med veterinär. Detta låter tyvärr inte alls normalt. Speciellt detta med att den inte ens ville dia.

Hur är de andra i kullen?
 
Har du låtit veterinären göra en ordentlig undersökning av valpen? Jag tycker inte att det där låter friskt tyvärr :(
Jag har pratat med veterinär, men hon hade svårt tro att någonting är fysiskt fel med tanke på att hon ändå äter till slut och aldrig matvägrar totalt, när man väl hittar det hon gillar just den dagen den gången så äter hon en hel potion. Har gjort vanliga besiktningen och veterinären såg då inga fel på tänder i all fall, och tyckte att hon kändes nättare över lag i formen än de andra i kullen snarare än undernärd.
 
Torsten var likadan (papillon). Jag lekte i honom maten.

Det visade sig så småningom att han hade kroniska magproblem och jag gav regelbundet Andapsin när han började tappa aptit. För honom berodde matvägran på ont i magen. Livslångt ont i magen.

Jag hittade nåt han verkligen älskade - blå Mush. Det gick alltid ner. Han till och med hoppade och småskällde när jag gjorde i ordning det. Blandade med torrfodret.
Också med tanken att det var bättre att han åt något än inget.

Tycker du ska rådgöra med veterinär. Detta låter tyvärr inte alls normalt. Speciellt detta med att den inte ens ville dia.

Hur är de andra i kullen?
Tack för svar! Vet du om de andra i hans kull hade magproblem? Min har jättefin avföring, aldrig diarre eller så.

De andra i kullen har god aptit och väger 1-2 kg mer än henne. Hon lärde sig tycka om att dia, men jag fick truga lite i början. Eller snarare - hon försökte dia i början men fick mest i sig luft och tappade väl därför intresset snabbt. Fick då hjälpa henne få till vakumet för att få ut mjöken, lärde sig efter någon vecka och diade sedan själv med god aptit.

Ska testa med blåa Mush! Har testat två andra puppy mush, den ena funkade några gånger, den andra funkade aldrig riktigt.

Idag hällde jag grädde och leverpastej på torrfodret, ville ha mer efter första skålen! Får väl se hur länge det funkar :)

Känns ju inte som att hon har kroniska magproblem om hon ändå äter när man väl hittar rätt, men det finns kanske en risk att hon kopplar mat hon redan provat med magont, och därför jag måste ta fram nya grejer hela tiden kanske...
 
Tack för svar! Vet du om de andra i hans kull hade magproblem? Min har jättefin avföring, aldrig diarre eller så.

De andra i kullen har god aptit och väger 1-2 kg mer än henne. Hon lärde sig tycka om att dia, men jag fick truga lite i början. Eller snarare - hon försökte dia i början men fick mest i sig luft och tappade väl därför intresset snabbt. Fick då hjälpa henne få till vakumet för att få ut mjöken, lärde sig efter någon vecka och diade sedan själv med god aptit.

Ska testa med blåa Mush! Har testat två andra puppy mush, den ena funkade några gånger, den andra funkade aldrig riktigt.

Idag hällde jag grädde och leverpastej på torrfodret, ville ha mer efter första skålen! Får väl se hur länge det funkar :)

Känns ju inte som att hon har kroniska magproblem om hon ändå äter när man väl hittar rätt, men det finns kanske en risk att hon kopplar mat hon redan provat med magont, och därför jag måste ta fram nya grejer hela tiden kanske...
Torsten tröttnade aldrig på nån sort. Han ville helt enkelt inte äta.

Skönt om du kan utesluta magproblem, för det är inte roligt. Ständig oro.

Tänker att en del föl har bekymmer med diandet, de måste öva ett bra tag innan de får till tekniken, kanske är det lika med din valp.

Min första flat var svår att få att äta. Vi testade med det mesta, inklusive mata med gaffel... Min far tröttnade och lärde in kommandot ÄT. Det funkade :D
 
Testat färskfoder ?

En valp född hos mig hade visserligen glupande aptit när hon diade, men hon diade till 90% ända tills mamman åkte hem vid 8 veckors ålder (inkånad tik som jag själv fött upp) Tills hon var 10 månader så låg hon framför matskålen och stirrade surt på en medans dom andra åt......men åt upp när dom andra började snegla på hennes matskål. Sen kom löpet vid 10 månaders ålder och efter det är hon lika glupsk som dom andra.

Men så länge din inte är mager så skulle jag sluta med att ge godare och godare käk. bestäm dig för 1-3 sorter. Jag ger själv av 3 olika färskfoder och till det ett ett torrfoder - torrfoder kan skifta med säsong och aktivitet. Att jag ger 3 olika färskfoder är för att jag gillar ge variation äve om mina hundar skulle kunna käka samma mat jämt. Jag tror det är bättre för kroppen att ge lite verierat. Dock skulle jag inte hålla på att muta, ändra bara för att valpen inte äter utan vänta ut. Låt den får sin mat i lugn och ro och äter den inte så vänta till nästa mål - få in rutin på att det som finns i skålen är de som serveras. Sen kan man då variera mellan de sorter den fungerat bra på matmässigt och gett mest aptit. Dock inte försöka ge "finare och finare" käk bara för att. Även valpar är smarta och kan vänta ut godiset istället för maten (oxlunga tex istället för käk)
:)
 
Senast ändrad:
Jag har en Griffon på ett år som aldrig varit särskilt intresserad av mat. Har fri tillgång på torrfoder, vissa dagar äter han några kulor, andra dagar en hel skål. Vi gör ingen affär av det, han äter när han har lus, helst sent på kvällen när det är lugnt.. Är väldigt tunn men veterinären aer ingen anledning till oro, han är superpigg och har extremt mycket energi.
Han har fri tillgång på olika tugg, äter en del godis och får smaka det mesta av det vi äter. Tror på variation för att få en stabil och tålig mage.
Färskfoder äter han inte. Kattmat på burk, typ Sheba är en favorit så det får han fryst i Kong när han är ensam.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Fibusen
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 959
Senast: Enya
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: Bison
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp