Bukefalos 28 år!

Valp med stor knöl på huvudet

Irmelinis

Trådstartare
Min Schapendoes-hane är nu 4 månader gammal, och för en vecka sedan började en knöl växa ut i hans bakhuvud. Först trodde jag det var den normala nackknölen som vuxit lite för mycket, sedan trodde jag att
han bara slagit i nånstans och fått en liten bula, men den blev större och hårdare och känns nästan lika hård som skallbenet. Knölen sitter fast under huden, går inte att röra på. Han har inte ont och är inte påverkad av den på nåt sätt (som tur är!).

Uppfödaren, som är mycket erfaren, har aldrig sett eller känt något liknande. Distriktsveterinärerna skickade mig vidare till Blå Stjärnan, så idag har vi varit där och tagit flera olika prover på knölen. De drog ut tjock vätska som såg ut som fett först, och sedan fick de ut en grynig blodig vätska. Om de inte får klara besked av dessa proverna, så ska de göra biopsi.
Men det är nästan 3 veckors väntetid på provsvar. Är det någon här inne som har någon teori om vad det kan vara?

Min lilla gubbe :(
Yrjas%20unge%205%201%20of%201-51_zpsjw62ldk9.jpg

Yrjas%20unge%205%201%20of%201-64_zpsrk1camea.jpg
 
Men åhh. Det var inte direkt något klart svar vi fick från veterinären. Provsvaren var oklara, det kunde vara en av tre saker, sa de. Och så räknade hon upp tre saker på veterinärspråk, histiocytom, ansamling av bindväv och något mer som jag inte riktigt förstod.

Veterinären rekommenderar att vi genom operation tar bort så mycket som möjligt av knölen och samtidigt skickar in en bit av den på biopsi så att vi kan få ett svar på vad den innehåller och varför den uppkommit.

Jag vill inte att de ska skära i hans lilla huvud :(
 
Men åhh. Det var inte direkt något klart svar vi fick från veterinären. Provsvaren var oklara, det kunde vara en av tre saker, sa de. Och så räknade hon upp tre saker på veterinärspråk, histiocytom, ansamling av bindväv och något mer som jag inte riktigt förstod.

Veterinären rekommenderar att vi genom operation tar bort så mycket som möjligt av knölen och samtidigt skickar in en bit av den på biopsi så att vi kan få ett svar på vad den innehåller och varför den uppkommit.

Jag vill inte att de ska skära i hans lilla huvud :(

Alltid jobbigt när man inte kan få svar. Men det är väl bättre om de skär bort knölen och analyserar den än att man inte gör något alls?
Tänk om det faktiskt är något tråkigt, då vill du väl att den ska bort och inte vara kvar och riskera att fortsätta växa eller sprida sig?

Han kommer ju vara sövd när ingreppet utförs och han får smärtlindring efter. Det är inte ett väldigt smärtsamt ingrepp heller.
 
Javisst, jag kommer inte våga låta den vara kvar och det är viktigt för mig att få reda på vad det är (innan det kanske blir värre). Det känns ändå väldigt jobbigt, han är så ung.
 
Bentumör var min tanke. Vad menar du @vallhund? Att det antagligen redan tagits upp och uteslutits av veterinär? Jag vet inte vad histiocytom är men om det är detsamma som bentumör ber jag om ursäkt för min okunnighet.
 
TS, jag vet en hund som hade en tumör i skallbenet - tror det var en bentumör men jag vet inte. Då hennes tumör gick igenom skallbenet så togs den inte bort pga risken att skada hjärnan. Hon levde som vanligt i några år innan hon blev dålig och fick somna, den växte under tiden men mest utåt verkade det som.
 
Bentumör var min tanke. Vad menar du @vallhund? Att det antagligen redan tagits upp och uteslutits av veterinär? Jag vet inte vad histiocytom är men om det är detsamma som bentumör ber jag om ursäkt för min okunnighet.

Histiocytiom är en hudtumör. Opererar man bort knölen och skickar in den på analys (vilket verkar vara nästa åtgärd i TS fall) så får man ju dock svar på vad knölen består av oavsett.
 
De tre veterinärer jag har pratat med säger att det är extremt ovanligt, närapå omöjligt, att en 4 månaders valp får en tumör. Det ska liksom inte ha hunnit bildas på den tiden han har levt. Jag hoppas de har rätt.

Tintilar: Usch vad hemskt! Tumör i skallbenet. Hur gammal var den hunden?
 
De tre veterinärer jag har pratat med säger att det är extremt ovanligt, närapå omöjligt, att en 4 månaders valp får en tumör. Det ska liksom inte ha hunnit bildas på den tiden han har levt. Jag hoppas de har rätt.

Tintilar: Usch vad hemskt! Tumör i skallbenet. Hur gammal var den hunden?
Jag hoppas att det är nåt annat på din valp, ja det låter ju konstigt på en så ung hund. Den hunden jag kände var nog 3-4 år eller så när den upptäcktes. Tror hon blev 6-7.
 
Histiocytom är en godartad tumör, vanligt på unghundar.

Min hade en sån, opererades bort. Lätt operation, opåverkad hund och inget har kommit tillbaka.
 
Veterinären säger att det kanske inte alls blir en lätt operation eftersom hans "tumör" (eller vad det är) verkar sitta fast i skallbenet, så de kanske inte ens får bort hela.
Den har dock minskat i storlek nu sen de stack hål på den, det är ju skönt. Eller så växer den inåt istället :nailbiting:

Men nu ska jag sluta oroa mig tills vi varit på nästa besök och fått mer information. Tack för att ni delar med er :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp