Valp på gång

Eina

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är jag och min sambo i farten att börja planera hundköp, så många frågor poppar upp. Det vore härligt med lite svar från er som är mer insatta.

Min sambo är inne på att träna och prova tävla i lydnad och utställning, möjligtvis rallylydnad. Han vill ha en härlig familjehund med mycket fart, hjärta och hjärna.
Själv är jag mer inne på att testa på brukstävling i någon form. Jag har aldrig tränat det själv men det verkar oerhört roligt. De träningar jag varit mer på har verkligen gett mig blodad tand.
Tanken är att så snart hunden är vuxen nog ta med den till jobbet, så den blir inte lämnad ensam länge. Dock finns det redan en hanhund på jobbet, en mindre modell av hund, jag skulle gissa på någon form av bulldog.

Sambon har tidigare ägt en Rottweiler som dessvärre fick stanna hos exet. Själv har jag erfarenhet av en härlig Husky, Golden och en Cocker Spaniel. Erfarenhet finns så på den fronten känns det ganska lugnt. Jag har dock aldrig uppfostrat en valp förut, men mellan sambon och valpkurs och böcker känns det lugnt. :)

Vi söker en större ras, och har snöat in oss på en rottis. Det bör absolut inte vara en förvuxen björn a la Fläskweiler, utan snarare en lite mindre smärt och smidig variant. :D Stabilt psyke, friska leder och testade föräldrar och släktingar känns självklart. Schäfern har varit uppe på tal ganska mycket, men faller bort lite pga pälsen. Även om jag älskar dem så känns det fel för oss.

När det gäller tik eller hane är vi ännu inte riktigt överens, jag är mer för en tik medan sambon vill ha en hane. Hur stor skillnad är det på dem rent mentalt? Storleksmässigt är jag med på noterna.

Jag har börjat leta efter en intressant kennel, men det är långt ifrån lätt. Dessvärre verkar det krylla av oseriösa uppfödare som varken testar sina hundar eller knappt vet vad som är fram eller bak på sina rottisar. Givetvis vore det roligt att hitta en uppfödare i Västra Götaland då vi bor i Göteborg, men krävs det att vi sätter oss i bilen och kör 60 mil för att hitta rätt så gör vi det. Det vore skönt att få tips på ett par seriösa kennlar som föder upp lite mindre modeller av rasen.

En helt annan fråga, halvkombi och bur till en såpass stor hund, hur fungerar det? Att vi måste byta ut vår sedan är vi helt med på, frågan är vad vi ska ha istället. Går en såpass stor bur in i bagaget på exempelvis en Ford Focus eller Mazda 3? Någon här som har testat?

Jag är tacksam för alla tips ni sitter och ruvar på.
 
Sv: Valp på gång

Jag har ingen erfarenhet av just rottweiler, men några tips på vägen:

När ni kollar runt bland uppfödare, utgå gärna från de som finns på www.rottweilerklubben.se. Se på hur de kombinerar olika hundar i aveln - meriter, mentalitet, fysik/hälsa och inavelsgrader. Jag skulle välja bort hundar som inte har minst CERT eller åtminstone CK (utställningsresultat), men helst Champions. Och givetvis med genomfört MH. (Du kan kolla upp resultat på hunddata eller avelsdata om det inte står på hemsidan).
I min rasklubb utnämns årets uppfödare, årets mentaluppfödare mm varje år, det kanske finns även inom rottweilerklubben? Det kan vara en bra början :)

När det gäller hälsa kan det vara en bra idé att även kolla upp syskonen, de bär trots allt på samma linjer och gener.

Gå på tävlingar och utställningar, prata med uppfödare och fråga vad ni vill veta. Uppfödaren ska förhoppningsvis vara en kontakt och någon slags stöd och bollplank under hela hundens liv, så det gäller att ni kan ha en bra relation. I januari är det www.mydog.se i Göteborg, där kan nu säkert få träffa massor av olika uppfödare och hundar.

Vi har två hanar, och det var liksom självklart för oss att ha hane. Jag vill inte ha en hund som krånglar vid löp (hehehe, tur att mina hanar är ganska oberörda av löptikar) och det känns som att hormonerna kan ställa till det mer för en tik. Inga personlighetsklyvningar, tack. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Valp på gång

Jag vet att Ravishing här på Buke har en rottis, hur fin som helst!
Hoppas hon tittar in här och kan ge dig lite råd.
 
Sv: Valp på gång

Jag håller med Blueberry i mycket, men vill säga emot på några saker ;).

På brukshundar är INTE utställningsmeriterna det viktigaste att kolla efter (även om det är kul om det har gått bra där med) utan det är att kolla efter arbetsmeriter och hälsa, både fysisk och mental. Tyvärr är det så att de flesta hundar som visas i utställningsringen helt saknar arbetsmeriter eller något som helst kvitto på arbetsförmåga (samma sak i min egna ras).

Några viktiga saker att tänka på (om du inte redan skrivit upp det på listan):

Kontrollera att aveldjuren och närmsta släktingar de har gjort MH (och helst MT) med bra resultat (ex utan kvarstående rädslor, utan skotträdslor osv) och var noga med att kolla att den kommer från kennlar som är noggranna med hälsan (rottweiler blir tyvärr en sjukare och sjukare ras, och många uppfödare gör tyvärr så fula saker som att avla på hundar med ex 2 eller värre på armbågarna, katastrof på så tunga hundar).

Kolla att djuren som använts i avel har konstaterad förmåga till arbete, genom ex meriter i bruks (spår, sök osv), lydnad etc (och då menar jag inte typ LP1 eller en godkänd apell, utan i högre klasser). Meriter nedärvs inte, men man får en fingervisning om det finns arbetsvilja, samarbetsförmåga och drivkraft nog i hunden att klara av tävlingssituationer.

SKK hunddata och avelsdata är två sanslöst bra verktyg (särskilt avelsdata) för att göra djupdykningar i kennlars hundar och kunna kolla upp. Här kan man se alla officiella resultat gällande hälsa, tävling, MH, statistik på avelsdjuren och släkten runt om, m.m. På hunddata/sbktävling kan man också leta efter hundar ur rasen som tävlar, och se vilka kennlar som är väl representerade där.


Och framförallt: Är ni helt inställda på vad det innebär att skaffa en arbetande brukshund, med mycket driv, vilja och krav? Det KAN ju bli att ni får en extremt krävande hund som behöver hur mycket arbete och aktivering som helst för att bli nöjd.

En bra mening att fråga sig själv är: Vill jag ha en sällskapshund som jag kan arbeta med, eller en arbetande hund som också ska vara sällskap? Det är en väldig skillnad på de två, en arbetande hund MÅSTE få jobba, medans många andra hundtyper KAN jobba men inte kommer att kräva lika mycket.

Lycka till :)!
 
Senast ändrad:
Sv: Valp på gång

Hej igen,

Tack för svaret! Att det är en heltidssysselsättning att hitta en bra kennel som avlar på friska och sunda linjer med den sortens hund vi är ute efter har vi förstått. Det verkar när jag kikar runt som att även hundar med riktigt fina resultat på både höfter och armbågar ibland får kullar med ett par valpar som har fått både B och C. Vart drar man gränsen för vad man vågar chansa på? Alla blir säkert riktigt trevliga men jag vill stödja de som satsar på friska hundar, och vill givetvis skaffa en valp med så bra förutsättningar som möjligt. Är det ok att köpa valp där föräldrar och deras syskon samt mor/farföräldrar är helt fria, men har fått en kull tidigare där tre av valparna hade Hd B?

Tanken är att springa på utställningar och tävlingar för att försöka lära känna lite folk som kan rasen. Det är alltid bra att få så många åsikter och bilder som möjligt av olika uppfödare för att få en så objektiv och sanningsenlig bild som möjligt.

Ja vi är medvetna om vad det är för hund vi faktiskt tittar på. Som jag skrev har min sambo haft rottis tidigare, så han är väl införstådd i vad de kräver. Jag själv vet mindre om Rottweilers men vet hur det är att ha hund, och en Husky är knappast en soffpotatis heller. :)

Finns det kanske någon som känner till ett par uppfödare som har sunda och trevliga hundar av den lite mindre modellen?
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 153
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 680
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 872
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 108
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp